Avatar billede hba Nybegynder
17. maj 2000 - 12:47 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til en nybegynder

Hej, Jeg er helt grøn inden for notes,
men aligevel, skal jeg til at lave et site som skal laves i R5.
Men, hvor dan laver jeg en dynamisk menu.
Forklaring: Klienterne skal kunne lave en ny menu ud fra et view? og indsætte nogle billeder som menu punkter, der skal være en mouseover efekt på disse billeder.

Jeg aner ikke hvor jeg skal begynde.
Håber at der en der kan hjælpe.

Hilsen Henrik Andersen
Avatar billede jhr Nybegynder
18. maj 2000 - 11:47 #1
Kan du uddybe lidt?
Avatar billede hba Nybegynder
18. maj 2000 - 13:38 #2
Hej jhr.
Jeg skal lave en db som er en skabelon, der efter opretter man en ny db på baggrund af skabelonen. I skabelonen skal der være en "et eller andet", som når der laves en ny af den skal man bare indsætte billeder/knapper, og angive et link, og om der skal være mouseover effekt på billedet/knappen.
Det skal bruges til en menu ala www.danapak.dk . Menupunkterne skal være billeder og ikke text.

Jeg har prøvet at lave en "outline", men det virkede ikke helt som jeg gerne ville.
Jeg har et baggrunds billede som kan ses igennem knapperne. Knapperne er gennemsigtig, med en text på. Der er et ON og et OFF billede til hver knap.

håber at det hjalp..

Henrik
Avatar billede jhr Nybegynder
18. maj 2000 - 16:53 #3
jeg er ikke helt sikker på at jeg er helt med, men alligevel.
Du kan lave en page ("side" hvis du køre en dansk version) - hvori du koder ganske almindelig javascript/DHTML/HTML.
Bare marker det du har skrevet på siden og lav det til "pass-thru HTML" - det finder du under menupunktet tekst.
Alternativt kan du indsætte dine javascripts under JS-header - dermed får du en lille hjælpecompiler, + en række genkendelsesfunktioner forærende.
JS-headeren indsættes automatisk i HTML-headeren med commenttags osv.
Billeder lægger du ind under ressourcer/billeder.
Her har du en tillægsmulighed, for hvis du samler de 2 billeder til eet med præcist 1 pixel mellemrum - så har de automatisk mouse-overfunktion indbygget.
Avatar billede hba Nybegynder
18. maj 2000 - 17:28 #4
Hej igen jhr.

Jeg har fået at vide at der ikke virker internettet. Jeg har prøvet, det virker, men ikke hvis man sætter 4 billeder under hinanden, men vedsiden af (OK.).
Problemet er bare at mine links ikke virker.
Sitet er opbygget på følgende måde.

1) index er et frameset lavet i domino designer. Framesettet består af en frame i toppen som hedder TopFrame,
en frame i venstre side som hedder MenuFrame.
Og til sidst er frame til højre som hedder CenterFrame.

2) en frameset mere som hedder Center
Center består af en frame til venstre som hedder MainFrame og en til højre som hedder RightFrame.

jeg "loader" default Center framesettet ind i MainFrame.
og en Form som hedder Menu ind i MenuFrame som ligger i index framesettet.
Hvis jeg trykker på et af mine billeder i menuen sker der ikke noger.
Jeg har lavet et default hotspot på alle mine billede kanpper. og beder dem om at åbne et "named element" som jeg ved findes.

Så jeg er lidt LOST..

Hilsen Henrik

Avatar billede hba Nybegynder
18. maj 2000 - 17:31 #5
Lige lidt mere info.

Hvis jeg klikker på en knap/billede åbner index sig i Centerframe.

Henrik
Avatar billede jhr Nybegynder
18. maj 2000 - 23:09 #6
Den med dine Links kan jeg hurtigt klare for dig:
Når du skal linke et billede, en page eller andet i Domino, så skal referencen se således ud:
/Sti/databasenavn/sidenavn
- ellers virker linket kun under bestemte forudsætninger.
Hvis det er i HTML-headeren, eller et andet sted, hvor dominoserveren kan bruge en formel ser formlen således ud;
(i eksemplet linker jeg til en page i basen som indeholder CSS, formlen ligger i HTML-headeren):

"<LINK REL=\"stylesheet\" TYPE=\"text/css\" HREF=\"/"+
@ReplaceSubstring(@ReplaceSubstring(@Subset(@DbName;-1);" ";"+");"\\";"/")+"/standard.css\">"

Billeder skal ganske rigtigt ligge ved SIDEN af hinanden, det fik jeg vist ikke skrevet sidste gang;
der kan være 4 billeder horisontalt:
1. er almindelig visning.
2. er on-mouseover
3. er on selected
4. er on click

Jeg håber du kommer lidt videre nu.

Mvh.

Johnny
Avatar billede hba Nybegynder
22. maj 2000 - 09:56 #7
Hej igen Johnny.

Jeg har lavet et frameset som jeg kalder index, og som består af 2 frames. menuFrame og mainFrame.
Og to forms, menu og main.
og to views, menu og main.
Der efter lavede jeg i notes clienten 1 stk menu sider og 2 stk main sider(side 1 og side 2).

menuen indeholder kun 2 billeder og der er et default hotspot på begge.
Det øverste billede linker til "side 1"
og det nederste linker til "side 2".
begge steder har jeg brugt "copy as link" og pastet det ind. Der efter angav jeg frame til linket "mainFrame".

Men det virker ikke.
du kan se resultatet på www.udv.pcgraphic.dk/test.nsf

Hilsen Henrik

Avatar billede jhr Nybegynder
22. maj 2000 - 10:52 #8
Pkt.1: Dine URL´er peger på views - og ikke en side/formular, ret det som det første. (Du skal bruge: "copy as link/documentlink")

Pkt.2: Din angivelse af targets virker ikke helt efter bogen. Har du angivet noget target i framen?
Eventuelt slet din targetangivelse, gem formularen og indsæt targetangivelsen igen.

mvh.

JHR
Avatar billede hba Nybegynder
22. maj 2000 - 11:22 #9
Hej igen johnny.
Jeg håber ikke at du er blevet træt af mig.

Jeg har gjort som du sagde.
1)Jeg har i clienten brugt "copy as link/documentlink") og pastet det ind i clienten på et hotspot, under link og ikke named element eller url.
Og jeg har samme sted fjernet mit target, og har i index framesettet fortalt at default target for menuFrame er mainFrame.

Men det er stadig view'et der bliver åbnet.

Har du flere gode ider.

mvh. Henrik
Avatar billede hba Nybegynder
22. maj 2000 - 11:25 #10
Jeg har lige fundet en fejl i mine view's
dem retter jeg lige.
Henrik
Avatar billede jhr Nybegynder
22. maj 2000 - 11:43 #11
Har du slettet nogen sider - jeg kan ikke læse noget...?
Avatar billede hba Nybegynder
22. maj 2000 - 11:47 #12
Hej Igen.

Jeg startede lige forfra.
men det hjalp ikke.
den linker stadig til view'et
men det er vist også et forkert view, linkene kommer fra et view der hedder main og ikke menu 1.

Hvis du vil, kan jeg give dig adgang til db'en.

Henrik
Avatar billede jhr Nybegynder
22. maj 2000 - 11:53 #13
Kan du sende mig databasen som en fil - så kigger jeg på det i aften.
Hvis du lægger din mailadresse ud - så mailer jeg min.
Alternativt så giv mig adgang til db´en.

Mht. links så brug istedet "indsæt kæde" i hotspotmenuen - derfra kan du hente det du har behov for. En formular i sig selv kan der ikke linkes til - da det ikke er et document.

mvh.

JHR
Avatar billede hba Nybegynder
22. maj 2000 - 12:13 #14
min mail er brisans@get2net.dk

Jeg kom i tanke om, serveren er v. 5.0.2b
og der skulle være en update til 5.0.3

Kunne det evt. være det der er problemet.
og ang. "indsæt kæde"
I min engelske version kan jeg vælge:
Link
Named Element
URL

Henrik
P.s. Giver du kurser?
if kurser = true then
pris = n
end if

;-)
Avatar billede jhr Nybegynder
22. maj 2000 - 12:23 #15
Brug named element.
Avatar billede hba Nybegynder
22. maj 2000 - 12:50 #16
Skal jeg så paste mit (Copy as link) ind der.
og skal jeg være inde i documentet (edit) når jeg laver en (Copy As Link)
Avatar billede hba Nybegynder
22. maj 2000 - 12:54 #17
Det hjalp ikke. ØV
Avatar billede jhr Nybegynder
22. maj 2000 - 13:04 #18
Glem alt om copy-paste.
Gå ind i hotspotpopop-menuen.
Vælg named element.
Klik på den gule mappe som kommer frem.
Vælg eksempelvis formular, aktuel database, og den formular du ønsker.

mvh.

jhr.
PS: Jeg har sendt mail med min e-mailadresse.
Avatar billede hba Nybegynder
22. maj 2000 - 13:35 #19
Jeg læser min get2net mail vis www.magicaldesk.com så der går vist lige lidt tid inden jeg kan se den.

Henrik
Avatar billede hba Nybegynder
22. maj 2000 - 14:32 #20
Hej igen Johnny.

Jeg har ikke modtaget din mail endnu.
Gider du sende mailen til brisans@magicaldesk.com

Henrik
Avatar billede jhr Nybegynder
22. maj 2000 - 14:40 #21
done!
Avatar billede hba Nybegynder
22. maj 2000 - 14:50 #22
P.s.

Jeg har sendt en mail tilbage.

Næste gang du svare her så vælg svar.
For jeg syntes helt klart at du har fortjænt dine sølle 60 point.

Hilsen Henrik
Avatar billede jhr Nybegynder
22. maj 2000 - 14:58 #23
Så send mig da bare nogle points til kontoen...