Avatar billede festhest Nybegynder
17. februar 2002 - 15:28 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Fra url til hyperlink

Jeg har en side: www.minside.dk

Jeg har en tekst hvor der står fx: "blbablaba http://www.min-side.dk(om mig) blalblabla http://www.min-vens-side(min ven)"

Så skal jeg have en funktionen der laver alle http'er om til kilkbare links, og det der står i ( ) skal være linktekst. Der udover skal funktionen indsætte en target='_blank' på de urls der ikke er www.min-side.dk

Kan det lade sige gøre??
Avatar billede jonas- Nybegynder
17. februar 2002 - 15:31 #1
Øhm, tænker du på noget lignende dette:
$str = eregi_replace(
              "(http://|https://|ftp://|www.)([[:alnum:]()|/@$+-=%&,;:_\.~?!*]+)\.([[:alnum:](/#;=_~?&%]+)",
              "<a href=\"\\1\\2.\\3\">\\1\\2.\\3</a>",
              $str);
Avatar billede repsac Nybegynder
17. februar 2002 - 15:31 #2
mener der findes sådan et på enten www.mbn.dk eller på www.razor.dk - prøv lige et at søge en gang :)
Avatar billede repsac Nybegynder
17. februar 2002 - 15:34 #3
Nix... jeg huskede forkert, men sådanne færdige reg.exp.'s findes... gode og mindre gode.
Avatar billede jonas- Nybegynder
17. februar 2002 - 15:37 #4
den jeg har beskrevet er okay.
Der er jo selvfølgelig 10.000 forskellige muligheder...
Avatar billede festhest Nybegynder
17. februar 2002 - 15:48 #5
Ja Jonas, det er noget af det du har skrevet, men mangler stadig at kende forskel på intern og ekstern url
Avatar billede tipsen Nybegynder
17. februar 2002 - 16:00 #6
hehe - det bliver en gusten reg.exp. @:)
Avatar billede tipsen Nybegynder
17. februar 2002 - 16:01 #7
var det evt en (god) ide at lave en function href(url, title), som returnerer det ønskede og så bare skrive href("www.blabla.dk/asdf.php", "Det sejeste sted!") i php koden?
Avatar billede tipsen Nybegynder
17. februar 2002 - 16:02 #8
-det tager vel lang tid at parse en hel side for links...?
Avatar billede repsac Nybegynder
17. februar 2002 - 16:04 #9
=>tipsen: det gør jeg... når jeg indsætter billeder. Jeg synes det er lidt overflødigt når det kun er links. Hvis du gerne vil se mine img-funktioner så smid mig en mail som jeg kan reply'e på... :)
Avatar billede repsac Nybegynder
17. februar 2002 - 16:06 #10
=>tipsen: rigtigt set (det med at det tager tid). Jeg vil også hellere lave en funktions som gør det muligt for brugere at lave links - evt at gøre følgende:
tekst tekst [link] tekst tekst ...

Det er mere tidsbesparende, men hvis man parser sine sider én gang for alle er der jo ikke noget problem i det. Her på eksperten parser de øjensynligt det input de får via textarea'et og gemmer det parsede... :)
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2002 - 16:10 #11
<?php
    # Eksperten Tagster
    # Lars B. Jensen, LJWeb GmbH
    # ljweb@ljweb.com

    function string_tagster($str) {
        $str = " ".$str." ";
        $str = eregi_replace("([[:space:]{()\"'\[~#=;\&?\_])((ftp|http|https|telnet|news|nttp|nntp|file):\/\/[a-z0-9~#%@æøå\&\(\):;=\?\/\.,_-]+(\\[|\\]|[a-z0-9~#%@æøå\*\&:;.,=\?!'\|\/_\+-])+)", "\\1<A HREF=\"\\2\" TARGET=\"_blank\">\\2</A>", $str);
        $str = eregi_replace("([[:space:]{()\"'\[~#;\&?\_])(www\.[a-z0-9~#%@æøå\&\(\):;=\?!'\/\.,_-]+(\\[|\\]|[a-z0-9~#%@æøå\*\&:;.,=\?!'\|\/_\+-])+)", "\\1<A HREF=\"http://\\2\" TARGET=\"_blank\">\\2</A>", $str);
        $str = eregi_replace("([[:space:]{()\"'\[~#=;\&?\_])(ftp\.[a-z0-9~#%@æøå\&\(\):;=\?!'\/\.,_-]+(\\[|\\]|[a-z0-9~#%@æøå\&:;.,=\?!'\|\/_\+-])+)", "\\1<A HREF=\"ftp://\\2\" TARGET=\"_blank\">\\2</A>", $str);
        $str = eregi_replace("(mail:|[[:space:]{()\"'\[~#;\&?])([_\.0-9a-z-]+@([_\.0-9a-z-]+)+\.[a-z]{2,4})","\\1<A HREF=\"mailto:\\2\">\\2</A>", $str);
        return substr($str, 1);
    }

    function format_post2 ($str) {
        $str = htmlentities($str);
        $str = str_replace("&quot;", "\"", $str);
        $str = string_tagster($str);
        $str = ereg_replace("'</A>", "</A>'", $str);
        $str = ereg_replace("'\" TARGET=\"_blank\">", "\" TARGET=\"_blank\">'", $str);
        $str = ereg_replace("  ", "&nbsp; ", $str);
        $str = str_replace("\\t", "&nbsp;&nbsp;&nbsp; ", $str);
        $str = str_replace("\\r", "", $str);
        $str = str_replace("\\n", "<BR>", $str);

        # Return the result
        return $str;
    }
?>

http://www.eksperten.dk/spm/112601
Avatar billede festhest Nybegynder
19. februar 2002 - 15:52 #12
/space virker denne funktion med intern ekstern target? jeg han hvert fald ikke få den til at virke
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2002 - 18:24 #13
intern ekstern target... æhhh. Forstår ikke hvad du mener
Avatar billede festhest Nybegynder
19. februar 2002 - 20:03 #14
hvis jeg har et link med urlen www.min-egen-side.dk på min hjemmeside, skal der ikke være nogen target, ellers skal target være _blank, se eventelt mit spørgsmål