Avatar billede saviola Nybegynder
02. april 2002 - 15:30 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

ASP/javascript/database

Jeg skal bruge det stykke kode der eks. viser hvordan jeg laver en simpel ASP side der med Javascript kan foretage eks. en læsning af en database. Koden skla være Javascript IKKE VBScript. Hvem kan dreje den ??
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
02. april 2002 - 15:33 #1
Det er der ingen der kan. For javascript kan slet ikke kommunikere med en Database. Her SKAL der bruges serversidesprog - ASP/PHP/CGI - whatever.

/Nikolaj
Avatar billede thomas_yde Nybegynder
02. april 2002 - 15:34 #2
du kan lave den i JSP (java Server Pages), her kræver det bare en Servlet server. Men jeg tror ikké det er det du vil :)
Avatar billede rou Nybegynder
02. april 2002 - 15:36 #3
Nikolaj, man kan sagtens lave det i javascript. Du skal bare bruge data binding, men det kan self. også være besværligt.

Ellers skal det være serverside jscript.
Avatar billede saviola Nybegynder
02. april 2002 - 15:37 #4
Hvad er det for nogle svar ??? En ASP side der v.h.a noget javascript kode kan vise/foretage en læsning af en database !!!!
Så vil jeg for helvede da ikke have JSP kode - hvor fedt er det når man sider med en ASP side ???
Avatar billede saviola Nybegynder
02. april 2002 - 15:39 #5
Rou: Hvis det sagtens kan laves - så hvordan ??

Jeg skal bare bruge koden til forbindelsen...server.CreateObject...eller noget i den stil

Jeg kan da ikke give point for de svar jeg har fået !!!!
Avatar billede saviola Nybegynder
02. april 2002 - 15:56 #6
Er jeg forkert på den når jeg mener at dette er VB Script:

Dim rs
Dim fld
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.recordset")

rs.Open "Select...........osv.

Jeg skal bruge koden i Javascript - er det muligt ??
Avatar billede olebole Juniormester
02. april 2002 - 16:02 #7
<ole>
nikolajdu >> ASP er ikke et serverside *sprog*, men et framework, hvor du kan anvende VBScript eller MS' JavaScript-derivat JScript - men ikke rigtig JavaScript.
Så jo ..... det kan godt gøres - jeg kan bare ikke ASP  :o)
Prøv at flytte spørgsmålet til ASP-ketegorien, hvor det rettelig hører hjemme  ;o)
/mvh
</bole>
Avatar billede ras2000 Nybegynder
02. april 2002 - 16:19 #8
Koden er meget lig hinanden. Det hedder Jscript, og ikke javascript.
var rs = Server.CreateObject("ADODB.Connection") osv.
Avatar billede ras2000 Nybegynder
02. april 2002 - 16:20 #9
Men hvorfor er du så modvillig til at bruge vbscript?
Avatar billede tknudsen Nybegynder
03. april 2002 - 08:29 #10
<%@Language=JScript%>

<%
    var objConn = Server.CreateObject('ADODB.Connection');
    var objRs = Server.CreateObject('ADODB.Recordset');
    var sqlStr = 'SELECT * FROM Customers ORDER BY CompanyName';

    objConn.open('DRIVER=SQL Server; servername; UID=sa; PWD=; DATABASE=Northwind;');
    objRs.Open(sqlStr,objConn);

    while(!objRs.Eof)
    {
        Response.write(objRs('CompanyName')+' '+objRs('ContactName')+'<br>');
        objRs.moveNext();
    }
%>
Avatar billede tknudsen Nybegynder
03. april 2002 - 08:30 #11
hmmm - den connection string skal se sådan her ud:

(det er connection til en ms sql server - hvis du bruger en anden db skal du også bruge en anden driver)

objConn.open('DRIVER=SQL Server; SERVER=servername; UID=sa; PWD=; DATABASE=Northwind;');
Avatar billede olekristensen.com Nybegynder
13. maj 2002 - 13:11 #12
Hvorfor ikke bare kalde et asp-script igennem en <script src="mitscript.asp?de+værdier+jeg+skal+kalde"></script>, og så få asp til at spytte resultatet ud i nogle variabler, der kan læses med Javascript?
Avatar billede tknudsen Nybegynder
13. maj 2002 - 14:29 #13
fordi saviola vil bruge javacript som serverside sprog istedet for vbscript !!!
Avatar billede olekristensen.com Nybegynder
13. maj 2002 - 14:31 #14
Så har jeg misforstået... Det virkede som om han skulle bruge et script der via javascript, kan slå op i en database.. Det er måske ikke tilfældet?
Avatar billede tknudsen Nybegynder
13. maj 2002 - 14:32 #15
se indlæget fra 03/04-2002 08:29:20... det viser svaret på spørgsmålet (det oprindelige)