Avatar billede emureactor Nybegynder
15. februar 2002 - 23:33 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Dumt spm.

Jeg sidder her og aner ikke en skid om PHP og MySQL. Ikke desto mindre har jeg fået sat en MySQL database op - og en tilhørende IP oplyst, men hvordan bruger jeg denne database - den går bare ind på hostens side (cliche.dk). Desuden har jeg fået et login og password med til den tilhørende IP, men aner som skrevet ikke hvordan jeg skal logge ind. Kunne vældig godt tænke mig en DANSK guide. Ikke en af de skide engelske sider jeg ikke fatter en skid af anyway :-)

Please hjælp  - på forhånd tak
Avatar billede 2-maz Nybegynder
15. februar 2002 - 23:34 #1
Avatar billede -abekat- Nybegynder
15. februar 2002 - 23:35 #2
brug phpmyadmin...nok det nemmeste for dig..
Avatar billede 2-maz Nybegynder
15. februar 2002 - 23:36 #3
Avatar billede emureactor Nybegynder
15. februar 2002 - 23:38 #4
Hvordan får jeg sat det PHPmyAdmin op? - er det ikke noget min host skal gøre eller hvordan?
Avatar billede repsac Nybegynder
16. februar 2002 - 00:23 #5
Lad os nu skille tingene ad!
Vil du:
a) lære at skrive php-kode så du kan udnytte din database til at lave dynamiske websider eller
b) bare bruge databasen til at gemme nogle informationer?
Avatar billede repsac Nybegynder
16. februar 2002 - 00:24 #6
2-maz svarer på a) og -abekat- svarer på b) ...
Avatar billede repsac Nybegynder
16. februar 2002 - 00:27 #7
cliche.dk har ganske givet phpmyadmin, men jeg ved det ikke - spørg dem evt. via deres support-haløj:
http://cliche.dk/page4.asp
Avatar billede emureactor Nybegynder
16. februar 2002 - 00:30 #8
Det er meget godt altsammen, alt jeg vil er bare at kunne logge ind til databasen og kunne skrive nogle ting i den. Men når jeg trykker den IP så går den bare direkte ind på cliche.dk's side. Så jeg aner ikke hvordan man åbner databasen!
Avatar billede repsac Nybegynder
16. februar 2002 - 00:44 #9
Heh... at åbne en database er mere virtuelt end du tror. Det er ikke et program som excell...
Du kan få adgang til databasen ved at skrive brugernavn og kodeord. Derefter kan du lave nogle forespørgsler (query) hvor du eksempelvis indsætter noget data. Det lærer du alt sammen på webcafe.dk.
phpmyadmin er en hjælp til dette idet det er en hel bunke php-sider som kan hjælpe dig med at overskue din database.

Måske skulle du lege lidt med mysqlfront (som på mysql på www.download.com så finder du den helt sikkert).
Avatar billede repsac Nybegynder
16. februar 2002 - 00:47 #10
Du kan evt. for at danne dig et overblik læse det småtteri jeg har skrevet om php og mysql på www.casper.thomsen.as :)
Avatar billede repsac Nybegynder
16. februar 2002 - 00:47 #11
Damn ... lÅrtet er nede ... se i stedet: www.friserverplads.dk/repsac/web/
Avatar billede repsac Nybegynder
16. februar 2002 - 00:59 #12
Håber du kan bruge min hjælp :)
Avatar billede emureactor Nybegynder
16. februar 2002 - 13:03 #13
Her er de oplysninger jeg har fået om databasen

Host          = 195.184.61.234
User          = Usernavn
Pass          = xxxxxxxx

Hvad skal jeg gøre for at komme videre?
Avatar billede ullesan Nybegynder
16. februar 2002 - 16:46 #14
okay, nu hvor du har disse informationer skal du blot plotte det ind i noget PHP, for at komme igang med MYSQL

<?
// Vi opretter først et forbindelse til MYSQL som gemmes under variablen $conn!!

$conn = mysql_connect("host/ip_taster_du_ind_her","brugernavn/usernavn_her","kodeord_her");

// Så vælger vi den database du har adgang til

mysql_select_db("navnet_på_det_database_som_du_nok_har_fået_tildelt!!");

// Nu er de grundlæggende ting på plads og vi kan begynde at bearbejde databasen!
// Hvis du skal hente noget fra databasen bruger du følgende

$query = mysql_query("select * from start");

// Vi gemmer igen alt under et variabel så det er til at arbejde med... * betyder at alt data vil blive hentet fra tabellen start
// OG nu begynder vi på at hente data ned og få dem vist på hjemmesiden

while ($data = mysql_fetch_array($query)) {

print $data["navn"] . "<br>" . $data["alder"];

}

// Følgende eksempel forudsætter at du i dit "start" tabel har 2 felter der hedder "navn" og "alder"

// Hvis der ikke skal arbejdes yderligere med databasen lukker vi forbindelsen ned!!

mysql_close($conn);
?>

følgende er et simpelt eksempel som du kan arbejde videre på... Tjek eventuelt www.webcafe.dk hvor du kan finde meget mere om emnet!!!
Avatar billede repsac Nybegynder
16. februar 2002 - 23:15 #15
=>ullesan: hvis du havde ulejliget dig med at læse hvad der er foregået gennem spørgsmålet før du postede dit ellers udemærkede svar ville du vide at din kode er overflødig - i hvert fald hvis jeg forstår
Avatar billede repsac Nybegynder
16. februar 2002 - 23:16 #16
Hov! - her kommer det hele :)

=>ullesan: hvis du havde ulejliget dig med at læse hvad der er foregået gennem spørgsmålet før du postede dit ellers udemærkede svar ville du vide at din kode er overflødig - i hvert fald hvis jeg forstår hvad emureaktor skriver: "(...)alt jeg vil er bare at kunne logge ind til databasen og kunne skrive nogle ting i den."
Avatar billede ztyxx Nybegynder
16. februar 2002 - 23:23 #17
repsac>>jeg har snuset lidt på din udmærkede side om mysql, men der er altså en fejl, det er mig der bor på Skumfidusallé 57*LOL*