Avatar billede hmm_t Nybegynder
09. februar 2002 - 21:11 Der er 9 kommentarer

Nedtælling?

Er der ikke nogen der kan fortælle mig hvordan jeg kan lave et program der tæller ned til den 15 april?
Avatar billede maxium Novice
09. februar 2002 - 21:21 #1
Avatar billede stoney Nybegynder
09. februar 2002 - 21:21 #2
Hvordan skal den tælle ned ?

Dage, timer etc.

Stoney
Avatar billede hmm_t Nybegynder
09. februar 2002 - 21:23 #3
Dage, timer, sekunder.
Avatar billede djernaes Nybegynder
09. februar 2002 - 22:20 #4
Hej hmm_t,

Tag en label og en timer komponent. Lav en eventhandler for hver sekund og put det her i handleren:

Label1.Text := DateTimeToStr(Now - EncodeDate(2002,5, 15));

Martin
Avatar billede stoney Nybegynder
09. februar 2002 - 22:37 #5
martin>> jeg er ikke helt enig med dig.

Dette er mit bud

tilføj dateutils i uses, drop en label og en timer

procedure TForm1.Timer1Timer(Sender: TObject);
var
dage,timer,minutter,sekunder : integer;
totalsek : integer;

begin
totalsek := (secondsbetween(now, strtodate('15-04-2002')));
dage := (totalsek div 86400);
timer := ((totalsek - (dage * 86400)) div 3600);
minutter := (((totalsek - (dage * 86400) -timer * 3600)  div 60));
sekunder := totalsek-(dage*86400)-(timer*3600)-(minutter*60);

label1.Caption := inttostr(dage)+ ' dage ' + inttostr(timer) + ' time(r) ' + inttostr(minutter)+ ' miuntte(r) ' + inttostr(sekunder)+ ' sekunder';

  end;

Stoney
Avatar billede djernaes Nybegynder
09. februar 2002 - 22:53 #6
Hejsa,

Du har ret DateTimeToStr giver det forkerte resultat :( Tallende er dog rigtig nok, og jeg syntes at det er nemmere at regne direkte på dem end at regne i sekunder (husk TDateTime er "dage", så et sekundt er 1/86400)

secondsbetween = (Now - EncodeDate(2002,5, 15)) * 86400 ;)

Martin
Avatar billede stoney Nybegynder
09. februar 2002 - 23:02 #7
martin>> secondsbetween er en indbygget function i Delphi, den regner det selv ud.

I øvrigt har der tidligere været en heftig diskution om Tdatetime.
http://www.eksperten.dk/spm/162719
Jeg ved godt det er et lagt indlæg, men prøv at læse det.
Du kan ikke stole på Tdatetime når vi snakker sekunder.

Stoney
Avatar billede stoney Nybegynder
09. februar 2002 - 23:10 #8
lagt = langt

:-)

Stoney
Avatar billede djernaes Nybegynder
10. februar 2002 - 03:19 #9
stoney, Til det her kan de være lige meget ;) [Ud over at jeg mener at i er helt galt på den - Frac... er "mindre end et sekundt ... altså millisekunder osv.]

Martin