Avatar billede us-valle Nybegynder
16. februar 2002 - 20:40 Der er 10 kommentarer

CPU

Hej

Jeg har mig en 800 mhz slot pIII som sidder på et abit bx6-r2. Problemet er at cpu som stardard køre 533 mhz - jeg prøver derfor at fyre lidt opfor den inde i bios'en (award bios) og får den fint nok op på 800 mhz. Jeg gemmer indstillingerne og exiter - den gestarter og der er ingen problemer før næste gang jeg genstarter hvor den så igen hopper tilbage på 533 mhz. Jeg har prøvet at opdater bios'en hvorefter den hver gang jeg genstarter skriver at cpu ikke er sat rigtigt.
Ham jeg har købt den ad har haft den til at køre 800 mhz hele tiden.
Nogen der har en ide om hvorfor den gør det og hvilke indstillinger man skal justere for at få den til at køre 800 mhz

mvh valle
Avatar billede karlslund Nybegynder
16. februar 2002 - 21:59 #1
Er det når du booter at problemet opstår?

Nyere bundkort har den feature at hvis maskinen slukkes i POST-processen (dvs det tidsrum fra du har tændt maskinen til den aktivt begynder at loade operativsystemet), så sætter de processorhastigheden ned.

Det er ikke sådan at du nogen gange skifter mening når du har tændt maskinen, og så straks slukker den igen - så vil du i hvert fald opleve problemet.
Avatar billede peet-49 Novice
16. februar 2002 - 22:10 #2
Når du sætter bios op, og går ud igen, skal du huske, at EXIT AND SAVE
Avatar billede us-valle Nybegynder
16. februar 2002 - 23:11 #3
Hvis jeg fx går ind i bios og sætter hastigheden til 800 mhz og saver og exit - så genstarter comp'en og den viser at cpu hastigheden er på 800 mhz - fint nok - så laver jeg det jeg skal - kan godt køre uden problemer. Når jeg så genstarter eller slukker den hopper den til bare til 533 mhz herefter - jeg kan så lave den samme procedure med bios'en igen. Og så'n bliver den ved
Avatar billede peet-49 Novice
17. februar 2002 - 11:28 #4
Er dit bundkort jumperløst? Hvis ikke skal du tjekke jumperne for Vcore spænding til din CPU, er den ikke rigtig, har du måske et problem der.
Avatar billede us-valle Nybegynder
17. februar 2002 - 14:09 #5
Umiddelbar kan jeg ikke se nogle jumpere - så ja dete r vist jumerfree.
Jeg kan sætte Vcore inden i bios'en men den bliver oxo resat. max spændning er 1,9 V
Avatar billede peet-49 Novice
17. februar 2002 - 14:57 #6
Prøv, at loade biosen deefoult, og se, om ikke det skulle hjælpe.
Avatar billede karlslund Nybegynder
17. februar 2002 - 17:29 #7
Okay, der er vel egentlig ikke så mange fejlmuligheder:

Du har købt et brugt bundkort og CPU af en eller anden, som påstår at det har fungeret fint hos ham.

1) et eller andet er brændt af

2) det har aldrig fungereret

Ifølge ABIT's hjemmeside, kan kortet slet ikke køre en 800 MHz ???

http://www.abit.com.tw/eng/product/mb/bx6r2.htm
Avatar billede peet-49 Novice
17. februar 2002 - 19:24 #8
Hvis ikke, kan du prøve en biosupdate.
Avatar billede us-valle Nybegynder
18. februar 2002 - 21:12 #9
Det virkede ikke at loaded default og jeg har updateret bios - heller ingen resultat. Andre gode ideer :o)
Avatar billede peet-49 Novice
18. februar 2002 - 21:24 #10
Har du ikke en ven med et pentium bundkort, så prøv CPUén i den.