Avatar billede lolgoff2 Nybegynder
03. februar 2002 - 15:54 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Få id efter INSERT

Jeg har lige foretaget en INSERT i én tabel, hvor "id" er autoincreement og primærnøgle til denne tabel.
Umiddelbart efter i næste "SQL-statement" vil jeg gerne have dette id, fordi det skal bruges som fremmednøgle i en anden tabel.

Jeg kunne naturligvis vælge nogle genveje, så som atse på det sidste id i tabellen før insert og lægge "1" til, så er det antageligt dette id, men findes der ikke en mere "korrekt" metode til at skaffe dette id?
Avatar billede htx98i17 Professor
03. februar 2002 - 15:56 #1
$id = mysql_insert_id();
Avatar billede htx98i17 Professor
03. februar 2002 - 15:57 #2
altså i PHP :) (var lidt for hurtig der)
Avatar billede lolgoff2 Nybegynder
03. februar 2002 - 16:05 #3
Deter jo smukt - mange tak :)
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
03. februar 2002 - 16:21 #4
Hvordan klare man den i ASP?
Avatar billede htx98i17 Professor
03. februar 2002 - 16:23 #5
det ved jeg heldigvis ik noget om, heheheh
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
03. februar 2002 - 16:36 #6
htx > lol
Avatar billede orca Nybegynder
03. februar 2002 - 16:36 #7
food4u ->

Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
rs.Open "SELECT * FROM [tblDinTabel]", Conn, 1, 3

rs.AddNew
  rs("etFelt") = "blahblah"
rs.Update

intEnVariabel = rs("ID")

Dette vil komme id'et af den nyligt oprettede record ind i variablen intEnVariabel.

Mvh Mark
--
www.gameshots.dk
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
03. februar 2002 - 16:42 #8
Hmm, jeg skal til at lære PHP

Jeg er ved at se, at den ikke kan svare sig med ASP

Nogle der kender en god guide
Avatar billede htx98i17 Professor
03. februar 2002 - 16:46 #9
food4you -> du virker fornuftig :)
ASP holder slet heller ikke i længden, vel orca....
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
03. februar 2002 - 16:48 #10
HTX > jeg skal bare til at lave hele food4u.dk om til PHP, det tager jo en krig

Det eneste jeg ved, det er det her:
<?php echo "Hej verden :o)" ?>
Avatar billede orca Nybegynder
03. februar 2002 - 16:50 #11
food4u -> Nu viste jeg dig jo heller ikke ligefrem den korte version, det her var et komplet eksempel. Hvis bare du vil have det højeste id fra din database så kan du jo gøre således:

rs = Conn.Execute("SELECT TOP 1 [Id] FROM [dinTabel] ORDER BY [Id] DESC")
enVariabel = rs("Id")

Dette vil give variablen enVariabel det højeste id's værdi :).

PS... Sig aldrig sådan nogle fy-ord... SOm at du vil skifte til PHP... Det gør ondt bare at læse om sådan noget... Måske du skulle søge til professionel hjælp? ;)

Mvh Mark
--
www.gameshots.dk
Avatar billede htx98i17 Professor
03. februar 2002 - 16:50 #12
hehe og så er der oven i købet syntax fejl :)
Avatar billede htx98i17 Professor
03. februar 2002 - 16:52 #13
puuuuuha, jeg får det helt skidt af at se alt det krims krams
Avatar billede orca Nybegynder
03. februar 2002 - 16:55 #14
puuuha... jeg får helt lyst til at myrde en hvis person som gik ind i HTX i 98 som 17-årig...

Beware - The zyts are here.
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
03. februar 2002 - 16:55 #15
orca > hvad hvis der kommer 100 indlæg i sekundet, så kan man ikke regne med det *lol*
Avatar billede orca Nybegynder
03. februar 2002 - 16:57 #16
food4u... Ok, hvis det absolut skal ordnes i det ekstreme. Hvis du får 100 tilmeldinger i sekundet vil jeg nok anbefale du har en Global.asa fil med en applikationsvariabel som indeholder det højeste id. Denne inkrementerer du så bare ved hver oprettelse,

Application.Lock
Application("AntalID") = Application("AntalID") + 1
Application.UnLock

Mvh Mark
--
www.gameshots.dk
Avatar billede orca Nybegynder
03. februar 2002 - 16:58 #17
$id = mysql_insert_id();
Id = rs("Id")

bedøm selv hvad der mest ligner krimskrams...
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
03. februar 2002 - 17:08 #18
orca > lagde du mærke til "*lol*"

:o)
Avatar billede orca Nybegynder
03. februar 2002 - 17:10 #19
hehe, ja... Mig ig HTX har en mindre diskussion på ICQ lige nu, så jeg bruger alle midler på at overbeviste alt og alle om ASP's vidunderlige verden :)
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
03. februar 2002 - 18:05 #20
¨Det der kan få mig til at skifte, er kravet til server

ASP kræver noget mere end PHP