Avatar billede norleaf Nybegynder
30. januar 2002 - 23:22 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

lyddæmpning på grafikkort

Hej

Jeg har et asus v7700
Efter at have lyddæmpet stort set alt andet i min computer (kabinetblæsere, cpublæser, hdd, dvd) så er turen nu kommet til grafikkortet.

den 40x40 mm blæser som sidder på. Er der nogen der ved hvor meget den kører med (rpm)? og om kortet kan tåle at man nedsætter den?

Hvis ikke, så hvilket mærke blæser kan man skifte den til for at få maks nedbringning af lyden (noisecontrol, silent systems, thermal take) ???

Er der andre ideer til at sænke lyden fra blæseren? (jeg har noisecontrol måtter i kabinettet!)
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
30. januar 2002 - 23:25 #1
du kunne jo smide sådan en supersilent køler på, de koster kassen men larmer så slet ikke, og den køler du har er vel på 3-4000 rpm
Avatar billede quiz-deltager Nybegynder
30. januar 2002 - 23:30 #2
jeg har selv siddet i 3 timer og klistret lydtætte plader indvendigt
på min computer, for det er ikke til at holde ud, når den står og larmer

eller du kan ofre penge på et ordenligt kapinet
Avatar billede norleaf Nybegynder
30. januar 2002 - 23:47 #3
dex-dexter > Så vidt jeg kan se så er supersilent en cpu køler... det er jo ikke det jeg behøver. Jeg kan ikke montere noget større end 40x40 på mit grafikkort.
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
31. januar 2002 - 00:03 #4
jeg ved de fås, har selv haft en.
studiedata.dk har vist nogen
Avatar billede norleaf Nybegynder
31. januar 2002 - 00:08 #5
dex-dexter > Yes, jeg ser den! det er Papst blæseren du mener ikke? Jeg kan se at den giver 29dB af sig ved 12 V og kan også sættes til at køre ved 5 V for absolut lydløshed... kan du fortælle mig om grafikkortet kan klare sig, når den kun kører ved 5 Volt?
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
31. januar 2002 - 00:30 #6
det vil jeg tro det kan, men 29dB og så et lydisoleret kabinet er heller ikke meget
Avatar billede morten_21 Nybegynder
31. januar 2002 - 03:44 #7
Du kunne osse sætte en Tt Crystal Orb på. Den gir ca. 26.4 dB ved 12V men hvis ikke kortet er voldsomt overclocket, kan du lade den køre ved 7 volt. Så skulle den ikke sige ret meget. Crystal Orb'en ser oxo lidt federe ud, hvis du har et vindue i.

http://www.bsmultimedia.dk/Specifikationer/Thermaltake_crystal_orb.shtml
Avatar billede dribble Nybegynder
31. januar 2002 - 10:33 #8
har læst en artikel i "Alt om Computer" at netop ASUS V7700 ikke behøver den blæser, og det faktisk kun er GeForce3 kort der behøver en blæser.
Men gruden til at fabrikanterne sætter en blæser på er, at få kortet til at se dyrt og fantsy ud, hvilket lyder meget sandsynligt :o)

men har selv samme kort, og har nu kørt ude blæser på i 2 måneder, og der er da ikke sket noget endnu.
Avatar billede norleaf Nybegynder
31. januar 2002 - 13:40 #9
HVORFOR vil Eksperten ikke lade mig tildele point??? ARGH! den opfører sig åndsvagt i dag. Nå jeg kommer tilbage på lørdag og giver point. quiz-deltagers svar kan jeg ikke rigtig bruge til noget, men dex og morten har kommet med gode forslag til en køler, og det bliver en af dem som jeg køber, og med dribbles svar er jeg ikke bange for at lade den "nøjes" med 5V. Tak for hjælpen.

Til morten kan jeg dog nævne at jeg ikke har vindue i, for hvordan skulle jeg så kunne have have sat lyddæmpnings måtter i... Mit kabinet er et Antec Black Fileserver. Hvis I vil se det så er der vist stadig et billede på shg.dk
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
31. januar 2002 - 13:57 #10
takker for points...