Avatar billede m-kris Nybegynder
15. februar 2002 - 17:34 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

GIF animation og lyd synkronisering

Jeg håber der er hjælp at hente med dette:
I mit projekt har jeg konstrueret en jukebox med roll-over push buttons, der sætter afspilning af musikstykker i gang.
Jeg har nu lavet en GIF animation, der "sætter en plade på", med 12 frames.
Mit spørgsmål er nu:
Vil det være en fordel at gemme den som en mov fil, for bedre at kunne styre den med Lingo?
Hvordan får jeg min animation til at starte, når jeg trykker på push buttons, så musikken starter, efter at pladen er lagt på (altså når animationen er færdig)?
Jeg håber, jeg gør mig forståelig.

hilsen og tak,
m-kris
Avatar billede jmc Nybegynder
15. februar 2002 - 17:38 #1
Du kan starte lyden fra et script som ligger i framescriptkanalen hvis du animere pladen der bliver lagt på i frames. Når pladen er lagt på kommer der et script som sætter det hele igang.
Avatar billede jmc Nybegynder
15. februar 2002 - 17:40 #2
mit svar på dit spørgsmål er nej. Du kan bare benytte dig af gifanims og lydfilerne.
Avatar billede m-kris Nybegynder
15. februar 2002 - 17:49 #3
Jeg forstår ikke helt dit svar. Mit script bliver da nødt til at være knyttet til pushbuttons, da det først er, når man trykker på knappen, at pladen skal lægges på og lyden starte.
Avatar billede jmc Nybegynder
15. februar 2002 - 17:57 #4
1. klik på en knap.
2. frame bliver sendt ud af tidslinien og rammer et framescript.
3. dette script aktivere lyd osv.
Avatar billede lingoman Nybegynder
15. februar 2002 - 18:18 #5
Jeg ville lave det lidt anderledes...
Det er fint at have en plade animation men som et filmloop er det nemt at synkronisere.
Lad knappen aktivere filmloopen og lad den sidste frame i filmloopen sætte en global variabel så hovedfilmen ved lige precis hvornår lyden skal afspilles.
På denne måde opnår man perfekt synkronisering af animation og efterfølgende lyd.
mvh geo
Avatar billede jmc Nybegynder
15. februar 2002 - 18:25 #6
om det sker i filmloop (on exitframe) eller i main timeline (on exitframe) går nok ud på et. Hvis du gør som lingoman foreslår har du måske mere overblik hvis du skal have mange ting igang.

Hvis du sætter en variabel for at afspille skal du have et script til at ligge og tjekke på variabel hele tiden. Måske er det aligevel nemmere bare at afspille når framemarkøren er nået frem.
Avatar billede m-kris Nybegynder
16. februar 2002 - 16:03 #7
Jeg må indrømme, jeg stadig er lidt i tvivl om, præcist hvordan jeg gør det. Jeg har 12 forskellige musikstykker - dvs. 12 knapper - men kun en animation af pladen, der lægges på.
Jeg kan se, at jeg på den beskrevne måde kan få animationen til at slutte hvorefter musikken starter, men hvad gør jeg, når der er 12 musikstykker at vælge imellem?
Avatar billede lingoman Nybegynder
16. februar 2002 - 17:18 #8
Når der trykkes på en knap gemmes lydens filnavn i en variabel

knap for sang1

on mouseDown
global nextSong
nextSong = "sang1"
--start din animation her
end

knap for sang2

on mouseDown
global nextSong
nextSong = "sang2"
--start din animation her
end

etc.

når din animation er færdig skal den afspille filen nextSong

mvh geo
Avatar billede m-kris Nybegynder
18. februar 2002 - 16:08 #9
Geo,
Jeg vil lige være sikker på, at jeg har forstået dit svar rigtigt.
Jeg sætter dit script på de respektive knapper. I et framescript ved sidste frame i filmloopen sætter jeg følgende:
on exitFrame
nextSong
end
Jeg er i tvivl om, hvordan jeg starter min filmloop, fordi "play" jo bruges ved mov filer.
Jeg skal vel også i tempochannel sætte "Wait for mouseclick"?
Avatar billede m-kris Nybegynder
26. februar 2002 - 18:03 #10
Jeg fandt aldrig ud af, hvordan jeg skulle løse dette problem.
Kan jeg overtale dig til at hjælpe mig yderligere?

hilsen
m-kris
Avatar billede lingoman Nybegynder
18. marts 2002 - 19:57 #11
Hej m-kris,
Jeg har haft lidt for travlt til eksperten og havde helt glemt dette spørgsmål.
Hvis du stadig har brug for hjælp så skriv til mig geo@lingoman.dk og husk at sige om det skal være Dir 7 eller Dir 8.5 og så en ref. til http://www.eksperten.dk/spm/172942.
mvh geo