Avatar billede snowfox Nybegynder
11. juni 2000 - 23:50 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

.htaccess

Er det .htaccess filen der styrer hvordan en directory listning ser ud (altså når man web-browser der) - eller styrer den bare adgang og fejlkoder - er der i øvrigt nogen der har et godt link til hvad der kan/skal stå i den ?
Avatar billede victor44 Nybegynder
12. juni 2000 - 00:16 #1
Der står noget om det her håber det virker, jeg har ikke testet det.

http://www.tri-line.dk/internet/server/after/guide/kapitel_07.htm#7.6
Avatar billede snowfox Nybegynder
12. juni 2000 - 00:30 #2
Hmm meget okey link om adgang og fejltyper men hvad med dir listen ?
Avatar billede victor44 Nybegynder
12. juni 2000 - 00:41 #3
Adgang og fejlkoder det er serveren der styrer det. Fejlkoderne fra en webserver er standardiserede og kommer fra webserveren.
.htaccess mener jeg kun styrer adgang til dir's. Der er sikkert nogle som har pillet meget mere med det end mig. Webservere er ikke min stærkeste side.
Jeg mener også at der er forskel på hvordan man håndterer dette på de forskellige webserver modeller.
Avatar billede jabp Nybegynder
12. juni 2000 - 11:27 #4
Her er noget:

En filoversigt er det man får smidt i hovedet, hvis der ikke er bestemt nogen indexfil. I den index man får, kan man selv bestemme nogle ting.

Det er mulig at vise en kort beskrivelse af en fil. Det gør man ved at skrive

AddDescription "Beskrivelse" filnavn.fil

Eksempel

Du kan også give billedet som bliver vist sammen med filen, en ALT tekst til den alternative tekst. Her skal du bruge AddAlt, som skal efterfølges af teksten og filnavnet

Eks.

AddAlt "Tekst" filnavn.txt

For at skifte det ikon der bliver vist sammen med filen, skal man bruge AddIconByType efterfulgt af ikonen og mime-typen

Eks.

AddIconByType /icons/text.gif text/*

Læg mærke til at man kan bruge en * (stjerne), til at markere at det ikke er så vigtigt hvad der står efter text/. Dvs. af filer af typen text/html eller text/css, får ikonen /icons/text.gif

Man kan også bruge AddIcon, hvor man ikke skal bruge mime-type men filnavn.

Eksempel på AddIcon, hvor ALT teksten er sat til En tekstfil

Hvis man vil have en standard ikon, til filer der er ukendte skal man bruge DefaultIcon efterfulgt af adressen til ikonet.

man kan selvfølgelig også komme ud for, at man ønsker at skjule en fil. For at gøre det skal man skrive IndexIgnore og hvilke filer der ikke skal være med i filoversigten.

Eks.

IndexIgnore .htaccess hemmelig.fil

Når man har en filoversigt, kan det være meget rart at kunne skrive en mindre tekst stående der, som folk kan læse. Man kan enten vælge at have en stående foroven eller forneden.
Dette gøres med ReadmeName og HeaderName de skal begge være efterfulgt af et filnavn.

Eks.

ReadmeName readme.html
HeaderName header.html

Eksempel

Tekst fra siden http://www.mbn.dk/ en fed side
Avatar billede victor44 Nybegynder
12. juni 2000 - 12:47 #5
Jeg synes at det ser godt ud det link.
Avatar billede snowfox Nybegynder
12. juni 2000 - 18:05 #6
Til jabp
Perfekt svar  - men jeg kan ikke give dig point da du har svaret med en kommentar - opret et svar og du skal få point
Avatar billede jabp Nybegynder
12. juni 2000 - 18:10 #7
OK, det var så lidt