Avatar billede tranberg Nybegynder
18. maj 2000 - 17:14 Der er 10 kommentarer

hvor kan man lære cgi?

jeg har prøvet mange steder men, uden held
så ved du hvor man kan lære cgi og uploade dem så skriv

ps. jeg er nybegynder så heldst ikke for svært.
Avatar billede haldesign Nybegynder
18. maj 2000 - 19:44 #1
Er du sikker på at det er cgi du vil lære??
Hvorfor ikke lære PHP eller ASP. De er begge "up to date", det er cgi ikke!!

Læs mere om PHP på http://www.php.dk
Læs mere om ASP på http://www.activeserverpages.dk
Avatar billede ask Nybegynder
10. juli 2000 - 05:53 #2
Sikke noget sludder.

CGI er da fint "up to date". Det goer det som det er designet til ganske fint.

Og naar det var et C spoergsmaal ville det have vaeret mere relevant at henvise til at lave Apache moduler om noget. :-)

  - ask
Avatar billede tuxen Nybegynder
14. august 2000 - 16:45 #3
Hej.
Det lyder somom du gerne vil lave et C prg der skal tage imod requests fra dine hjemmesider ?
Og derpå lave databehandling og sende svaret tilbage.
CGI prg. kan være en normal .exe fil lavet i C du kalder fra din browser.
Det du først skal gøre er at hente de variable der er blevet sendt fra browseren (QUERYSRING), til dit prg.
Det gøres med funk. GetEnv() . f.eks
Mystr = GetEnv(\"QUERY_STRING\").
(Variablerne kan også fanges via StdIn)
Dernæst skal den parses.
En Querystring består af name=value pairs og disse er adskilt af \'&\' tegn og alle mellemrum i strengen er erstattet med \'+\' tegn.
Først udskil alle pairs i f.eks et par arrays eller linked list, og dernæst erstat alle \'+\' med \' \'.
Nu kan du behandle data fra browseren, og streame indholdet tilbage eller bare bruge cout da den som standard vil outputte til browseren i dette tilfælde.
Der skal du huske at Content header skal ud først og SKAL efterfølges af 2 newlines ellers giver browseren en fejl.
M.V.H Thue
P.S Måske skulle du prøve PHP, der kan du også skrive dine egne DLL´er til hvis du mangler yderligere funktionalitet.
Avatar billede tuxen Nybegynder
23. august 2000 - 15:45 #4
I øvrigt har jeg så vidt jeg husker stadig mit gamle C++ CGI parser prg. liggende, så jeg kan da maile det til dig hvis det har interesse, men du skriver helst ikke for svært så det kan være du skal bruge noget PHP som før sagt eller ASP, begge meget nemme at gå til, og det er også det jeg bruger nu om dage ....
Avatar billede emileej Nybegynder
11. september 2000 - 13:49 #5
Hey SE HER!
Jeg ligger inde med noget source-kode, til at få fat i de variabler, som din HTML side sender, og til at sende et svar tilbage. Interesseret?

E-)mil
Avatar billede emileej Nybegynder
11. september 2000 - 13:51 #6
P.S. Koden er skrevet som en \'.h\'-fil i C++, og du behøver derfor ikke, at bekymre dig om, hvordan koden virker.
Avatar billede tuxen Nybegynder
11. september 2000 - 13:52 #7
Skulle vel aldring være det kode jeg sendte til dig :-)
Thue
Avatar billede emileej Nybegynder
12. september 2000 - 10:06 #8
Tjooo...

+ funktionen til dekodning af specialtegn.
+ nogle funktioner til, at sende output lettere.

E-)mil
Avatar billede emileej Nybegynder
12. september 2000 - 10:18 #9
Høps!

Thue!

Kik lige på \"Problemer med CGI tæller\".

E-)mil
Avatar billede truti Nybegynder
27. november 2000 - 13:41 #10
Det er da underligt at lægge CGi spørgsmål ind under C++ nå men man kan vel lidt af hvert.

IDG forlag har lavet et prøve eksemplar på 30 sider a en af deres bøger prøv at se:
www.idg.dk

Håber du kan bruge siden.
(Hmmm cgi bruges til så meget fusk.)