Avatar billede as71 Nybegynder
05. februar 2002 - 17:03 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

kan man i Flash4 loade fotos ind i flash?

På min html side vil jeg gerne have et foto i bunden af siden, men der skal ligge lidt flash lir ovenpå, da det kun er på PC man kan lave transperante swf dur det ikke, så nu vil jeg gerne laver en Flash4 fil der henter fotos i random rækkefølge fra en dedikeret mappe, det skal altså være nemt at tilføje ny og flere fotos.
Avatar billede barklund Nybegynder
05. februar 2002 - 17:07 #1
ja, men du skal lave alle dine fotos til .swf... Altså for hvert foto, skal du lave en tilhørende .swf, som kun indeholder dette foto...

Så kan du så i din hovedfilm bruge:

pictures = ["dog","cat","horse"];
function nytBillede() {
    randomIndex = random(pictures.length);
    randomPicture = pictures[randomIndex];
    loadMovie(randomPicture add ".swf", pictureHolder);
}

Du skal så have et tomt movieClip, der hedder pictureHolder, hvori du loader alle dine billeder ind...

/Barklund
Avatar billede lingoman Nybegynder
05. februar 2002 - 17:08 #2
Skal det være Flash4 ? Jeg kan hjælpe dig hvis det må være Flash 5
Avatar billede barklund Nybegynder
05. februar 2002 - 17:08 #3
Hov... Det var ikke flash4-syntaks men ideen er den samme...
Avatar billede stroehm Nybegynder
05. februar 2002 - 17:09 #4
Så skal du have gang i noget som kaldes for "sprites" med en dynamisk variable som sætter en ny url ind for de billeder som skal vises i den movie du laver din sprite i...
Avatar billede barklund Nybegynder
05. februar 2002 - 17:10 #5
Flash4:

num_pictures = 3
picture_1 = "dog"
picture_2 = "cat"
picture_3 = "horse"
randomIndex = random(num_pictures)
randomPicture = eval("picture_" & randomIndex)
loadMovie(randomPicture & ".swf", pictureHolder)

Hjælper det?
Avatar billede lingoman Nybegynder
05. februar 2002 - 17:12 #6
Vi må nok lige tilføje at dine billeder skal være pakket som *.swf som actionen viser. Ellers har du ikke mulighed for at loade dem ind med Flash alene
Avatar billede barklund Nybegynder
05. februar 2002 - 17:14 #7
Skal det være superdynamisk så man kan tage et hvilket som helst billede, der måtte ligge i en given mappe i et standard billedformat, så skal du have fat i noget PHP. Jeg mener, at der findes værktøjer til hurtigt at lave JPG2SWF og tilsvarende...
Avatar billede as71 Nybegynder
05. februar 2002 - 17:14 #8
Tak for hjælpen. Den er lige i øjet!
Ha det
Avatar billede barklund Nybegynder
05. februar 2002 - 17:16 #9
Nå.. Fint nok... jeg tarker... Men nu vil jeg lige påpege, at stroehm's svar handlede om noget andet - en anden angrebsvinkel, men hivs du kunne bruge begge dele, så ok da..
Avatar billede hoejrup Nybegynder
05. februar 2002 - 21:55 #10
barklund> Dit sidste eksemple, er hellere ikke 100% flash 4 syntax.

/per