Avatar billede pelle4 Nybegynder
28. februar 2002 - 21:05 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ingen adgang til filer

Pludselig har jeg ikke længere adgang til en del af mine filer. Jeg kan hverken åbne, flytte, slette eller kopiere dem. Får bare besked om: Ingen adgang, filen er i brug. Men ved at følge henvisningerne til MS hjælpe-webstedet fremgår det, at problemet skyldes, at jeg ikke har tilladelse til at åbne filen. Jeg er logget på som administrator - og har også prøvet at oprette en ny adm-konto - og superbruger - men stadig får jeg ikke adgang til filerne.

Problemet er tilsyneladende opstået helt af sig selv - og det rammer ikke alle filer i mappen.

Microsoft har tilsyneladende beskrevet fejlen i artikelnummer DA298345 - ifølge denne skyldes det et problem m. NTFS i WinXP. Løsningen er at bede administratoren om at give dig de nødvendige tilladelser. Well, jeg ER administratoren - og synes efterhånden jeg har prøvet alt.

Nogle ideer?
Avatar billede hojben Novice
28. februar 2002 - 21:08 #1
Marker hele skidtet og vælg "Overtag ejerskab" fra egenskaber
Avatar billede grinderslev Praktikant
28. februar 2002 - 21:12 #2
Prøv at kikke på rettighederne til de overliggende mapper, da de jo styrer dem som ligger under.
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. februar 2002 - 21:46 #3
hojben> hvor står det er med at overtage ejerskabet?
Avatar billede pelle4 Nybegynder
28. februar 2002 - 22:26 #4
Der er ikke noget punkt, der hedder overtag ejerskab !
Avatar billede grinderslev Praktikant
28. februar 2002 - 22:39 #5
Hmmmm.... Prøv lige at scan for Virus... minder lidt om det Nimda laver.
Avatar billede pelle4 Nybegynder
28. februar 2002 - 22:42 #6
ingen virus - norton kører konstant i baggrunden.

Lidt uddybning: filerne er avi-filer (ca 700 mb, divx) - de er flyttet fra en anden mappe (hvor de virkede). Den mappe, hvor de ligger nu, er delt i fildelingsprogrammet Morpheus og DirectConnect.

Adgangen er spærret, uanset om disse programmer kører eller ej. har også prøvet at starte i beskyttet tilstand - uden resultat.
Avatar billede pelle4 Nybegynder
28. februar 2002 - 22:49 #7
Problemet er løst - meget mystisk: Løsningen var at flytte hele mappen til et andet sted på harddisken. Og så virkede det pludselig.

Jeg fandt tippet på www.annoyances.org - flere har haft samme problem i XP.
Avatar billede pelle4 Nybegynder
28. februar 2002 - 22:51 #8
og hvordan er det lige jeg trækker spørgsmålet (og mine point) tilbage?
Avatar billede diskdoktoren Nybegynder
28. februar 2002 - 23:15 #9
Nu er problemet løst - men ellers kan alle rettigheder fixes med cmd cacls og nej man kan ikke altid tage ejerskabet - for der er et niveau højere end administrator - nemlig system! Men cmd cacls kan oftest tage og fjerne de rettighederne!
Avatar billede hathor Nybegynder
01. marts 2002 - 02:15 #10
du svarer selv på spørgsmålet og giver dig selv point :-)

Men du må da godt give mig dem hvis du ikke vil have dem :-)
Avatar billede pelle4 Nybegynder
01. marts 2002 - 11:10 #11
He-he, Så gavmild har jeg ikke råd til at være....