13. marts 2002 - 14:14 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Teste forbindelse og hastighed

Er der nogle som ved/har en ide til hvordan jeg kan teste performace på en database som kører med lokal frontend og en backend som ligger på en server som tilgås via ADSL 512/128. (dial-in)

Jeg har selv ADSL 512/128, men er ikke koblet op til noget netværk og har ikke mulighed for det. Alligevel er jeg blevet bedt om at undersøge mulighederne for at medarbejdere kan arbejde på en base hjemmefra. Jeg ønsker derfor at vide lidt om svartider ved en sådan løsning.

Access kan jo ikke umiddelbart linkes op til en web-adresse. I så fald kunne jeg jo bare lægge den på mit eget domæne.

Der gives ekstra point til folk, som har erfaringer med det selv.

pfh tak :o)

/Thomas
Avatar billede proaccess Nybegynder
13. marts 2002 - 14:17 #1
Er med på en lytter... (eller rettere: læser)
Avatar billede terry Ekspert
13. marts 2002 - 14:20 #2
thomas, I have access to a server at work from home via ISDN (128) if its of interest!
13. marts 2002 - 15:40 #3
Hi Terry :o)

How does it run? Is it acceptable? Kan open forms and do some searches without having to wait for several minuttes?
Avatar billede terry Ekspert
13. marts 2002 - 15:56 #4
Hi Thomas :o) Well it all depends on the ammount of data, but generally I think it is fine. They dont have to wait several minutes. Have you concidered using MSDE or even SQL Sever?
Avatar billede dj Nybegynder
13. marts 2002 - 16:01 #5
Hvis jeg nu skulle lave det der til et firma, så ville jeg istedet lave det som et client/server program, således at det kun var nogle tekststrenge du sendte til serveren og så fik du serveren til at udføre alt det "grove" arbejde i databasen for derefter at sende resultatet tilbage til clienten. På den måde stilles der kun krav til serverens hardware og serverens forbindelse og dermed betyder den enkelte klients forbindelse ikke ret meget. Et 56 k modem ville være fint. Så hvis det bare var for at vide om det kunne lade sig gøre så kan det sagtens :)

Det kræver dog du har en rimelig erfaring i et programmeringssprog for at kunne lave den løsning, jeg skal ikke kunne sige noget om Access's indbyggede remote connection, men jeg kunne næppe forestille mig at det ville gå specielt hurtigt sammenlignet med en client/server løsning.

//DJ
13. marts 2002 - 16:01 #6
Ja, det ville speede det op, selvfølgelig, men SQL Server er udelukket pt, da det er for dyrt for min kunde.
MSDE...? Hvor mange samtidige brugere er det man kan være der? 5? Hvilke andre begrænsninger er der?
13. marts 2002 - 16:05 #7
dj->Access styrer client/server-modellen fint. Men, som jeg lige forklarede Terry, så har kunden ikke en SQL server eller Oracle server eller lign.
MySQL kender jeg intet til (og vil helst heller ikke lære det!)

Derfor er problemet ikke om Access kan fungere optimalt som client/server, men nærmere om Access alene kan klare jobbet, da det er det billigste.
Avatar billede nybegynderen Nybegynder
13. marts 2002 - 17:10 #8
Hej,
Har ikke læst de forskellige svar på spørgsmålet, men vil her prøve at komme med mine egne erfaringer ifht. det spørgsmål Thomas har stillet: Jeg har selv en 2048/512 linie der kobles op til en server/netværk, hvor vores back-end ligger. Her er der tale om fuldt acceptable svartider, hvilket også var gældende da jeg havde en 1024/256 linie... Fra tid til anden arbejder jeg online på både front- og backend der er placeret på netværk/server, og her er der også tale om acceptabel performance. Så 1024 does the trick, med frontend lokalt, og vel spørgsmål om temperament om 512 er acceptabelt. Prisforskellen er vist under 200 kr/md så vist ikke det store problem !!. Har iøvrigt en kollega der køber med 256, og han klager ikke ( front-end lokalt ). Det eneste tidspunkt hvor jeg oplever at det er tid til at rende ud til kaffemaskinen, er når jeg laver store design ændringer i formularer, hvor der samtidig er en masse VBA, og diverse hanlingsforespørgsler tilknyttet.... Kommer gerne med yderligere detaljer om min løsning. Og så lige en lille bøvs !!!, Det største problem idag når man vælger at oprette en hjemmearbejdsplads, og bruger TDC som leverandør, er at installation og support øjensynligt foretages af pensionerede bagermestre fra Ringsted, der helt åbentlyst har store kvaler, når der skal besvares spørgsmål der ikke står øverst på side 1 i deres manual.... Og da den elektroniske brevdue endnu ikke er opfundet, må man jo lade sig nøje....
13. marts 2002 - 19:46 #9
Haha Nybegynder :o)

Tak for svar til både dig og Terry. Hvis du lige smider et svar i stedet for en kommentar, så skal du få din del af pointkagen.

Jeg lader dog lige spørgsmålet stå i tilfælde af at nogen skulle komme op med en metode, så jeg kan afprøve det selv.

/Thomas
Avatar billede nybegynderen Nybegynder
13. marts 2002 - 19:50 #10
Ja, så er man da nybegynder, når man ikke kender forskel på svar og kommentar..
Avatar billede terry Ekspert
13. marts 2002 - 21:11 #11
MDSE is optimized for 5 users although more (20) can use it, it just slows down, but then it IS a server. It is also I believe limited to 2GB butthen Access is too.
MSDE is included with Office 2000 (free)
14. marts 2002 - 16:25 #12
Ok, der dukker tilsyneladende ikke flere svar op....
Men jeg er også godt tilfreds (og beroliget) af Terry's og især Nybegynderens svar.

Lukker og bukker :o)
Avatar billede terry Ekspert
14. marts 2002 - 19:39 #13
thanks Thomas:o)