Avatar billede ejensen Nybegynder
02. april 2002 - 07:16 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Shell script / Reconnect af ADSL

Hejsa

Først vil jeg lige sige - jeg er ingen haj til BSD :-O
Så hvis i lige gider være lidt tålmodige :-)

Lige nu har jeg lidt problemer med min telefon/ADSL, så indimellem ryger min forbindelse i 5-60 minutter. Og det er jo lidt træls når man selv kører mailserver osv.

Det jeg har brug for er noget der kan gøre følgende:
1. Pinge en adresse, f.eks www.yahoo.com
2. Hvis der ikke modtages noget ping retur fra denne,
  skal den lukke internetforbindelsen (killall ppp)
3. Herefter skal den så vente ca. 1 minut
4. Den skal så kalde op igen (ppp -ddial boom)

Er der ikke en der lige kunne smække sådan noget sammen.

/me er nok lidt langsom til at svare - er på arbejde :-(

/ejensen
Avatar billede -benne- Nybegynder
02. april 2002 - 08:48 #1
Jeg skal lige have den igen - du vil have et script, som skal chekke om der er forbindelse via din ADSL, ved f.eks. at pinge din Name-server eller noget, hvis ikke, skal den foretage et modem-opkald?
Avatar billede ejensen Nybegynder
02. april 2002 - 10:30 #2
Ja, du har fat i den :-)

OK, helt fra bunden
Jeg har en FreeBSD 4.5, hvor der er ADSL (boomtown/Netexpress m/fast IP)
Denne forbindelse ryger indimellem pga. ADSL-modem'et står og sync'er. Men BSD'en tror faktisk stadig der er forbindelse.
Og da Teledanmark ikke er så hurtige til at fikse min linie vil jeg lave lidt fusk selv.

Så det jeg havde i tankerne var at:
Scriptet skal pinge en eller anden, evt. 2-3 forskellige.
Hvis der ikke kommer noget svar derfra (pga. jeg mangler forbindelse), så skal den lukke den forbindelse der er gået kold (tun0)
Derefter skal den lige vente xx senkunder indtil den har dræbt tun0, og kalde op via pppoe.

/me tager lige et kursus i forklaring, da han ikke selv kan forstå det

// lidt ala
ping -c2 -t5 www.yahoo.com
if ping=timeout then
killall ppp
pause 30
ppp -ddial boom

Håber det gav bedre mening :-)

/ejensen
Avatar billede ejensen Nybegynder
03. april 2002 - 18:37 #3
lukker og slukker
Teledanmark er sikkert hurtigere :-)
Avatar billede ejensen Nybegynder
03. april 2002 - 18:42 #4
Teledanmark har faktisk været her idag og fikset min linie :-)
Så det var ikke for at sige i er langsomme :)

/ejensen