Avatar billede tybo Nybegynder
31. maj 2000 - 13:14 Der er 4 kommentarer

Frames

<script language="JavaScript">
  function changePage(ref)
  {
    if (ref.options [ref.selectedIndex].value != '')
    {
      str = "/tmin/tmin.cfm?"
          window.parent.frames[0].location.href = ref.options[ref.selectedIndex].value;
    }
</script>

<select name="SelectTag" size="1" onchange="changePage(this)">
<option value="http://URLEN/index.html">Valg</option>
</select>

Denne dropdownbox er i en bundframe.
Den skal kalde et frameset som brugeren vælger.
Javascript funktionen skal så nedlægge de nuværende frames og oprette den nye.
Nogen som lige ved hvordan det gøre ?
Nuværende funktion opretter en ny frameset inde i den gamle og jeg fatter det ikke når jeg har sat den parent.
Avatar billede tybo Nybegynder
31. maj 2000 - 13:14 #1
str = "/tmin/tmin.cfm?" laver intet :)
Avatar billede olebole Juniormester
01. juni 2000 - 04:19 #2
<ole>
Det, du gør, er at oprette et frameset inde i det 'fædrende' frameset's første 'barn' :  'parent.frames[0]'.
Ønsker du at oprette det ny frameset som det 'første' eller 'øverste' element i vinduet, skal du skrive: 'window.location.href = EnEllerAndenVærdi;'

Iøvrigt kan du ikke sige 'window.parent.......'.
'window' er objekt, der indeholder mange ting - herunder funktioner som kan kaldes...f.eks: 'window.open();'. Det indeholder bla.a. også et 'location'-objekt - et indhold. Dette indhold har igen en hyper-reference ('href') - en adresse på WWW. Det giver 'window.location.href'.

'frames' er også et objektet - et array (en liste) af rammer. Disse kan kaldes som i alle andre arrays med 'frames[0]', 'frames[1]', osv. Betragt framesettet som 'parent' og de enkelte rammer som 'børn' ('frames[etNummer]'). Nummeret er oprettelses-nummeret, når du læser det enkelte frameset igennem.
Hvis du ligger i en ramme og skal kalde naboen, vil du - forudsat, du ligger i 'frames[0]' og skal kalde den 'neden under' - kalde: 'parent.frames[1].......'. Altså: 'min forælders barn nummer 2'...et array starter jo på '0' i det her sprog.
/Vh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
01. juni 2000 - 04:30 #3
parent.frames[0].location.href = adressen på det indhold, du fylder i 'min forælders barn nummer 1' - altså den første ramme i framesettet.
...bare for at skære den helt ud. ;-))
Avatar billede olebole Juniormester
01. juni 2000 - 04:33 #4
Du kunne også sige: 'parent.location.href = ..........;'
The Never Ending Story ;-)
/Vh