Avatar billede martinthomsen Nybegynder
03. april 2002 - 19:57 Der er 23 kommentarer

Brug af variabler!

Hej

Hvordan kan jeg i JavaScript lave noget ala det her:

URL: testdokument.html?var1=01-01-02 00:50&var2=01-01-03 00:50

og så skal den altså printe klokken ud "<br>"
hvor lang tid (dage:timer:minutter:sekunder) det er siden var1 (hvor lang tid der er gået siden 01-01-02 00:00)

"<br>"
hvor lang tid der er til var2.. samme måde som ovenfor..

---

og automatisk opdatere hvert sekund

Mvh
Martin

Avatar billede jakoba Nybegynder
03. april 2002 - 20:01 #1
svært at sige for jeg aner ikke hvad der er årstal, hvad der er måned og hvad der er dag-i-måneden.
Avatar billede martinthomsen Nybegynder
03. april 2002 - 20:06 #2
dd/mm/yy hh:nn:ss
Avatar billede martinthomsen Nybegynder
03. april 2002 - 20:06 #3
dd-mm-yy hh:nn:ss even
Avatar billede jakoba Nybegynder
03. april 2002 - 20:07 #4
måske du kan tilrette denne:
http://hjem.get2net.dk/Jakob.Aggernaes/temp/exp88896.html
det ser ud til at være samme funktion.
Avatar billede martinthomsen Nybegynder
03. april 2002 - 23:48 #5
Jeg tror ikke du forstod spørgsmålet ...
- jeg skal gøre det udfra variabler der kommer i URL'en..  fil.htm?VARIABLE=test&VARIABLE2=TEST
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2002 - 18:56 #6
Det ser ikke ud som det smarteste at gøre vha. URL'en, og PHP er nok væsentligt stærkere til det end JavaScript... Det vil kunne lade sig gøre, men PHP vil klare det så meget nemmere! Så luk spm'et og stil det igen i PHP-kategorien!
Avatar billede martinthomsen Nybegynder
04. april 2002 - 23:08 #7
Okay hør nu her.. Det skal være i JavaScript, og det skal bruge variabler der er passeret til dokumentet i post.

Det skal være client-side!
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2002 - 16:36 #8
Og hvorfor så det? Desuden kan JavaScript ikke læse objekter fra en post-metode, kun get, hvilket du i øvrigt også mener.
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2002 - 16:36 #9
objekter = variabler
Avatar billede martinthomsen Nybegynder
06. april 2002 - 00:42 #10
Doh :-)
Men hvordan gør jeg så det?

Fordi jeg skal udvikle et system i JavaScript, der kører uafhængigt af en PHP/ASP server...
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2002 - 18:55 #11
Det er altså et meget stort projekt. PHP er det eneste sprog, jeg kender, der har nemt ved at regne med tid. I JavaScript er det højst besværligt...
Jeg ved ikke rigtig, om jeg har energi til endnu en slåskamp med JavaScript's grænser...
Avatar billede martinthomsen Nybegynder
06. april 2002 - 19:04 #12
Jeg ville ihvertfald blive meget glad hvis du gad at gøre det for mig :-)
Men kan du ellers ikke prøve at finde et godt eksempel på f.eks. PSC eller lign.?

Det kan jo bare være, jeg bruger de forkerte keywords..
Avatar billede jakoba Nybegynder
06. april 2002 - 19:18 #13
Næe, det er ikke så stort et projekt. hvis du stater med http://hjem.get2net.dk/Jakob.Aggernaes/temp/exp88896.html skal du blot ændre antallet af displayfelter og tage startværdierne fra urlen istedet for fra formfelterne.
jeg er bare for doven til at gide det.

mvh JakobA
Avatar billede martinthomsen Nybegynder
07. april 2002 - 00:13 #14
Hele spørgsmålet går jo ud på hvordan jeg kan læse fra urlen! og som et sekundært formål, at kunne regne tid ud..
Avatar billede jakoba Nybegynder
07. april 2002 - 00:26 #15
Ok det er til at svare på.

den anvendte url kan læses i objektet
  window.location.href

så:
<script type='text/javascript'>

var temp = window.location.href; // hele adressen
temp = temp.split("?");    // opdel ved ?
temp = temp[1];            // tag det efter ?
temp = temp.split("#");    // opdel ved #
temp = temp[0]              // tag det før #
// nu indeholder temp strengen:
//  "var1=01-01-02 00:50&var2=01-01-03 00:50"
temp = temp.split("&");
for ( i=0; i<temp.length; i++ ) {
    temp[i] = temp[i].split("=");
    window[ temp[i][0] ] = temp[i][1];
}
// nu ligger der 2 variable i window somom du havde sagt:

var var1 = "01-01-02 00:50";
var var2 = "01-01-03 00:50";

og dem kan du så bruge.

mvh JakobA
Avatar billede martinthomsen Nybegynder
07. april 2002 - 00:30 #16
Aaah.. grimt at man skal gøre det sådan (Hvorfor er der ikke en officiel måde som Request() i ASP.. :-)
Avatar billede jakoba Nybegynder
07. april 2002 - 00:46 #17
nok fordi den oprindelig mening med query strengen er at sende data FRA klient TIL server.

at den så også kan bruges til at sende data fra en .html fil til en anden .html fil, det er os der 'misbruger' systemet :-))

men det virker da.

mvh JakobA
Avatar billede martinthomsen Nybegynder
07. april 2002 - 18:27 #18
Vil de da hellere ha' man bruger Session objekter?
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2002 - 21:08 #19
Du kan ikke bruge sessions i JavaScript. Det nemmeste er, hvis du har en frame, der aldrig skifter, for så kan du læsse informationen over i en variabel i den frame og senere aflæse den fra en anden.
Avatar billede martinthomsen Nybegynder
08. april 2002 - 21:45 #20
Jeg spurgte Jakob A, ang. ASP...
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. april 2002 - 21:55 #21
Det er ikke et spørgsmål om at "de har et formål".

den måde at bruge query-strengen er noget der slet ikke var forudset da url-formatet blev lavet.
Avatar billede martinthomsen Nybegynder
08. april 2002 - 22:24 #22
Er der nogen performance mæssig forskel?
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. april 2002 - 22:39 #23
Ikke noget der betyder noget.