Avatar billede dd_ns Nybegynder
21. marts 2002 - 10:14 Der er 17 kommentarer

flytbare layers i faste positioner i tabeller?

Hvis jeg har en masse layers der kan flyttes rundt, og skal KUN kunne passe ned i tabeller, hvordan gør jeg så...???
Avatar billede clatuna Nybegynder
21. marts 2002 - 10:28 #1
Hvis jeg forstår dig ret:

Hvis du bruger<div  style="position:relative; top: 0; left:0;">indhold</div> i  en tabelcelle positioneres indhold i forhold til cellens øverste venstre hjørne
Hvis du bruger<div  style="position:absolute; top: 0; left:0;">indhold</div> i  en tabelcelle positioneres indhold i forhold til hele dokumentets øverste venstre hjørne

Er det problemstillingen
Avatar billede dd_ns Nybegynder
21. marts 2002 - 10:38 #2
hmmm, måske:

Hvis vi nu siger at jeg har dette:

<table>
<tr>
    <td>1</td>
    <td></td>
</tr>
<tr>
    <td></td>
    <td>2</td>
    <td></td>
</tr>
<tr>
    <td></td>
    <td>3</td>
</tr>
</table>

Og jeg ønsker at flytte mit layer der er i felt 1 til td 3.

forstår du?

Det er noget ala, jubii's min jubii, under kontrolpanel, hvor man kan vælge position af de ønskede bokse.
Avatar billede janegil Nybegynder
21. marts 2002 - 10:47 #3
Jeg tror ikke ddatuna har helt rett, men venter på å få klargjort problemstillingen.
Avatar billede dd_ns Nybegynder
21. marts 2002 - 10:48 #4
Okay, jeg kan også prøve at sige det på en anden måde... Jeg har 3 td'er.

Så har jeg et layer... Og så vil jeg gerne kunne flytte rundt på det layer... Men det skal kun kunne side i en af de 3 td'er.
Avatar billede clatuna Nybegynder
21. marts 2002 - 11:16 #5
Jeg troede,  jeg forstod dit problem. Lige nu regner jeg med, at du vil flytte dine layers rundt med dhtml så de placeres relativt i forhold til den tabelcelle, de skal placeres i. Ja??
Avatar billede dd_ns Nybegynder
21. marts 2002 - 11:18 #6
Ja, de skal kun kunne være placeret i td'er!
Avatar billede clatuna Nybegynder
21. marts 2002 - 11:21 #7
hvis ikke det drejer sig om at positionere relativt med style="position:relative;", kender jeg ikke andre svar
Avatar billede dd_ns Nybegynder
21. marts 2002 - 11:23 #8
kom med et eksempel
Avatar billede janegil Nybegynder
21. marts 2002 - 11:48 #9
Så er det kanskje ikke position som er rette verktøyet, men DOM-programmering. Positioning brukes til å flytte rundt på ting geometrisk, men om jeg forstår deg rett, vil du gjerne ha en DIV plassert logisk i en TD? Evs. at om TD'en av en eller annen grunn kommer et annet sted, så skal DIV'en flytte med?

appendChild fra http://www.w3.org/TR/2000/REC-DOM-Level-2-Core-20001113/core.html#ID-184E7107 osv., Nokså tung lesning. Resultatet er skripter som kjører i IE5.5 og N6, men ikke N4 og Opera. Alternativt skripting med innerHTML, det virker også i N4, men er paradoksalt nok ikke standard.
Avatar billede janegil Nybegynder
21. marts 2002 - 12:05 #10
http://landsbank.fo/test/movin_div.html

theDiv = document.getElementById("d");
theCell= document.getElementById("h");
theCell.appendChild(theDiv);
Avatar billede jakoba Nybegynder
21. marts 2002 - 12:13 #11
måske dette eksempel kan hjælpe
http://hjem.get2net.dk/Jakob.Aggernaes/temp/exp68543.html

de absolut placerede lag lægger sig samme sted som den relative <div der er indhold i tabelcellen.

en noget nemmere løsning der måske kan bruges er blot at lave billedskift så det billede der før var i een celle nu er i en anden. Det er det der gøres her:
http://www.jakoba.dk/eksperten/puslespil/exp130136.html

mvh JakobA
Avatar billede dd_ns Nybegynder
21. marts 2002 - 12:24 #12
Det skal kunne gøres med musen, drag and drop
Avatar billede janegil Nybegynder
21. marts 2002 - 12:51 #13
Så skal du til med muse-events. Jeg har nå implementert 'drop' på ONMOUSEUP, for dine formål skal du nok tilsvarende implementere 'drag' på ONMOUSEDOWN.

(fortsatt http://landsbank.fo/test/movin_div.html)
Avatar billede dd_ns Nybegynder
21. marts 2002 - 12:52 #14
i laver og for point, og blvier glad!!!
Avatar billede olebole Juniormester
22. marts 2002 - 01:35 #15
<ole>
janegil >> innerHTML fungerer ikke i NS4  ;o)

dd_ns >> Du kan drag'e på sædvanlig vis og så spørge til cellernes begrænsnde koordinater. Er drag-objektets yder koordinater udenfor eller lig med cellens, disables drag funktionen.
Dan Steinman's tutorial er godt nok forældet, men du kan prøve at se på den:
  http://www.dansteinman.com/dynduo/
Check hans hoved funktions bibliotek 'dynlayer.js' eller i 'drag.js'. Her er en funktion, han vist nok kalder 'isWithIn()' eller noget i den stil ... det er meget længe siden, jeg har haft fat i dem.
På hans site ligger også et link til det sted, hvor gruppen, der viderefører hans tutorial, holder til.
Prøv at check det ... vi er mange, der har trådt vores 'barne-DHTML-sko' der.
Og nej, Eksperten er 'Hjælp til selvhjælp' ... jeg koder ikke færdige løsninger for points - de koster 6-900 kr/time - afhængig af opgaven :)
/mvh
</bole>
Avatar billede dd_ns Nybegynder
25. marts 2002 - 09:26 #16
oldbole... Tak for det.
Men du skriver "Og nej, Eksperten er 'Hjælp til selvhjælp' ... jeg koder ikke færdige løsninger for points - de koster 6-900 kr/time - afhængig af opgaven :)"

Du har før lavet noget for mig, med fuld kode. Så det passer ikke helt. Men det kan være at det er ny stil!
Avatar billede olebole Juniormester
25. marts 2002 - 11:24 #17
Selvtak  ;o)

Ja, man kan vel godt kalde det en ny stil - selvom de færdige eksempler fra min hånd netop kan tælles på én hånd.
Der har desværre været en tendens på stedet til, at mange nye brugere af E - som en selvfølge - har forventet hele løsninger. Derfor har mange af os 'gamle' svarere strammet en del op omkring emnet ... det er ikke noget personligt  ;o)
/mvh