Avatar billede toxic Nybegynder
24. marts 2002 - 14:33 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

Livemotion 2.0 vs. Flash MX

Øhh... er rimelig ny til brug af flash.. jeg har lavet 2 filer henholdsvis menu.swf og menu2.swf

Hvordan laver jeg at når man trykker på en knap fra menu så starter den menu2 ??
Avatar billede toxic Nybegynder
24. marts 2002 - 14:40 #1
Ved det skal gøres enten via action scripts eller via javascript i livemotion. Please help!
Avatar billede bilde Nybegynder
24. marts 2002 - 18:37 #2
skal den åbnes i en frame eller normalt?
Avatar billede toxic Nybegynder
24. marts 2002 - 18:58 #3
Det hele skal foregå i flash uden brug af html frames.
Avatar billede bilde Nybegynder
24. marts 2002 - 19:03 #4
normalt vil jeg bare lave det hele i en scene, da jeg syntes at det er det nemmeste.
Avatar billede lingoman Nybegynder
24. marts 2002 - 19:07 #5
hvis du blot vil loade menu2.swf ovenpå menu.swf
sætter du følgende action på din knap i menu:

on (release) {
loadMovieNum("menu2.swf",2);
}

dette loader menu2.swf ind i level 2 som er ovenpå din menu.swf ( den ligger i level 0 ).
Avatar billede lingoman Nybegynder
24. marts 2002 - 19:11 #6
Hvis du derimod ønsker at menu2.swf skal erstatte menu.swf ved tryk på knappen bruger du

on (release) {
loadMovieNum("menu2.swf",0);
}
Avatar billede toxic Nybegynder
24. marts 2002 - 19:16 #7
Ok hvad vil du anbefale med frames eller uden? er det sådan man gør at man skuifter den ene flash movie ud med den anden eller det for besværligt, vhis man vil have en menu komme flyvende ind fra siden når man trykker på en knap i menuen?
Avatar billede toxic Nybegynder
24. marts 2002 - 19:18 #8
Det er meningen når man trykker VM så kommer teksten fadende ind. Hvordan gøres det nemmest? http://www.activedesign.dk/flash/ny.swf
Avatar billede bilde Nybegynder
24. marts 2002 - 19:23 #9
du kan enten benytte dig af goto eller tell target
Avatar billede toxic Nybegynder
24. marts 2002 - 19:24 #10
okay kan du give et eksempel?
Avatar billede lingoman Nybegynder
24. marts 2002 - 19:28 #11
det tager altid tid at indlæse en ny film og det er derfor smartest at de elementer der skal komme flyvende ind allerede er loaded INDEN man trykker på knappen. Man kan bare placere dem i et område der ligger udenfor den synlige stage og sørge for at de kommer flyvende ind til det synlige område når man trykker på knappen.

Når man sørger for at loade dele af filmen ind på denne måde kalder man det for at preloade. Flashplayeren sørger for at loade de dele der forekommer så du behøver kun at placere menu2.swf i et movieclip som ligger udenfor synsfeltet i en tidligere frame. Når der bliver klikket på knappen skal denne aktivere en funktion på movieclippet som sørger for at flytte movieclippet til en bestemt position.

mvh geo
Avatar billede toxic Nybegynder
24. marts 2002 - 19:35 #12
ok.. men hvordan gøres dette?
Avatar billede lingoman Nybegynder
24. marts 2002 - 19:43 #13
Skal spise nu..Jeg vender tilbage senere i aften hvis du ikke har fået hjælp af andre
Avatar billede toxic Nybegynder
24. marts 2002 - 19:48 #14
ok...regner med dig :)
Avatar billede toxic Nybegynder
24. marts 2002 - 20:14 #15
En anden ting hvordan looper man en wav? den stopper efter en gang ellers skal jeg strejke linien i uendelighed :(
Avatar billede toxic Nybegynder
24. marts 2002 - 21:01 #16
Fnadt ud af det med loopet..men ikke det andet.
Avatar billede lingoman Nybegynder
24. marts 2002 - 21:21 #17
ok, jeg er på min plads igen :)

Er det kun en tekst du vil have til at flyve ind eller er det en tung swf fil ?
Avatar billede toxic Nybegynder
24. marts 2002 - 21:21 #18
bare en tekst
Avatar billede toxic Nybegynder
24. marts 2002 - 21:22 #19
forresten velbekommen :) nåh men videre med flash :)
Avatar billede toxic Nybegynder
24. marts 2002 - 21:23 #20
er du der?
Avatar billede lingoman Nybegynder
24. marts 2002 - 21:45 #21
fint.
1. lav tekten i samme menu.fla, men i sit eget layer.
2. selekter teksten og Insert>> Convert to symbol >> movieClip.
3. navngiv dit nye movieclip (ikke kun i Library) ved at intaste et unikt navn i 'Instance Panel'. Lad os kalde den "flyingMC".
4. sæt følgende action på flyingMC ved at selektere movieClippet og åbne actions panelet ( der skulle nu gerne stå 'object actions' i actions vinduet)

onClipEvent(load) {
start_x = this._x;
start_y = this._y;
end_x = 200;  // tilpass selv værdien til dine ønskede slutkoordinater
end_y = 300;
steps = 20;  // flyt til endepunktet i 20 skridt
delta_x = (end_x - start_x)/steps;
delta_y = (end_y - start_y)/steps;
fly = false;
}

onClipEvent(enterFrame) {
if (fly ) {

  stepCount++;
  if (stepCount > steps) {
    this._x = end_x;
    this._y = end_y;
    fly = false;
  } else {
    this._x += delta_x;
    this._y += delta_y;
  }

Nu er dit movieClip klar og vil flytte sig til _x = end_x og _y = end_y i 20 trin så snart vi sætter

_root.flyingMC.fly = true;

Dette gør vi ved at hæfte kommandoen på din menuknap

//menuknap action
on (release) {
  _root.flyingMC.fly = true;
}

Til sidst mangler vi så kun at trække flyingMC væk fra det synlige område på stage. Bare gør det manuelt.

mvh geo
Avatar billede toxic Nybegynder
24. marts 2002 - 21:52 #22
OK men ahr du prøvet at arbejde med Livemotion 2.0 ? der kan man også bruge action scripts samt javascripts osv. fungere det på samme måde?
Avatar billede lingoman Nybegynder
24. marts 2002 - 21:54 #23
jeg kender intet til liveMotion. Kun Flash, desværre..
Avatar billede toxic Nybegynder
24. marts 2002 - 21:57 #24
Okay det skulle ellers være på højde med den nye flash MX. Det er Adobe som står bag Livemotion.
Avatar billede toxic Nybegynder
24. marts 2002 - 22:31 #25
Hmm.. har ellers gjort som du har sagt men synes ikke det virker :(
Avatar billede lingoman Nybegynder
24. marts 2002 - 22:33 #26
er det en demofil du fisker for ? Flash 5 eller MX format ?
Avatar billede toxic Nybegynder
24. marts 2002 - 22:34 #27
_root.flyingMC.fly = true; skal den hedder .fly ???
Avatar billede toxic Nybegynder
24. marts 2002 - 22:37 #28
man kan vel afspille den fra ens engen dekstop uden at uploade den først right?
Avatar billede lingoman Nybegynder
24. marts 2002 - 22:37 #29
movieclippet skal hedde flyingMC i dit instance panel.
variablen som aktiverer bevægelsen hedder fly.
Fordi denne variabel hører til flyingMC som er på hovedfilmen (_root) bruger vi

_root.flyingMC.fly = true;

til at sætte variablen
Avatar billede lingoman Nybegynder
24. marts 2002 - 22:39 #30
Ja, du skal natuligvis først teste den fra desktop.
Har du husket at navngive instancet ? Navnet du ser i Library spiller nemlig ingen rolle i actionscript.
Avatar billede toxic Nybegynder
24. marts 2002 - 22:43 #31
tror jeg nok har kaldt objektet flying MC på ved tidslinien...
Avatar billede toxic Nybegynder
24. marts 2002 - 22:46 #32
får hvis nok en fejl ved release
on (release) {
  _root.flyingMC.fly = true;
}
Avatar billede lingoman Nybegynder
24. marts 2002 - 22:48 #33
Det finder vi hurtigt ud af...

tilføj denne trace action så selve (load) actionen på flyingMC ser sådan ud

onClipEvent(load) {
trace ("my path is " + this);
start_x = this._x;
start_y = this._y;
end_x = 200;  // tilpass selv værdien
end_y = 300;
steps = 20;  // flyt til endepunktet i 20 skridt
delta_x = (end_x - start_x)/steps;
delta_y = (end_y - start_y)/steps;
fly = false;
}
Avatar billede lingoman Nybegynder
24. marts 2002 - 22:49 #34
Hvad siger dit 'output' vindue når du afspiller filmen ?
Avatar billede lingoman Nybegynder
24. marts 2002 - 22:53 #35
du må IKKE have mellemrum i variabel eller instance navne! Husk at den skal hedde "flyingMC" og ikke "flying MC"
Avatar billede toxic Nybegynder
24. marts 2002 - 22:53 #36
Jeh bruger livemotion, men den understøtter også action script dem som vi kender fra flash af. Bliver nok nød til at finde en livemotion ekspert.
Avatar billede lingoman Nybegynder
24. marts 2002 - 22:56 #37
ok, så siger jeg tak for i aften :)
Avatar billede toxic Nybegynder
24. marts 2002 - 23:03 #38
Sleep well!
Avatar billede herlevsen Nybegynder
25. marts 2002 - 10:55 #39
jo hvor svært er det du du bruger bare to frames den første menu i den ene og den anden i den anden så på knappen går du ind i actionscripts og vælger go to så siger du frame 2 vupti det var ddet men husk at du skal have en stopklods i hver frame så den ikke bare looper det
Avatar billede toxic Nybegynder
25. marts 2002 - 12:30 #40
Jeg snakker livemotio bruger du samme program?
Avatar billede toxic Nybegynder
08. maj 2002 - 13:56 #41
ihh..