Avatar billede daihatsu Nybegynder
12. maj 2000 - 22:03 Der er 7 kommentarer og
6 løsninger

PHP versus ASP

Jeg er i tvivl om jeg skal kaste mig over PHP eller ASP, så derfor dette spørgsmål. Et tilsvarende spørgsmål er efter al rimelighed stillet i PHP kategorien.

Det jeg gerne vil høre er for og imod...

Er der ting der nemmere kan laves i det ene. Nogle fundamentale forskelle??? Hvad bruges mest i det professionelle liv?
Avatar billede daihatsu Nybegynder
12. maj 2000 - 22:04 #1
Ups! copy paste (!)... Jeg mener selvfølgelig:"...stillet i ASP..."
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
12. maj 2000 - 22:07 #2
PHP-servere er normalt freeware (Apache-PHP, Linux&Windows)

ASP : Microsoft-ting! Money Talks!

Så skal du tjene penge nu og her er ASP nok at foretrække.

PHP er nok mere under konstant udvikling og forbedring (ligesom linux)
og ses af flere som ..FREMTIDEN.. men lige nu er det meget få steder det bliver brugt.

Hvad er nemmest at lære : ?? Det er nok lige nemt. Men PHP har flere muligheder.

Mads Østerby
Avatar billede nof Nybegynder
12. maj 2000 - 22:10 #3
hej,

jeg har selv engang stillet et spm. magen til dit, så jeg synes at du skal tage et kig på http://www.eksperten.dk/spm.asp?id=11826
der er rigtig mange meninger, både for og imod...

/nof
Avatar billede fico Nybegynder
12. maj 2000 - 22:11 #4
Øh hvis jeg var dig, ville jeg kaste mig over PHP da det er en del lettere.
Jo mindre du er meste i VB5 og 6 (Visual Basic 5 og 6).
Jeg har været i samme dilemma....og valgte mere eller mindre begge dele...... og et godt trick er KAST dig over PHP.....selv om folk siger at der er meget C++ i, det er der også, men det gør det ikke sværer.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. maj 2000 - 22:12 #5
Det er egentlig ligegyldigt hvad du starter med at lære. Kan du det ene,
vil du på meget kort tid kunne omskoles til det andet. Det svære er
ikke de to sprog, men hvordan samspillet mellem klient, server og database.
Resten er bare håndværk, og om murstene er fir- eller trekantede kommer
der huse ud af det alligevel.
Avatar billede daihatsu Nybegynder
12. maj 2000 - 22:18 #6
erikjacobsen>> Er det du siger, at måden man skriver på er den samme (fylde i tabeller, hente fra databaser o.l.), mens syntaksen er anderledes?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. maj 2000 - 22:35 #7
Ja, groft sagt, dai. Der er if, while, for, variabler, osv. som ser anderledes ud.
Måden man bygger en parametriseret SQL-sætning op er anderledes, men det
er grundlæggende det samme. Jeg flyttede engang et ASP-system med en
Access-database under til PHP med MySQL ved stort set at håndoversætte
linie for linie.
Avatar billede steffen Nybegynder
12. maj 2000 - 22:48 #8
Der findes efterhånden mange overbygninger (ASP=objekter/komponenter, PHP=modules) til begge dele - men php har stadig den fordel at det er open source, så du kan selv lave lige nøjagtigt 100% i det hvad du vil - ASP er klart nok (M$) lidt mere begrænset.

Men der er nok ingen tvivl om at mange begyndere vil finde asp lettest, og i samspil med visual basic script kan det blive rimeligt kraftfuldt også.

Men ellers er pointen med byggestenene helt i vinkel.

Jeg bruger selv mest PHP, og synes tit jeg er i en situation hvor jeg er glad for at jeg ikke sidder med ASP.
Avatar billede doeleman Nybegynder
12. maj 2000 - 23:31 #9
Du vil nok få glæde af at læse artiklen "Experiences with Active Server Pages and PHP3"
http://www.greenside.demon.co.uk/home/mark/experience.html

Min personlige vurdering er, at PHP er MEGET hurtigere at lære og at der findes flere tutorials og kodesnippets på nettet til php.

God fornøjelse.
Avatar billede mpj Nybegynder
12. maj 2000 - 23:38 #10
Altså jeg lærte Javascript udenad...
PHP vs. JAVASCRIPT

java script:
document.write (print)
PHP
echo

Og det med variabler er stort det det samme
Hvis du kan javascript er det bare at lære PHP-syntaksen!
Avatar billede haldesign Nybegynder
12. maj 2000 - 23:39 #11
Jeg har overvejet at lære ASP, men det kan være at jeg bare skal holde mig til PHP!!!

Er der noget konkret bedre ved ASP fremfor PHP?

- Anders
Avatar billede daihatsu Nybegynder
13. maj 2000 - 03:00 #12
Tak for svarene alle sammen :-) Jeg må sige, at jeg faktisk er lidt overrasket over resultatet, for det lader til at der er en stor overvægt af PHP tilhængere. Og der undrer mig lidt, da ASP kategorien er langt mere brugt end PHP. Tror der er stillet/besvaret omkring 4 gange flere spørgsmål under ASP...
Så nu lukker jeg dette spørgsmål, men lader dét under ASP stå lidt endnu. Det kan jo være at ASP tilhængerne bare er lidt langsommere end PHP folket, he he... (Måske netop en grund til at vælge ASP :)

Men endnu engang tak for svarene.
Avatar billede mtilsted Nybegynder
30. juni 2000 - 00:04 #13
Asp kategorien er brugt mere, fordi de har flere problemer -)