Avatar billede vanggaard Nybegynder
08. juni 2000 - 23:12 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til <style type="text/css">

P.t. bruger jeg følgende metode til at dynamisk at vise noget tekst på skærmen, men problemet er at jeg skal skriv x,y koordinater, jeg vil meget gerne hvis man kunne skrive at den altid skulle være midt på skærmen.
Kan man det ?

- Vanggaard

Koden:
<style type="text/css">
.lag  {position:absolute;
      left: 30;
      top: 200;
      width: 600;
      height: 200;
      z-index:3;

      color: #8E1524;
      font-family: verdana, arial, helvetica;
      font-size: 28px;
      }

</style>
Avatar billede mipe1 Nybegynder
09. juni 2000 - 00:15 #1
Har du kigget på javascripts?
Der er en metode hvorpå man kan få bredden og højden
af vinduet og derudfra beregne koordinaterne til en centreret position.

Jeg ved ikke om du i tilfældet er interesseret i at bruge javascript, for så kan jeg da godt se om jeg lige kan finde metoden hvormed dette kan gøres.

/mic
Avatar billede exposure Nybegynder
09. juni 2000 - 01:01 #2
Den nemme måde er at sætte:
left: 50%;
top: 50%;

Det eneste problem er at det er fra venstre-upper-hjørne, men vidst det ikke er så meget så kan det godt gå an
Avatar billede exposure Nybegynder
09. juni 2000 - 01:01 #3
Det glipper lige nogen gange
Avatar billede exposure Nybegynder
09. juni 2000 - 01:02 #4
Du kunne f.eks. også søtte dem til left: 49%; top: 49;
Avatar billede olebole Juniormester
09. juni 2000 - 06:36 #5
<ole>
Skriv dette EFTER din <body> tag. Det viser dig, hvordan du finder bredde og højde på vinduet og anbringer et lag i forhold til disse mål - her er kun vist den vandrette anbringelse...resten burde du nok selv kunne finde ud af ;-)

<script language="JavaScript"><!--
ns4 = (document.layers)? true:false
ie4 = (document.all)? true:false

var winW = (ns4)? window.innerWidth-16 : document.body.offsetWidth-20
var winH = (ns4)? window.innerHeight : document.body.offsetHeight

astr = "<style type='text/css'>\n";
astr += ".lag{position:absolute; left:"+(winW-600)/2+"px; width:600px}\n";
astr += "</style>";
document.write(astr);
// -->
</script>

/Vh
</bole>
Avatar billede 13th-fox Nybegynder
11. juni 2000 - 23:53 #6
.lag  {position:relative;

Det skulle løse problemet :)

- Har ikke testet! -
Avatar billede olebole Juniormester
12. juni 2000 - 08:41 #7
13th-fox >> Man bør været meget forsigtig med brugen af relativt placerede lag. Der er mange ting, man kan med lag - bare ikke med relative...og NS fucker dem næsten konsekvent op.
Derfor er den elegante løsning at lave dem absolutte og så placere dem rigtigt med koordinater.
Avatar billede vanggaard Nybegynder
12. juni 2000 - 08:45 #8
Alt tyder på at der et Olebole's svar "man skal" bruge det virker både i NS og IE, så det bruger jeg.
- Vanggaard
Avatar billede olebole Juniormester
12. juni 2000 - 09:12 #9
Jeg skal lige for overblikkets skyld nævne, at de 16 henholdsvis 20 pixels, der bliver fratrukket bredden, er den plads, der bliver afsat til scrollbar. Den er lidt forskellig fra browser til browser.
Du kan læse mere om X-browser DHTML hos Dan Steinman på:
    http://www.dansteinman.com/dynduo/
...her ligger én af de fedeste tutorials om emnet.
/Vh