Avatar billede steffenbc Nybegynder
24. februar 2002 - 17:08 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Windows fejlmelder efter få starter

Min computer går ned efter nogle få starter. Efter at jeg har formateret min maskine og installeret Windows 98, drivere osv., skriver min computer at der er fundet en fejl i reg. databasen, hvorefter den genstarter og tilsyneladene reparerer reg. databasen. Næste gang den starter skriver den, at "explorer" har udført en ulovlig handling. Det er nu hverken muligt, at starte maskinen i alm. eller fejlsikret tilstand.
Kan I hjælpe.

Kan det være et hardware problem?
Problemet opstod pludselig en dag maskinen gik kold.
Avatar billede halifax Nybegynder
24. februar 2002 - 21:48 #1
Du kunne prøve med en reparation af reg.databasen fra DOS.
Genstart pc i DOS tilstand
Skriv scanreg /restore <enter>
Genstart pc - Ctrl+Alt+Delete

Hjælper det ikke ville jeg forsøge med at geninstallere Win98 oven i bestående installation - altså uden at formatere.
Tror ikke det skyldes hardware, som du kan kontrollere i Enhedshåndtering. Er noget hardware markeret med fejl = gult udråbstegn. Husk, at udvide alle punkter ved at klikke i det lille + i venstre side.
Avatar billede snubby Nybegynder
24. februar 2002 - 22:14 #2
/restore = en tidligere kopi
/fix = ny
Avatar billede halifax Nybegynder
24. februar 2002 - 23:27 #3
Sorry, sorry - jeg mente helt klart scanreg /fix . Den skal jo fikses og ikke gendannes. Tak til snubby.
Avatar billede steffenbc Nybegynder
25. februar 2002 - 16:43 #4
Tak for opmærksomheden.

Jeg vender tilbage så snart jeg prøvet dette!

MVH
Steffenbc
Avatar billede steffenbc Nybegynder
25. februar 2002 - 18:28 #5
Har prøvet dette, men den virker stadig ikke. Nu skete der dog noget nyt. Computeren kommer istedet for en fejlmeddelse om "explorer",med en af de velkendte blå skærme, hvor der står noget om: "en alvorlig undtagelsestilstad er opstået i 0028, VXD... et eller andet.
Avatar billede halifax Nybegynder
25. februar 2002 - 23:00 #6
Du beskriver desværre ikke fuldt ud den alvorlige undtagelsestilstand.
På denne side kan læses om Windows fejlmeddelelser, se evt. punktet i venstre side Fatal exception error OE, der lister en hel række af disse OE 0028..... Måske er der en forklaring og forslag til løsning
http://66.39.115.252/kberrmsg.htm
Avatar billede steffenbc Nybegynder
07. marts 2002 - 17:35 #7
Hej Igen!!

Har desværre været lidt fortravlet, og har derfor ikke haft tid...

Nu prøver jeg igen.
Jeg fik ikke set hvad den præcise fejlmeldning var, men..

Når jeg starter min maskine efter fejlmeldingen, skriver den at den mangler en fil ved navn: vmm32.vxd

Dette skete også første gang det gik galt. Samme fejlmeddelse, og bagefter mangler filen.
Avatar billede halifax Nybegynder
07. marts 2002 - 18:09 #8
vmm32.vxd er driver til Virtuel Machinen Manager der sikrer, at hvert 32-bit program, der startes, kører i sin egen separate thread (tråd) = ægte multitasking. Til forskel fra gl. 16-bit programmer, der kører i den samme tråd og derfor kan overskrive hinandens oplysninger i hukommelsen, som medfører at et program crasher. vmm32.vxd er altså en vigtig Win98 komponent.
Filen skal ligge i c:\windows\system  -  har du søgt efter den på din harddisk?
Jeg vil gentage mit råd om at geninstallere Win98 - oven i bestående installation, så du ikke formaterer først. Jeg har selv gjort det med held for at reparere fejl i en Windows installation.
For at gøre det må den bestående Windows ikke være startet op, dvs du skal boote fra diskette og foretage (gen)installation der fra.
Avatar billede steffenbc Nybegynder
07. marts 2002 - 19:06 #9
Jeg prøver at foretage en installation, efter din anvisning. Jeg vender tilbage når jeg har foretaget dette.

Mvh

Steffen
Avatar billede steffenbc Nybegynder
07. marts 2002 - 19:52 #10
Jeg har forsøgt at geninstallere, men det kan ikke lade sig gøre.

Hele filsystemet er smadret.
Scandisk går "kold" inden den er færdig.
Hvis jeg afslutter scandisk, går den videre og forsøger at rep. registreringsdatabasen, hvor den så går kold.

Andre forslag - kan man undgå scandisk??

Kan det være RAM'ene der fejler noget??
Avatar billede halifax Nybegynder
07. marts 2002 - 22:07 #11
Nogen nærmere forklaring på. hvorfor geninstallering (oven i) ikke kan lade sig gøre? Nogen fejlmeddelelser?

Med din teori om at hele filsystemet er smadret, er der ikke anden mulighed end en ny formatering og installering af styresystemet.
Start op på en Win98 bootdiskette og udfør kommandoen: format c  Alle data går tabt ved en formatering.

Mig bekendt kan scandisk kun deaktiveres i f.m. en forkert nedlukning af computeren, dvs der køres ikke scandisk efter ny genstart. Gøres ved at klikke Start, Kør skriv msconfig klik OK. Under faneblad Generelt vælges Avanceret og der sættes flueben ud for Deaktiver scandisk efter forkert nedlukning af computeren.
Avatar billede steffenbc Nybegynder
07. marts 2002 - 22:40 #12
Har du nogen idé hvad der kan forsage problemet?
Avatar billede halifax Nybegynder
08. marts 2002 - 00:00 #13
Det er trist du ikke kan køre scandisk færdig og dermed reparare sandsynlige fejl i filsystemet. Tyder på mere end almindelige "bløde" fejl i systemet. De kan opstå af mange årsager. De mest kendte er 1)et program blev ikke rigtigt afsluttet 2)Windows lukkes ikke ordentlig ned 3) strømafbrydelse eller anden utilsigtet sluk for pc'en 4)flere andre ting. Fælles for dem er, at Windows eller et andet program ikke blev færdig med at skrive data til disk, før der blev afbrudt/slukket = der opstår fejl i filsystemet.
Endelig kan en fysisk fejl på harddisken være årsag.
Et sidste forsøg - før du formaterer påny - er en scandisk fra DOS.
Start pc og hold Ctrl-tasten nede. Bootmenuen kommer frem. Vælg 6 Kun kommandoprompt. Ved prompten skriver du: scandisk, tast <Enter>

Lykkes det heller ikke er systemet fuck'et up. Så formater.
Avatar billede c-holst Novice
30. marts 2002 - 23:18 #14
Lidt sent men... Det er min erfaring at det er god ide at have to harddiske i maskinen, fx en lille gammel en. denne bruger jeg til at gemme egne filer og lignende på, så de ikke er mistet hvis man må formatere.
Avatar billede steffenbc Nybegynder
31. marts 2002 - 11:21 #15
c-holst> Det kan jeg kun give dig ret i. Computeren gik ned dagen før min dansk afl., men jeg kunne heldigvis finde den igen!

Mvh
Steffen