Avatar billede malty Nybegynder
18. februar 2002 - 20:54 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Problem med FTP over Teledanmark ADSL via SMC Barricade Broadband Router

Hej....

Jeg har ADSL fra TeleDanmark med fast IP og får forbindelse via egen router, en SMC Barricade Broadband Router (altså ikke TeleDanmarks egen router).

Jeg forsøger at få en FTP-server til at fungere, men har visse problemer. FTP-serveren er Serv-U ver. 2.5 og kører på en W2K Pro.

P.t. er min router sat op med dens standard IP addresse, DHCP og firewall med alle huller lukket (håber jeg da :). Jeg har åbnet for port 21 og fortalt hvilken maskine på det indterne netværk, Serv-U kører på. Adgang til Serv-U sker via NAT.

Når man forsøger at komme på Serv-U, får man ganske vist forbindelse, og jeg kan se på Serv-U at en bruger er logget på, men af en eller anden grund, kan brugeren ikke se indholdet af FTP-folderen.

Et forsøg på at få forbindelse så ud som følge (med enkelte egne kommentarer):

Connecting to (aaa.bbb.ccc.ddd (static ip)).
    Connected to (xxx) -> IP: aaa.bbb.ccc.ddd (static ip) PORT: 21.
    Socket connected waiting for login sequence.
220 Serv-U FTP-Server v2.5k for WinSock ready...
    USER xxx
331 User name okay, need password.
    PASS (hidden)
230 User logged in, proceed.
    SYST
215 UNIX Type: L8
    REST 100
350 Restarting at 100 - send STORE or RETRIEVE to initiate transfer.
    REST 0
350 Restarting at 0 - send STORE or RETRIEVE to initiate transfer.
    PWD
257 "/x:/ftp/users/xxx" is current directory.
    TYPE A
200 Type set to A.
    PASV
500 'P@SW': command not understood. (????)
    PORT 192,168,1,4,4,50
200 PORT Command successful.
    Opening data connection IP: 192.168.123.116 PORT: 1074.
    LIST -aL
150 Opening ASCII mode data connection for /bin/ls.

Jeg har forsøgt mig med at ændre IP fordelingerne på mit netværk efter en ven fortalte at det er sådan TeleDanmark anbefaler man gør, med en IP til min router på 192.168.1.1 og IP 192.168.1.4 til PC'en med Serv-U. Fuldstædigt samme resultat som beskrevet ovenfor.

Please help. :)

--
Med venlig hilsen
Søren
Avatar billede telving Nybegynder
18. februar 2002 - 21:36 #1
Jeg har lige sat en FTPserver op på min maskine og jeg kan ikke se mine FTP foldere når jeg logger på via min browser fra den maskine som FTPserveren ligger på. Andre ude fra kan godt se folderne, ved ikke hvorfor. Men hvis du har haft andre til at logge på ude fra den store verden, så er det jo nok ikke det.
Avatar billede malty Nybegynder
18. februar 2002 - 21:46 #2
Det er vist mere eller mindre det modsatte problem. Jeg kan godt logge på inde fra (via den eksterne IP) og få adgang til det hele, men brugere udefra kan ikke se filerne der ligger i deres folder.
Avatar billede bentn Nybegynder
18. februar 2002 - 21:49 #3
Du skal finde ud af din IP adr.Det kan du gøre ved at gå ind under, start-kør-winipcfg Der vil din ipadresse stå. Det er din LAN ip adr.Den hedder nok noget i stil som 192.168.1.6, så skal du ind i Opsætningen igen på http://192.168.1.1 og der går du ind under, Avancerede konfiguration og vælger, Host Mapping/NAT, og slå den til .
der skriver du så din LAN Ip adr. ind

Under Avanceret NAPT Server Konfiguration
skriver du igen din LAn IP adresse ind og åbner dine ftp porte ved at skrive 21 i begge og markere i protokol TCP. (vedr. navn kan du bare finde på et eller andet.)

Du skal nu bruge din WAN IP adresse for at teste om den fungere den finder du her; http://www.myip.dk/ Check at det er den samme på din ADSL opsætning inde på http://192.168.1.1
-go' fornøjelse..
Avatar billede lassebm Nybegynder
19. februar 2002 - 00:03 #4
gå herind!

http://192.168.1.1/v_server.htm

Og skriv diun interne ip adresse ved FTP!

Somregel 192.168.1.6 (hvis den selv vælger den med TDC ADSL)

Ellers check den ved at gå i dos og skriv "ipconfig"

Det burde kunne gøre det! Ellers er det ftp serveren eller ftp opkoblerens program, der er noget galt med!!!!!!!

Prøv evt. at slå PASV (mener jeg den hedder) Fra, eller til!
Avatar billede lassebm Nybegynder
19. februar 2002 - 00:05 #5
Det er ham der kalder op der enten skal slå det fra eller til!
Avatar billede malty Nybegynder
19. februar 2002 - 03:08 #6
Nu har jeg haft lejlighed til at afprøve det fra et par andre maskiner, i stedet for at trække på min vens hjælp. Med min router opsætning (der ikke bruger de aaa.bbb.1.1 & .6 adresser), fungerer det faktisk fint nok. Hvorfor min ven så ikke kan komme på fra hans maskine, når han kan komme på andre steder, ved jeg ikke. Det kan han bare ikke.

Er det ikke korrekt at de IP-adresser i nævner har tilknytning til brug af TeleDK's router? Det er ikke sådan en jeg bruger.
Avatar billede telving Nybegynder
19. februar 2002 - 08:29 #7
Jeg har en Speedstreem 2601 router fra TDC og den har ip 192.168.1.1 og hvis DHCP er slået til så giver den første maskine på LAN ip 192.168.1.6
Så det er rigtigt at de nævnte ip-adresser har tilknytning til TDC´s router. Om det gælder for andre routere ved jeg ikke noget om.
Avatar billede malty Nybegynder
19. februar 2002 - 12:25 #8
Det er jo nok det. Jeg har i hvert fald fået det til at fungere med en helt anden IP-range end den der åbenbart er standard for en Speedstream 2601.
Jeg forstår bare ikke helt hvor denne kommando (P@SW) kommer fra, om det er min vens ftp-program der sender noget forkert eller om det er Serv-U der ikke forstår den.
  500 'P@SW': command not understood.
Avatar billede telving Nybegynder
19. februar 2002 - 15:40 #9
Har du prøvet det som Zyphon nævner, med at få din ven til at kalde op med passive mode eller med normal mode og så se forskellen. Jeg tror at mange FTP klienter har denne mulighed. Ellers kan man bruge IE som FTP klient, her kan man slå det til/fra under Funktioner ------ instillinger ----- Avanceret. Jeg tror nok at det der med passive mode og normal mode, er noget med at passive mode er nemmere at have med at gøre i forbindelse med firewalls.
Avatar billede malty Nybegynder
19. februar 2002 - 15:44 #10
Yeps, that I have. Uden PASV kunne han se mere, nemlig folderne, end med PASV. Anyway, I'm sure we'll figure it out, en eller anden dag. :)