Avatar billede rookie Nybegynder
24. maj 2000 - 09:19 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Tekststørrelse i browserindstillinger

Kan man - på samme måde som tilføj en side til foretrukne - "styre" browserens andre menuer?

Jeg har brug for et script som på samme måde som menuen "Vis" -> "Tekststørrelse" -> "Større" kan gøre browserens tekststørrelse større. Det skal fungere via et tryk på en enkelt knap ...

Kan man det? Overhovedet??? :o)

Venligst rookie
Avatar billede stoffer Nybegynder
24. maj 2000 - 09:43 #1
Det er jeg ret sikker på man ikke kan. Man kan ikke indstille den slags ting.

Det som måske kunne være en løsning var noget activeX ell. lign, men det virker jo kun i IE...

Min vurdering er for stort besvær for så lidt......
Avatar billede prdk Nybegynder
24. maj 2000 - 09:51 #2
Hvad med et stylesheet og absolutte størrelser? Så kunne du ved klik sætte den absolutte størrelse op med x antal punkt, eller helt lade brugeren vælge?

Jeg ville personligt blive ganske harm, hvis nogen prøvede at pille ved mine indstillinger - det gælder for tekststørrelse, såvel som lydstyrke og skærmopløsning.
Avatar billede olebole Juniormester
24. maj 2000 - 10:41 #3
<ole>
prdk  >> Njahhh...det er nu ikke så let endda! Du kan ikke skifte styles på tekst størrelse 'on the fly'.
Så må du skrive teksten i f.eks. et <div> og så reskrive hele teksten dynamisk med nye styles. Det er vist urealistisk, hvis det drejer sig om hele sider.

rookie >> Er det hele sider - eller kun lidt tekst?
/Vh
</bole>
Avatar billede jumper Nybegynder
24. maj 2000 - 11:13 #4
rookie, vil du ændre brugerens indstillinger permanent eller blot på den nuværende side?

/Thor
Avatar billede prdk Nybegynder
24. maj 2000 - 11:32 #5
ole> Du har helt ret ... jeg tænkte lidt i cookies, så en bruger kunne indstille præferencer for sidernes udseende, men det bliver nok en smule langhåret ... ja!

<idé>og så havde jeg en idé med to forskellige style-sheets, der blev linket alt afhængigt af brugerens valg, men den falder vist i kategorien off-topic, hvis der tales javascript</idé>
Avatar billede rookie Nybegynder
24. maj 2000 - 14:07 #6
Hej allesammen :o)

Det er jo ikke noget, som skal ske automatisk - men ved et brugervalg via et tryk på en knap...

(henfører til:
Kommentar fra prdk >> "Jeg ville personligt blive ganske harm, hvis nogen prøvede at pille ved mine indstillinger - det gælder for tekststørrelse, såvel som lydstyrke og skærmopløsning.")

Og det er kun browserens indstilling - ikke windows' :o)

Jeg vil prøve at forklare meningen med dette...

Jeg er ved at lave et website for et sygehus og da jeg viste Øjenafdelingen deres del af websitet, sagde de, at den skriftstørrelse, jeg havde valgt, var for småt for deres patienter, som måske er ret svagtseende... Men jeg er designer og synes at for store skrifttyper er grimme :o)

Derfor skal brugerne af sygehuset website have mulighed for at indstille deres browser efter deres behov. Jeg kunne lave en vejledning, der fortalte dem, at de kunne trykke Vis i browserens menu, derefter Tekststørrelse og ex. Større...

Men hvis der findes en måde, hvorpå brugeren blot kan trykke på en knap istedet, så ville det være at foretrække :o)

Man kunne jo lave funktionen som en slags on/off ting??? Sådan de kunne stille den tilbage til standarden, inden de forlader site'et?

Ved at skrive ex.:
<a onclick="saOC.NavigateToDefaultSearch();event.returnValue=false" href="">

aktiverer man knappen Søg i menuen, så må man da også kunne aktivere Vis/Tekststørrelse/Større? Ikk'?!? :o)

Det er al tekst på siderne...og ja, ret meget faktisk :o)
Avatar billede rookie Nybegynder
24. maj 2000 - 14:15 #7
<aha!>Jeg har til gengæld lige opdaget, at hvis jeg evt. indstiller dette browser-vindue til Større, så er det normalt størrelse næste gang jeg åbner browseren - den nulstiller altså selv, så ingen problemer med at tilbageføre den til en standard...</aha!>

:o) rookie
Avatar billede jumper Nybegynder
24. maj 2000 - 14:20 #8
Er det til et intranet?
Så kan du måske få adgang til at ændre i brugerens indstillinger.

Hvis ikke, så glem det, og lav det på hver side, hvor du gemmer brugerens valg i en cookie som du aflæser.

/Thor
Avatar billede rookie Nybegynder
24. maj 2000 - 14:35 #9
...hmmm...hvad skal jeg så lave på hver side??? Det er jo ret træls - jeg er nået ret langt med site'et nu...

Nej - det er ikke til intranet men internet :o)

Jeg afventer lige om der ikke skulle være én som måske ved lidt om muligheder for at styre browseren :o)

Venligst rookie :o)
Avatar billede jumper Nybegynder
24. maj 2000 - 14:41 #10
Du behøves ikke at vente, jeg er lige her og du har fået dit svar! Du kan IKKE ændre i brugerens indstillinger.

Blot fordi du ikke får det ønskede svar, behøves svaret ikke at være forkert.

Hvad du dog KAN gøre, er at sætte skriftstørrelsen gennem stylesheets. Hvis brugeren så trykker på din "størrere" knap, gør du skriftstørrelsen størrere og gemmer brugerens valg i en cookie. På hver side aflæser du så den cookie og sætter skriftstørrelsen ud fra det.

Det er langt fra besværligt og giver dig den ønskede effekt.

/Thor
Avatar billede stoffer Nybegynder
24. maj 2000 - 14:49 #11
jumper --> går det godt med din arm ;)
Avatar billede olebole Juniormester
24. maj 2000 - 14:54 #12
Thor har fuldstændig ret...en kage eller en variabel i et frameset i kombi med CSS er eneste vej frem. Det er ikke et spørgsmål om tro ;-))
Tryk på knappen, gem kagen og reload siden med nye styles!
/Vh
Avatar billede jumper Nybegynder
24. maj 2000 - 14:54 #13
stoffer, det kunne gå bedre ;)

/Thor
Avatar billede rookie Nybegynder
24. maj 2000 - 15:22 #14
Ok - det er ikke, fordi jeg ikke tror på jer, men jeg har blot ikke fået en forklaring på, hvorfor man kan aktivere hhv. "opdater"-knappen, "Tilbage"-knappen eller "Søg"-knappen med en smule kode og ikke resten af menu-funktionerne...that's all... :o(

Men var det muligt om, jeg kunne få en smule kode til noget cookie-værk?!? :o)

rookie...
Avatar billede jumper Nybegynder
24. maj 2000 - 15:29 #15
rookie, du kan aktivere de andre knapper, men du kan ikke ændre browserindstillinger. Der er en forskel på at aktivere og ændre.

www.cookiecentral.com

/Thor
Avatar billede olebole Juniormester
25. maj 2000 - 03:27 #16
rookie >> Grunden til, ingen har givet dig den forklaring er, at det er slet ikke det, du gør!

Der er visse objekter indbygget i sproget og dem kan du tilgå i større eller mindre grad. Det gælder f.eks. image-objektet, hvor du f.eks. kan spørge til det første billedes bredde på siden ved:  document.images[0].width
På samme måde kan du tilgå location-objektet (bruges ved 'opdater') og history-objektet ved  history.go(-1) - f.eks.
Du blander dig altså ikke i browserens funktionalitet og dens knapper, men gør blot brug af de samme 'håndtag'  i sproget, som browseren trækker i. Man kan sige, du gør brug af de oplysninger, objekterne har i deres skuffer (og ændrer dem til tider) - men blander dig ikke i, hvordan browseren skal fortolke disse oplysninger.
Derfor har du altså heller ingen mulighed for at ændre på browserens fortolknings mønster i forhold til skriftstørrelse uden at gøre brug af dens knapper. Din hånd kan trække i samme håndtag, som browserens hånd - men din hånd kan ikke føre browserens hånd. (Onkel Ole tegner og fortæller...LOL...!!!)
Hjalp det?

/Vh
Avatar billede rookie Nybegynder
25. maj 2000 - 08:30 #17
JA :o) Mange tak for de fine forklaringer :o)))

Men kan én af jer ikke hjælpe med et script til denne her funktion (knap/cookie/CSS) Jeg er altså ikke så meget hjemme her...(rookie betyder nybegynder, altså *ggg*)

Help? :o) PleaZe? :o)

rookie...