Avatar billede artico Novice
03. april 2002 - 10:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Værdi i php/html form

Jeg har flg. kode:

echo "<select name = \"$vnr\" size = 1 class=\"inputS\"> <option value =\"$qty\">Hver uge</option>                              <option value =\"$qty\">Ulige uger</option>
                                      <option value =\"$qty\">Lige uger</option>
                                  <option value =\"$qty\">En gang</option>

Og jeg vil gerne have værdien $qty skal være forskellig afhængig af hvad man vælger. F.eks tillægges $qty 3 så den giver 4 men hvad gør jeg ?
Avatar billede duck Nybegynder
03. april 2002 - 10:30 #1
Hej artico

Dine 'option value ="$qty"' bør være forskellige, da alle valgmuligheder i comboboksen ellers vil give samme resultat i comboboksens variabel.

Din konstruktion med 'select name = "$vnr"' vil desuden oprette nye variabler med navne, som variablen $vnr beskriver.

Skal $qty ændres udfra brugeren valg må det gøres efterfølgende der hvor din 'form action' pejer hen.

Jeg håber det hjælper....

/duck
Avatar billede duck Nybegynder
03. april 2002 - 10:32 #2
PS. Husk også at erstatte alle '"' i strengen med '\"', ellers kan PHP-koden ikke parses.

/duck
Avatar billede artico Novice
03. april 2002 - 13:18 #3
Input skal vælges af bruger (4,2,2,1) men er egentlig "bare" dette tal der skal indgå i et regnestykke, men jeg kan ikke bare skifte $qty ud med 1,2,2, eller 1  .. eller kan jeg ?
Avatar billede duck Nybegynder
04. april 2002 - 10:00 #4
Jo, da. I langt de fleste tilfælde bruger man 'value = "1"', 'value = "2"', osv.

Eller endnu bedre: Jeg bruger ofte MySQL til at 'holde' evt. valgmuligheder. Kommer der ex. en ny klasse/hold skal man jo bare tilføje denne i databasen, og vupti så er den tilføjet combo-boksen uden at pille i et eneste stykke PHP-kode.

Hvis du vil have et eksempel på dette siger du bare til.

/duck
Avatar billede artico Novice
04. april 2002 - 10:27 #5
meget gerne! Jeg er ideforladt med et udtræt af en db, så der venter 100 point : http://www.eksperten.dk/spm/193398 hvis det har interesse.