Avatar billede stefanie Nybegynder
21. februar 2002 - 14:29 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

ny i asp NOGLE begynder vanskeligheder

Jeg har et par problemer med asp.

1.

<html><head>
<title>Login script</title>
<META NAME="Generator" CONTENT="Stone's WebWriter 3.5">
</head><body>

<%
' Hvis der er blevet trykket på knappen "Login"
If Request.Form("Action") = "Login" Then
    ' Her forberedes de indtastede værdier til validering
    strUID = Trim(Replace(Request.Form("Brugernavn"),"'",""))
    strPWD = Trim(Replace(Request.Form("Adgangskode"),"'",""))

    ' Hvis der er skrevet noget i både brugernavn og adgangskode
    If Len(strUID) > 0 And Len(strPWD) > 0 Then

        ' DSNLess forbindelse til databasen
        Set myConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
        myConn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("/loginoffscan.mdb")

        ' Opbygning af SQL streng
        strSQL = "SELECT UserID FROM Users"&_
            " WHERE (Username = '" & strUID & "')"&_
            " AND (Password = '" & strPWD & "')"

        Set rs = myConn.Execute(strSQL)
        If Not (rs.BOF Or rs.EOF) Then
            ' Hvis brugeren fandtes i databasen
            intUID = rs("UserID")
        Else
            ' Hvis brugeren ikke fandtes i databasen
            strERR = "Du blev ikke godkendt af systemet"
        End If

        ' Rydder op i vores connection objekt
        myConn.Close
        Set myConn = Nothing

        If Len(intUID) Then
            ' Hvis variablen intUID indeholder en værdi sættes denne i sessionen "UserID" og brugeren bliver sendt videre
            Session("UserID") = intUID
            Response.Redirect("beskyttet.asp")
        End If
    Else
        ' Hvis der ikke var angivet brugernavn og adgangskode
        strErr = "Du skal skrive både brugernavn og adgangskode"
    End If

    If Len(strErr) > 0 Then
                strErr = "<p><font color=red>" & strErr & "</font></p>"
    End If
%>

<form method="POST" action="loginoffscan.asp">
  <p><font size="4">Angiv brugernavn og adgangskode</font></p><%=strErr%>
  <table border="0">
    <tr>
      <td width="50%">Brugernavn:</td>
      <td width="50%"><input type="text" name="Brugernavn" size="20"> (test)</td>
    </tr>
    <tr>
      <td width="50%">Adgangskode:</td>
      <td width="50%"><input type="password" name="Adgangskode" size="20">
        (test)</td>
    </tr>
  </table>
  <p><input type="submit" value="Login" name="Action"></p>
</form>
</body></html>

2. Skulle denne kilde ikke være skjult når jeg ser den i explorer ??

3. Jeg kan ikke få den til at gå vidre til beskyttet.asp, dvs at der sker ikke noget når jeg trykker på knappen LOGIN.

4. Kan jeg ikke teste dette af i den mappe på min pc hvor jeg har disse filer liggende :
beskyttet.asp
loginoffscan.asp
loginoffscan.mdb
protect.inc

5. ER der noget jeg skal være MEGET opmærksom på når jeg får det oploadet til min HP. ?? og det skal vel ikke være min startside på min hp.. Jeg kan vel bare linke til loginoffscan.asp i et af de andre sider ??

Avatar billede stefanie Nybegynder
21. februar 2002 - 14:32 #1
protect.inc  filen indeholder :

<%
If isEmpty(Session("UserID")) Then
    Response.Redirect("loginoffscan.asp")
End If
%>

**********************************************************
og filen beskyttet.asp indeholder:

<!--#include file="protect.inc"-->
<META NAME="Generator" CONTENT="Stone's WebWriter 3">
<html><head></head><body>
<p>Du er nu logget på med brugernavn og password!</p>

</body></html>
Avatar billede hrboom Nybegynder
21. februar 2002 - 14:32 #2
lytter med :-)
Avatar billede excession Nybegynder
21. februar 2002 - 14:36 #3
du åbner dine asp sider gennem webserveren ikke?
Avatar billede stefanie Nybegynder
21. februar 2002 - 14:37 #4
Nej i første omgang prøver jeg bare at åbne den i explorer (som var det en html fil jeg vil se i ) og derefter kunne gå vidre..

Den er ikke endnu lagt op på et webhotel..
Avatar billede hrboom Nybegynder
21. februar 2002 - 14:37 #5
Du skal lave en web server på din computer for at prøve asp..
Avatar billede excession Nybegynder
21. februar 2002 - 14:39 #6
ja du skal åbne dine asp filer gennem webserveren ellr uploade dem til dit webhotel (hvis de understøtter asp)

du kan installere IIS fra din windows CD ( det er et server program )
Avatar billede hrboom Nybegynder
21. februar 2002 - 14:39 #7
Du skal lave en web server på din computer for at prøve asp..
Avatar billede stefanie Nybegynder
21. februar 2002 - 14:43 #8
Okey.. kører w2k pro på denne puter.. så det kan jeg vel ?? *GG*

og med hensyn til webserveren. er der noget om at den mdb-fil jeg har skal ligges ind på et specielt sted på hotellet ??? for at det virker. eller kan den bare ligge i samme mappe .
Avatar billede stefanie Nybegynder
21. februar 2002 - 14:44 #9
AND by the way.. ER MINE filer ellers iorden ????
alstå kodningen ??
Avatar billede excession Nybegynder
21. februar 2002 - 14:47 #10
Fra w2k CD'en kan du installere IIS 5..

Husk at gå ind på Microsofts website og opdatere IIS, da der findes mange sikkerhedshuller som skal lukkes..

efter installation opretter du en mappe under Inetpub\wwwroot\ og smider dine filer derinde

databasen kan ligge forskellige steder alt efter hvilken webhotel udbyder du har..

ofte kan ligge i en mappe der hedder db

mit webhotel er sådan set ligeglade hvor jeg smider databaser.. :)

-- xs
Avatar billede excession Nybegynder
21. februar 2002 - 14:48 #11
ja nu har jeg kun lige kigget hurtigt på det, men det ser ud som om det virker.. :)
Avatar billede stefanie Nybegynder
21. februar 2002 - 15:00 #12
også det med at kilden , når man ser den i browseren bliver skjult.. Jeg skal ikke have nysgerrige til at kunne se min database fil.

SÅ er sikkerheden jo røget sig en tur..

FORresten er der ikke noget om at jeg som "server" kan se kilden men hvis jeg ser Inetpub\wwwroot\ indholdet fra en anden maskine (klient, så kan jeg ikke )??
Avatar billede excession Nybegynder
21. februar 2002 - 15:08 #13
webserveren fortolker de koder du har skrevet i asp filen og sender alm. HTML til browseren..

så brugere der går ind på siden kan ikke se dine asp koder..

så så længe at dine asp filer bliver fortolket af webserveren får brugere ikke lov at se dine asp koder :)

-- xs
Avatar billede excession Nybegynder
21. februar 2002 - 15:13 #14
med hensyn til databasen så plejer jeg at lægge den i nogle undermappe som folk ike kan gætte sig frem til..

f.eks.

db/hererden/nukommerden/db.mdb

der finder de den nok ikke.... :)

-- xs
Avatar billede stefanie Nybegynder
21. februar 2002 - 15:25 #15
Thanks..
Jeg får først mulighed for at teste det af på min egen pc når jeg kommer hjem. sidst på eftermiddagen.

Men jeg kan vel tjekke det af på mit webhotel nu ??
Hvis det ikke virker så er det vel fordi min udbyder ikke understøtter asp
Avatar billede excession Nybegynder
21. februar 2002 - 15:32 #16
jep du kan sagtens teste det på dit webhotel.. hvis altså du har betalt for at få ASP understøttelse.. :)

ellers så findes der gratis webhotel hvor du kan teste dine asp filer.

f.eks. :

http://www.brinkster.com hvor du kan oprette et site gratis

-- xs
Avatar billede dalli Nybegynder
21. februar 2002 - 15:47 #17
Tjek hvis du har 98 så ligger pws på win98 cden, brug den
Hvis du har win2000 så ligger den på win2000 cden!!
god gratis udbyder www.zondo.dk
Avatar billede stefanie Nybegynder
21. februar 2002 - 15:52 #18
MEGET fint. Tjekker det af når jeg kommer hjem fra arb. og I hører lige nærmere i aften.

og  *LOOL* ja kunne nu godt se fidusen i at jeg tager win200 skiven frem da det jo er w2k jeg har. *GG*
Avatar billede stefanie Nybegynder
21. februar 2002 - 20:43 #19
Det virker FINT nu hvor jeg er kommet på en side som understøtter det..
Det viste sig også at de to site /webhoteller jeg havde prøvet det af på ikke understøtter det.

Excession du skal have mange tak.