Avatar billede flem Nybegynder
22. februar 2002 - 17:54 Der er 29 kommentarer

Regler & Love vdr.web-butik

Er der nogen som kan fortælle hvilke love og regler der Skal opfyldes på en netbutik - hvilke oplysninger SKAL ifgl. loven stå om virksomheden på hjemmesiden.
det er ikke nok at henvise til diverse forbruger sider eller div lovtiedender. Jeg ønsker på forståeligt dansk disse oplysninger samt hvilke love disse regler står i.
Avatar billede startfirma Nybegynder
22. februar 2002 - 18:02 #1
Det afhænger først og fremmest af hvilken selvskabsform du er ?

Der er forskellige love vedr. det at købe på nettet da der er andre retur-regler med mere... Det afhænger også af dit/dine produkter.

www.betaling.dk er et godt sted at starte :)

mvh www.startfirma.dk
Avatar billede startfirma Nybegynder
22. februar 2002 - 18:07 #2
Avatar billede startfirma Nybegynder
22. februar 2002 - 18:10 #3
mente egentlig kapitel 4 (hvor §10 indgår)

Kapitel 4: Regler om fjernsalg.

Information m.v.

§ 11. Inden der indgås en aftale, skal den erhvervsdrivende give forbrugeren oplysning om

1) den erhvervsdrivendes navn og adresse,

2) varens eller tjenesteydelsens karakter og væsentligste egenskaber,

3) prisen for varen eller tjenesteydelsen, inklusive moms og alle andre afgifter,

4) vilkår om betaling, levering eller anden opfyldelse af aftalen samt om en eventuel uopsigelighedsperiode,

5) eventuelle leveringsomkostninger,

6) eventuel fortrydelsesret efter denne lov,

7) det beløb, forbrugeren skal betale for at bruge den pågældende kommunikationsteknik, hvis beløbet ikke beregnes efter grundtaksten, og

8) hvor længe oplysningerne gælder, herunder hvor længe varen eller tjenesteydelsen udbydes til den anførte pris.

Stk. 2. De i stk. 1 nævnte oplysninger skal gives i rimelig tid, inden der indgås en aftale, og oplysningerne skal være klare, tydelige og forståelige. Det skal fremgå klart, at oplysningerne gives med henblik på indgåelse af aftale, og oplysningerne skal gives på en måde, der er egnet under hensyn til den anvendte kommunikationsteknik, og som tager særligt hensyn til umyndige personer.
Avatar billede delwin Nybegynder
25. februar 2002 - 11:54 #5
De ting du SKAL have stående på din e-handels hjemmeside, står alle sammen på www.betaling.dk

Du kan ikke komme til at modtage dankort og visa betaling via nettet hvis du ikke overholder dem..
Avatar billede flem Nybegynder
28. februar 2002 - 15:54 #6
Thja det var jo det jeg tænkte, det jeg ønsker er en TOTAL oversigt over ALLE de oplysninger der lovmæssigt SKAL stå på hjemmesiden
altså
1.xxxx
2.xxxx
3.xxxx
OSV.
Alle de steder du nævner har jeg selv fundet.
så spørgsmålet må stadig stå hen i det uvisse
Avatar billede flem Nybegynder
28. februar 2002 - 15:56 #7
er det markedsføringsloven eller forbrugeraftale loven eller begge
eller andre love
Avatar billede startfirma Nybegynder
28. februar 2002 - 16:01 #8
Forbrugeraftaleloven...  §11 (den beskriver HVAD du SKAL oplyse ved fjernsalg (internetsalg)

Markedsføringsloven skal du ikke bruge...

Hvad er det du ikke forstår? Forklar..
Avatar billede startfirma Nybegynder
28. februar 2002 - 16:12 #9
Til punkt 6) : 14 dages returret (§12a) og 2 års reklamationsret (ny regel fra januar 2002)... det kan du ikke ændre på og du har pligt til at oplyse det...
Avatar billede flem Nybegynder
06. marts 2002 - 10:46 #10
Jeg udtrykker mig måske uklart.
Men det er ALLE love og regler vdr. oplysningspligt.
Avatar billede startfirma Nybegynder
06. marts 2002 - 10:49 #11
Er det B2B eller B2C
Avatar billede flem Nybegynder
06. marts 2002 - 11:11 #12
B2C
Avatar billede startfirma Nybegynder
06. marts 2002 - 11:32 #13
Og du er tilsyneladende ikke tilfreds med det forbrugeraftaleloven angiver som det man skal informerer om i forbindelse med fjernsalg (internetsalg). Hvilket ellers er gældende dansk ret !?!

Du har godt nok fået linket. Men e-handelsfonden opgiver jo hvad du skal oplyse til forbrugeren:

http://www.e-handelsfonden.dk/2.0.asp#4

Se punkt C og D

Det er HVAD DU SKAL oplyse...  du skal jo ikke oplyse alle love som persondatabeskyttelsesloven om at du ikke misbruger opgivede data osv.. Det DU SKAL opgive er hermed listet. Hvis du er i tvivl så se IGEN forbrugeraftaleloven. Hvor svært kan det snart være :)
Avatar billede startfirma Nybegynder
11. marts 2002 - 18:15 #14
Avatar billede justdoit Nybegynder
22. april 2002 - 22:24 #15
Det er også meget vigtigt at oplyse at der er 14 dages returret, for hvis dette ikke er oplyst SKAL du give 3 måneder!! Ellers læs det som eksperterne har skrevet ovenfor, det dækker også fint...

Justdoit:)
Avatar billede justdoit Nybegynder
22. april 2002 - 22:24 #16
svar
Avatar billede microtec Nybegynder
24. april 2002 - 14:09 #17
De krav der står på http://www.e-handelsfonden.dk/2.0.asp#4 er kun de krav der skal opfyldes, hvis man vil benytte E-mærket. Lovgivningen stiller ikke så mange krav.
Avatar billede startfirma Nybegynder
24. april 2002 - 14:11 #18
microtec>

Skrev jeg også i :

Svar fra startfirma

men det var ikke godt nok :D

Mvh www.startfirma.dk
Avatar billede microtec Nybegynder
24. april 2002 - 14:19 #19
startfirma >> Ok. Jeg kan dog ikke læse i svaret at det blot er E-handelsfonden´s egen krav, for det er det.

Tror du ikke snart du få Eksperten´s admin på nakken. Det er efterhånden hvert andet spørgsmål i denne kategori, hvor du prøver at jage folk over på www.startfirma.dk i stedet *GG*
Avatar billede startfirma Nybegynder
24. april 2002 - 14:59 #20
haha...

Det er jo et relevant link :) Ham der ligger nr. 1 derovre er en haj til at hjælpe folk ;)

Jeg har ikke hørt noget fra admin, men min egen personlige favorit co-admin synes ikke det gør noget :) Det er jo som sagt et relevant link :D

Mvh www.startfirma.dk
Avatar billede jelzin101 Praktikant
24. april 2002 - 15:02 #21
husk at hvis dit selskab, er et selskab med begrænset ansvar skal dette nævnes i forbindelse med enhver omtale at firmanavn - ellers kan det begrænsede ansvar i værste tilf. blive til personligt ubegrænset...
Avatar billede microtec Nybegynder
24. april 2002 - 15:06 #22
jelzin101 >> Det er jo ikke spefik for en web-shop. Sådan er det altid, også hvis man udelader selskabsformen på firmaets brevpapir.
Avatar billede microtec Nybegynder
24. april 2002 - 15:11 #23
Så for øvrigt en god en forleden. På en faktura sod noget i denne stil:

Firma XXX ApS
V/Anders And
Dummevej 123
4321 X-købing

Det er ret klart at der er tale om et enkeltmands firma, som siden er blevet til et ApS, men mon ikke Hr. Anders And stadig hæfter personlig, når han skriver sådan.
Avatar billede startfirma Nybegynder
24. april 2002 - 15:15 #24
Det tror jeg nu næppe han gør. ApS angiver klart at der er tale om en begrænset hæftelse, og meningen er nok at v/  i hans øjne skal betyde at han er direktør. Det vil man nok næppe kunne argumentere for at hæftelsen skulle miste sin beskyttelse, men det er naturligvis ikke korrekt.

Hvis jeg ikke svarer så er det fordi jeg kun sjældent får mails fra eksperten. Den sender en når det lyster, så jeg er sjældent vedholdende i debatterne da de er overstået inden jeg får en mail :)

Mvh www.startfirma.dk
Avatar billede jelzin101 Praktikant
24. april 2002 - 15:18 #25
microtec>> jeps.

hvis man vil vide mere om det itretslige er http://www.it-retten.dk et ret så godt bud ;)
Avatar billede startfirma Nybegynder
24. april 2002 - 15:31 #26
jelzin>

Hvis du har fattet hvad det er flem helt præcist gerne vil have, så forklar lige mig det - for jeg er stået af :D

Mvh www.startfirma.dk
Avatar billede jensenjensen929 Nybegynder
21. september 2002 - 02:25 #27
Glem dine bekymringer om hvad der skal stå.

Der er ingen der ved det helt præcist.
Ikke engang retten.
Forbrugerstyrelsen vil ikke engang kikke på din side før du har en sag på nakken.

Tænk dig om og opfør dig ordenligt.
Hug fra de store og lån fra de små.

Der er masser af firmaer på nettet, de store har advokater til at sidde og læse deres sider igennem. De har oftes det hele med. Kopier...for det er det der skal stå.
Vi små er bedre til at sætte os i kundens sted. Du må ikke villede! Lån lidt fra de små.

www.smaa-el.dk
Avatar billede falk-dahlsen Nybegynder
10. juni 2003 - 08:57 #28
her er siden med det hele om E-handel,

http://www.net-tjek.dk/

Falk Dahlsen
Avatar billede falk-dahlsen Nybegynder
10. juni 2003 - 09:02 #29
Hvis du kigger på den adr. jeg skrev før... kan du se at ikke alle de stor har de nødvendige og lovmæssige krav i orden... så det er nok et godt felt at være sikker på at alt er som lov vil have det...