Avatar billede spilledjeavlen Nybegynder
05. marts 2002 - 15:58 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

linux setup

jeg er ved at installere linux red hat men så spørger den om jeg har en SCSI - adapter????????
hvad er det!!!!!!!!!

det er måske en let en men det er problemer for mig 8O)
Avatar billede langbein Nybegynder
05. marts 2002 - 16:03 #1
Det er en elektronisk dings som brukes til å kommunisere mot slike ting som Harddisker og CD-Rom. Dingsen brukes imidlertid ikke mye på moderne hjemmemaskiner. (Men fortsatt på profesjonelle ting.) Man bruker i stedet "ide" som er en annen standard. Med mindre du har en litt spesiell PC så kan du si nei til SCSI.
Avatar billede langbein Nybegynder
05. marts 2002 - 16:07 #2
Fra oppslagsbok på ekte utenlandsk (PC World Norge):

SCSI: /skøssi/ Small Computer System Interface. Et standard grensesnitt for å koble eksterne enheter som f.eks. disker, CD-ROM-spillere, skannere, osv. til en datamaskin. Moderne SCSI-varianter tillater tilkobling av inntil 15 enheter i kjede til ett SCSI-adapter. SCSI-adapteret er vanligvis et utvidelseskort (vanligvis PCI) som installeres i PCen, men noen datamaskiner har også SCSI-grensesnittet integrert. Standarden ble utviklet av Shugart Associates, som senere endret navn til Seagate. Den første SCSI-standarden (SCSI-1) overførte 8 databits i parallell, i asynkron eller synkron modus. Maks hastighet i synkron modus var opptil 5 MB/s. Senere kom SCSI-2-spesifikasjonen, som hadde de samme asynkrone og synkrone overføringsmodi som SCSI-1, men som i tillegg støttet to nye modi: Fast SCSI og Wide SCSI. Fast SCSI brukte den samme 8-bits bussen som den originale SCSI-1, men opererte med en hastighet på inntil 10 MB/s. I Wide SCSI ble bredden på SCSI-bussen doblet til 16 bits, noe som ga en overføringshastighet på inntil 20 MB/s. Senere kom Ultra SCSI, som igjen doblet overføringshastigheten fra Fast+Wide-SCSIs 20 MB/s til 40 MB/s. I skrivende stund (26.1.2001) er den raskeste SCSI-versjonen Ultra160 SCSI (kalles også SCSI-3), som gir en maksimal overføringshastighet på 160 MB/s. Ultra320 SCSI kommer i løpet av 2001, og vil ha en dataoverføringshastighet på 320 MB/s. Se IDE, ATA, ATAPI, grensesnitt (3).

SCSI-adapter: et utvidelseskort for å implementere SCSI i en datamaskin. I en PC plugges S. inn i ett av PCens utvidelsesspor (ISA eller PCI). I noen tilfeller er S. integrert på PCens hovedkort. Se SCSI, IDE, ATA, ATAPI.
Avatar billede langbein Nybegynder
05. marts 2002 - 16:11 #3
Og den annen kommunikasjonsstandard som nå vanligvis brukes i stedet for SCSI, på hjemmemaskiner:

IDE: Integrated Drive Electronics. Standard grensesnitt for harddisker på PCer. Diskkontrolleren er innebygget på selve disken, i stedet for på et eget utvidelseskort. IDE-spesifikasjonen standardiserer hvordan tilkoblingen mellom disken og grensesnittet på hovedkortet skal skje, og hvordan data skal utveksles. IDE er ikke en standard for hvordan selve grensesnittet fra kontrollerkortet og mot disken skal være, kun hvordan tilkobling mot kontakten på hovedkortet skal være. En IDE-disk kan dermed ha en hvilken som helst type kontroller, så lenge grensesnittet for tilkobling til IDE-kontakten er kompatibel med IDE-standarden. Se ATA, ATAPI.
Avatar billede spilledjeavlen Nybegynder
05. marts 2002 - 16:11 #4
så i tror ikke min computer har sådan en
Avatar billede darkside Nybegynder
05. marts 2002 - 16:12 #5
Niks :)
Avatar billede spilledjeavlen Nybegynder
05. marts 2002 - 16:13 #6
er i sikker på det
Avatar billede darkside Nybegynder
05. marts 2002 - 16:17 #7
Ikke med mindre du selv har sat sådan et kort i, SCSI er ikke noget en normal pc er født med..
Avatar billede thomasledet Nybegynder
05. marts 2002 - 21:07 #8
hvis du ikke ved, hvad scsi er, kan du roligt gå ud fra, at det ikke er noget, du. scsi er nemlig forholdsvist dyrt og det er kun feinsmeckere, der benytter det i deres hjemmemaskiner...

men andre ord: slå scsi fra....