Avatar billede snej Nybegynder
23. februar 2002 - 17:49 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Billeder i Access fylder uforholdsmæssig meget.

Jeg har lavet en database over mine CD'er og så har jeg tænkt mig at scanne CD coverne og ligge ind i tabelen som et OLE felt, men jeg har fundet ud af at databasen vokser uforholdsmæssigt meget når jeg sætter et billede ind.

Herunder er en tabel med nogle forsøg jeg har lavet, det er det samme cover jeg har scannet, i forskellige opløsninger, men tilpasset, så det skulle fylde 5x5 cm hvilket er den plads jeg har afgivet i min form.

Jeg har så prøvet at indsætte billederde som enten linked eller embedded, og har derefter fået følgende resultat.

    Billed    Kb    Gange        Fil
L/E  Kb    Større  Større  DPI  Format

L    255    520    2,04  150    BMP
E    255    256    1,00  150    BMP
L    453    920    2,03  200    BMP
E    453    456    1,01  200    BMP
L  1.017  2.060    2,03  300    BMP
E  1.017  1.024    1,01  300    BMP
L      19    520    27,37  150    JPG
E      19    776    40,84  150    JPG
L      28    920    32,86  200    JPG
E      28  1.376    49,14  200    JPG
L      49  2.060    42,04  300    JPG
E      49  3.164    64,57  300    JPG

Mellem hvert forsøg har jeg brugt compact og repair, så der ikke var noget overflødigt i mine målinger.

Det jeg har fået ud af det er at et JPG og BMP fylder det samme i samme opløsning, såfremt det er Linked, ca. det dobbelte af den oprindelige BMP fil.

Til gengæld fylder et BMP ca. halvt så meget i databasen, når det er Embeded frem for Linked, men et JPG fylder ca. en halv gang mere, når det er Embeded.

Er der noget jeg gør forkert?

Eller kan man ikke få billederne til at fylde mindre i Access?

Normalt er det jo at foretrække at gemme billderne i JPG, og med omkring 250 CD'er bliver databasen jo hurtigt forholdsvis stor på denne måde.
Avatar billede henrik13 Nybegynder
23. februar 2002 - 17:57 #1
Nej du kan ikke få billederne til at fylde mindre i access. Men udenfor access fylder de mindre. Lav en henvisning til hvor du har dem liggene, eks. i D:\Billeder.
VH Henrik
Avatar billede snej Nybegynder
23. februar 2002 - 17:59 #2
Hvordan for jeg dem så vist i min form?

MVH

Snej
Avatar billede henrik13 Nybegynder
23. februar 2002 - 18:02 #3
Jeg skal spise nu. Svarre senere.
VH Henrik
Avatar billede mugs Novice
23. februar 2002 - 20:03 #4
Det er korrekt hvad henrik13 siger: Det er et must at billederne ligger udenfor din db. Du skal så lave 2 felter i din tabel der henholdsvis fortæller stien til den mappe hvori billederne er, og et felt med billednavnet. Når formularen loader skal du lade den sammensætte de 2 felter.

Det lyder indviklet, men er faktisk ret simpelt. Et eller andet sted har jeg en testdb liggende, der viser hvordan. den er i Access97, men jeg bruger den på mit arbejde, og der virker den upåklageligt også i 2000.

Læg din email - så sender jeg den.
Avatar billede snej Nybegynder
23. februar 2002 - 20:08 #5
Hej mugs

Prøv at sende den til snej@mobilixnet.dk

MVH

JFP
Avatar billede henrik13 Nybegynder
23. februar 2002 - 20:19 #6
Ok jeg ser du vælger mugs løsning. Det var også den jeg sidder og prøver med, og det er den rigtige.
VH Henrik
Avatar billede mugs Novice
23. februar 2002 - 20:23 #7
Sendt
Avatar billede snej Nybegynder
23. februar 2002 - 23:04 #8
Nu har jeg leget lidt med det, og også fået lavet min egen testdatabase, hvor det virker i.

Nu har jeg bare et spørgsmål, er det muligt at skrive stien, så den kun henviser til hvor billederne ligger i forhold til selve databasen, dvs. databasen ligger i et bibliotek, og der er så et underbibliotek som f.eks. hedder "billeder", og så skrive en sti som hedder "\billeder\", eller noget lignende.

Det ville jo gøre det lidt nemmere, at flytte databasen til en anden computer, der ikke nødvendigt har samme filstruktur.

Eller bliver man i sådan et tilfælde nødt til at lave en find/erstat i hele basen?
Avatar billede mugs Novice
23. februar 2002 - 23:11 #9
Ja - det kan jeg ikke se noget forkert i. Den sti du har i min testdb, er den jeg bruger hjemme. Jeg har kopieret koden og benytter den på mit arbejde på et netværk, hvor administrators db ligger på mit T-drev. Backend-db ligger på arbejdspladsens fælles Q-drev, og Frontend ligger på sagsbehandlernes C-drev.

Det eneste krav der skal opfyldes er, at billedmappen skal ligge på et drev / et bibliotek, som db kan "se".

Havde du nogen problemer med at få det til at virke?
Avatar billede mugs Novice
23. februar 2002 - 23:12 #10
Jeg skal lige lave den tilføjelse, at billedpath skal slutte med en \, idet VBA procedüren sætter de 2 tekststrenge sammen og derfor behøver en \ imellem.
Avatar billede snej Nybegynder
23. februar 2002 - 23:31 #11
Nej jeg havde ikke nogle problemer med at få det til at virke.

Men det var hvis jeg har basen liggende i et bibliotek og billederne i et underbibliotek, og jeg så kopiere disse to biblioteker over på en anden computer, så passer stien ikke længere, hvis de ikke ligger præcis samme sted på den nye computer.

Derfor tænkte jeg om man kunne nøjes med at skrive stien fra hvor selve basen ligger til der hvor billederne ligger, så ville det jo altid virke lige meget hvor man kopierede det hen, bare de to biblioteker lå rigtigt i forhold til hindanden.
Avatar billede mugs Novice
23. februar 2002 - 23:39 #12
Det er jo sådan set ligegyldigt hvor basen ligger, idet stien udelukkende peger hen mod det bibliotek hvor billederne ligger. Men du har jo ret i at filstrukturen på PC'erne skal være ens. Men en find / erstat er vel heller ikke den store operation!

Fint det fungerer, er størrelsen blevet reduceret? :o)
Avatar billede snej Nybegynder
23. februar 2002 - 23:54 #13
Ja find og erstat er en glimrende løsning, i forhold til alternativet der fik basen til at vokse til uanede størelser :-) Nu vokser den næsten ikke.

Det eneste lille problem er, at hvis jeg har tastet stien, men ikke filnavnet, så kommer den med en debug, men kan man ikke løse det med en standard sti og et standard billede? I de fleste tilfælde vil billedet ligge i samme folder.
Avatar billede mugs Novice
23. februar 2002 - 23:59 #14
I din tabel kan du jo indtaste en standardværdi for nye poster. Husk derefter at trække feltet ned i formularen igen for at få de nye indstillinger.

Tak for point.
Avatar billede snej Nybegynder
24. februar 2002 - 00:05 #15
Ja tak for hjælpen, det sparede mig måske for købet af ny harddisk :o)
Avatar billede mugs Novice
24. februar 2002 - 00:21 #16
Godnat :o)
Avatar billede Jman Praktikant
25. februar 2002 - 16:27 #17
Hej!
Må man bede om en kopi af den databse, dér... hvis du forstår *S*
Avatar billede Jman Praktikant
25. februar 2002 - 16:27 #18
jman@jman.dk
Avatar billede mugs Novice
25. februar 2002 - 16:32 #19
sendt.
Avatar billede Jman Praktikant
25. februar 2002 - 16:40 #20
Avatar billede jakobk Nybegynder
05. marts 2003 - 08:22 #21
Hej
Jeg sidder med samme problem... 112mb-database er ikke så fedt..

Er der en som vil være så flink at sende mig en kopi af databasen?

På forhånd tak!
Avatar billede jakobk Nybegynder
05. marts 2003 - 08:23 #22
Mailen er jhk@bladt.dk
Avatar billede mugs Novice
05. marts 2003 - 17:05 #23
Sendt til jakobk
Avatar billede jakobk Nybegynder
06. marts 2003 - 07:57 #24
Tak for hjælpen
Avatar billede r_becker Novice
06. marts 2003 - 17:26 #25
Må jeg også gerne få den.
bare for at lære noget nyt.
Avatar billede r_becker Novice
06. marts 2003 - 21:47 #26
det kunne være det ville hjælpe hvis det en mail adr.
Rickie@skeeknejde.dk