Avatar billede slinky Nybegynder
13. marts 2002 - 21:34 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

afbryder

Heyyy!

Jeg har lavet denne lille frækkert:
http://www.romdata.dk/spejderlink/temp/712-2gif.gif

Hvadfor en af ledningerne skal afbrydes for at ingen af dioderne lyser??
Avatar billede mixter Nybegynder
13. marts 2002 - 21:36 #1
Den midterste - blå. Den er fælles minus til begge.
Avatar billede mixter Nybegynder
13. marts 2002 - 21:40 #2
Men dermed ikke sagt, at du skal afbryde den blå ledning til blæseren. Det er kun de 2 forbindelser til dioderne du skal afbryde.
Avatar billede addy Nybegynder
13. marts 2002 - 21:40 #3
rød hvis blæseren stadig skal køre.
Avatar billede mixter Nybegynder
13. marts 2002 - 21:58 #4
addy> Hvis du afbryder den røde forbindelse, vil der stadigvæk være forbindelse til den grønne LED via blæseen.
Avatar billede addy Nybegynder
13. marts 2002 - 22:02 #5
det har du ret i. men hvis han afbyder den blå vil ikke noget virke. andet end han også afbyder den sorte og setter den blå og den sorte sammen.
Avatar billede mixter Nybegynder
13. marts 2002 - 22:20 #6
addy> Rigtig - men jeg svarede netop også, at <slinky> IKKE skulle afbryde den blå. Hvis blæseren bare skal køre er det kun gul og sort han skal tænke på. ( +/- 12 V ).
Avatar billede mixter Nybegynder
13. marts 2002 - 22:32 #7
Men <slinky> skal have ros for at have lavet et flot diagram.
Avatar billede slinky Nybegynder
14. marts 2002 - 10:29 #8
...slinky har ikke lavet diagrammet [casemodding.dk], kun tegnet de 2 dioder....
Ligenu har jeg en afbryder på den gule ledning  (12v) den slukker for blæseren, men ikk f for dioderne...

Jeg har har en "6 benet"afbryder, og tænkt mig at sætte den gule ledning på  2 ben, og den røde på 2 andre, sådan at begge2 er afbrudt på samme tid - vil det virke??
Avatar billede mixter Nybegynder
14. marts 2002 - 11:52 #9
slinky> Ok. Hvis du afbryder den gule, vil der stadig være nok spænding til LED'ne. Derfor slukker blæseren idet den kræver 12 V ( går jeg da ud fra ? ) De 2 LEDS har en fælles 0 ( minus ).
Denne forbindelse ( i midten af kontakten )cutter du blot. Dermed får de ingen minus.
Avatar billede slinky Nybegynder
14. marts 2002 - 13:05 #10
det har jeg prøvet... Jeg kan ikke huske hvad der skete, men detr virkede ikke:(

Vil det virke hvirs jeg afbryder de 2 +, altså rød og gul ?
Avatar billede mixter Nybegynder
14. marts 2002 - 22:08 #11
Jamen <slinky>. Det du vil er, at blæseren skal køre alene uden LED-indikering.
Ok, ud fra 4-pin hanstik cutter du alle 3 ledninger. Så trækker du en ledning fra +12 volt til blæserens + ( dér hvor den gule er nu ) og fra 0 (nul) ( den sorte ) til blæserens minus. Vil du køre den gennem kontakten, skal du bare give blæseren en fast minus og køre +'en alene gennem de 2 øverste kontakter på omskifteren. ( Men du vil vel ikke afbryde en køler ? ).
Avatar billede slinky Nybegynder
17. marts 2002 - 14:04 #12
jo, jeg vil afbryde en køler....

Det virker fint nu... cuttede de 2 + ledninger:)
Avatar billede mixter Nybegynder
18. marts 2002 - 07:54 #13
slinky> Ok. Tak for points.