Avatar billede larshg Nybegynder
09. februar 2002 - 20:51 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Script der venter til kl. 19.00

Jeg skal lave et script der venter til kl 19:00 og exit med 0

Scriptet skal bare tjekke om sysdate er 19:00 hvis den er det(eller senere) skal det exite med 0

Jeg skal bruge det som scabelon til at lave flere jobs der exiter end 0 på forskellige tidspunkter.

Avatar billede Lasse Novice
09. februar 2002 - 20:56 #1
har du taenkt paa at du kan lave et cron job istedet for... nu ved jeg ikke helt hvad du skal bruge det til, men hvis det er at du gerne vil have noget til at koere paa et bestemt tidspunkt paa dagen, er cron det perfekte til det. skriv i din shell:

man cron
Avatar billede larshg Nybegynder
09. februar 2002 - 21:04 #2
Jeg kan ikke lavve det i crontaben da det er et scribt de skal bruges i et skedueliringsværktøj, dvs at det er som trigger for andre job der skal starte kl 19:00. jeg har et scribt der starter kl 24:00 men jeg kan ikke hitte ud af hvad dælen det laver! - her er scriptet
>more Midnight
#!/bin/ksh
# This script will run on production machine and activate
# jobs after midnight.
export h=`date +"%H"`
export m=`date +"%M"`
export e=24
export ee=60
export t=3600
if [ $h -gt "08" ]
then
echo "$e $m $h $t "
export p=`expr $e - $h - 1`
export pp=`expr $ee - $m`
export pt=`expr $pp \* $ee`
echo `expr $p \* $t + 900 + $pt`
sleep `expr $p \* $t + 900 + $pt`
fi
echo "exit with status 0"
#exit 0
echo "0"

Måske er der nogle der vil kunne bruge det til noget.
Avatar billede Lasse Novice
09. februar 2002 - 21:15 #3
Ja, nu har jeg ikke lige naerstuderet det, men det jeg tror den goer er:

den finder ud af hvor lang tid der er til midnat. Naar den har fundet ud af det, saa sover den(sleep) indtil det er midnat. Derefter udskriver(echo) den til skaermen "exit with status 0"
Avatar billede Lasse Novice
09. februar 2002 - 21:27 #4
ja, det er ved at vaere lang tid siden jeg sidst har lavet disse ting. export h=`date +"%H"` //Her uddrives timerne i formatet 0-23
export m=`date +"%M"` //Her uddrives minuterne i formatet 0-59
export e=24 //export betyder at andre shells ogsaa kan faa glaede af disse variabler
export ee=60
export t=3600
if [ $h -gt "08" ] //Hvis klokken er mere end 8 om morgenen
then //saa skal det foelgende goeres
echo "$e $m $h $t " //udskrivning af variabler
export p=`expr $e - $h - 1` //hvor mange HELE timer der er til midnat
export pp=`expr $ee - $m` //hvor mange minutter der er til den KOMMENDE TIME(dvs. 0-59)
export pt=`expr $pp \* $ee` //hvor mange sekunder er der til den KOMMENDE TIME.
echo `expr $p \* $t + 900 + $pt` //hvor mange sekunder der er til midnat
sleep `expr $p \* $t + 900 + $pt` //sov indtil midnat
fi
echo "exit with status 0"
#exit 0
echo "0"
Avatar billede larshg Nybegynder
09. februar 2002 - 21:29 #5
Vil det sige at hvis jeg ændre linien
export e=24
til
export e=19

Vil den se efter om kl er 19 og derefter exite?
Avatar billede Lasse Novice
09. februar 2002 - 21:32 #6
haaber det var hjaelp nok til scriptet. Jeg kan stadig ikke forstaa hvorfor du ikke kan bruge cron job. Eller endnu bedre: Der er en funktion der kaldes at. Den udfoerer en ting een gang paa et bestemt tidspunkt. Ja, det var bare lige noget om mulighederne.
Avatar billede Lasse Novice
09. februar 2002 - 21:34 #7
jeps, det skulle jeg mene... det eneste jeg ikke helt forstaar, er de 900 der bliver lagt til. hmm...!
Avatar billede Lasse Novice
09. februar 2002 - 21:36 #8
det ufede ved dette script er selvfoelgelig at den SOVER. Dvs, at du ikke kan goere noget andet med scriptet. Hvis du vil goere noget i mellemtiden, bliver du noedt til at fork(lave en klon af programmet - se man pages). Det originale program kan saa sove, imens det andet kan fortsaette noget programmel.
Avatar billede larshg Nybegynder
10. februar 2002 - 12:57 #9
Jeg har fundet ud af hvad de 900 lavet - det viser sig at der ikke er et script der venter til midnat men til kvart over midnat.

Tak for hjælpen