Avatar billede dk-pingvinen Nybegynder
14. marts 2002 - 17:56 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ændre funktion på closeknap

Hej eksperter.

jeg er igang med at lave et program, der nå man starter placerer et systray icon, og åbner form1 nå man klikker på det.

Nu vil jeg bare gerne have at nå man klikkede på "luk knappen" på form1 (X) så lavede den en form1.hide istedet for at lukke det hele.
Hvordan ændre jeg det.

På forhånd tak
Avatar billede angelod Novice
14. marts 2002 - 18:02 #1
Jeg bruger det følgende:

procedure TfrmMain.FormCloseQuery(Sender: TObject; var CanClose: Boolean);
begin
  Hide;
  CanClose := False;
end;
Avatar billede dk-pingvinen Nybegynder
14. marts 2002 - 18:08 #2
Mange tak...

Et andet lille spm
Jeg har en ListBox inde i min Form, jeg vil gerne gøre så den automatisk bliver resized samme med formen!
Avatar billede dk-pingvinen Nybegynder
14. marts 2002 - 18:09 #3
Og.. ;) Hvordan åbner jeg Form2, så man ikke kan bruge Form1, før form2 lukkes!!!
Avatar billede angelod Novice
14. marts 2002 - 18:12 #4
Spm #1: Du kan kigge på den property der hedder 'Align'. Det er muligt at lave formen "auto-resizeable" så du ikke behøver lave ret meget, hvis du benytter panels og andre "containers" :o)

Spm #2: Form2.ShowModal;
Avatar billede dk-pingvinen Nybegynder
14. marts 2002 - 18:12 #5
Ahh tak prøver og smækker lige nogle flere points i ...takker ;)
Avatar billede angelod Novice
14. marts 2002 - 18:16 #6
Selv tak. Og hvad angår 'Align', så er det en god ide at placere dele der ikke ændrer størrelse (textbox, label, osv) i f.eks. et 'Panel' sådan at det kan resizes også. Desuden anbefaler jeg at du kigger på 'Constraints' for din form. :o)
Avatar billede dk-pingvinen Nybegynder
14. marts 2002 - 18:19 #7
Damn hvis jeg smækker Form2.ShowMedal under formcreate fucker den op :(

Hvis hvis jeg kun vil have den til at komme nå man starer programmet op
er der ikke en mothode
Avatar billede angelod Novice
14. marts 2002 - 18:26 #8
I menuen vælg "Project -> View Source".

Heri skal du flytte rundt på 2 linier, sådan at:
  Application.CreateForm(TForm2, Form2);
står før:
  Application.CreateForm(TForm1, Form1);

Altså noget i stil med:
  begin
    Application.Initialize;
    Application.CreateForm(TForm2, Form2);
    Application.CreateForm(TForm1, Form1);
    Application.Run;
  end.
Avatar billede dk-pingvinen Nybegynder
14. marts 2002 - 18:32 #9
lækkert der er nogle points til dig ;)
er du på msn messenger ?
Avatar billede angelod Novice
14. marts 2002 - 18:34 #10
Joeh, selvom den er lidt langsom.. Men jo, jeg er tilsluttet som jtdukie@hotmail.com :o)