Avatar billede hh_appel Nybegynder
30. januar 2002 - 14:40 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hente XML til asp-side

Hej,

Jeg bruger atomz.com til min hjemmesides søgefunktion. Jeg vil gerne have dette integreret 100% på min egen side, og vil derfor have det kørt via xml. Jeg har nået så langt, at MSXML2.FreeThreadedDOMDocument henter XML'en og er klar til at parse - men her løber jeg på problemer. De enkle ting som antallet af resultater og sådan er okay, men hvordan får jeg den til at liste alle resultaterne i en liste med

Url og titel (1. resultat)
Beskrivelse (1. resultat)

Url og titel (2. resultat)
Beskrivelse (2. resultat)

I kan se den xml-fil jeg arbejder ud fra på
http://center.atomz.com/search/?sp-q=Frankrig&sp-a=sp1001e0bd
(Som er en søgning på ordet "Frankrig". Det jeg skal have listet, er altså felterne, der ligger inde i ATOMZ-SEARCH/ATOMZ-SEARCH-RESULTS...

Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2002 - 15:16 #1
Brug et XSLT stylesheet, alá:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform">
<xsl:output method="xml" omit-xml-declaration="yes" indent="yes" />

    <xsl:template match="/">
        <h2>Search results:</h2>
        <p>
            <xsl:apply-templates select="ATOMZ-SEARCH/ATOMZ-SEARCH-RESULTS" />
        </p>
    </xsl:template>

    <xsl:template match="ATOMZ-SEARCH-RESULTS">
        <dl>
            <dt><xsl:value-of select="ATOMZ-SEARCH-INDEX" /> - <a href="{ATOMZ-SEARCH-URL}"><xsl:value-of select="ATOMZ-SEARCH-TITLE" /></a></dt>
            <dd><xsl:value-of select="ATOMZ-SEARCH-DESCRIPTION" /></dd>
        </dl>
    </xsl:template>

</xsl:stylesheet>

F.eks: (JScript ASP)

var oXML = Server.CreateObject("MSXML2.DOMDocument");
var oXSL = Server.CreateObject("MSXML2.DOMDocument");

oXML.async = false;
oXSL.async = false;

oXML.load(Server.MapPath("results.xml")); // Dit resultat fra før...
oXSL.load(Server.MapPath("stylesheet.xsl"));

var oHTML = oXML.transformNode(oXSL);

Response.Write(oHTML);

/CS
Check evt.: http://www.greystate.dk/xmlobject
Avatar billede hh_appel Nybegynder
30. januar 2002 - 16:19 #2
Jeg ville gerne hente data'ene ind i et array og så arbejde videre med dem herfra... Men det er måske en umulig drøm?
Avatar billede hh_appel Nybegynder
30. januar 2002 - 16:48 #3
Okay. Jeg tror faktisk jeg er ved at have den nu... Uden brug af xsl...
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2002 - 18:57 #4
Ja, det er jo "smag og behag" hvordan man vil gøre det... :-)

/CS
Avatar billede hh_appel Nybegynder
05. februar 2002 - 12:52 #5
Jeg har lavet en side, der parser xml'en og lister resultaterne.

Fordelen ved denne løsning er, at jeg nu kan lave mere avancerede visninger - for eksempel af bannere og lignende - ud fra hvilke sider, der bliver fundet... :-)

Se et eksempel på http://www.ferieliv.dk/ferieliv/soeg.asp?query=gr%E6kenland

Men du får selvfølgelig pointene for dit gode forslag... :-)
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2002 - 13:13 #6
Jotak - det ser godt ud. Men jeg ville sikkrt stadigvæk foretrække at bruge XSLT, der jo er skræddersyet til at tæske en XML-fil igennem. - Og hvis man bruger en XSLTemplate (compile'et stylesheet) så kan man jo smide parametre fra f.eks. QueryString ind i stylesheet'et...

MEN: Så skal man jo altså også lige sætte sig ind i det - derfor min "smag og behag" kommentar... jeg ville f.eks. nødig skulle PHP'e mig igennem noget lignende :-)

/CS
Avatar billede hh_appel Nybegynder
05. februar 2002 - 13:27 #7
Helt sikkert smag og behag. Og et spørgsmål om, at jeg var nysgerrig efter at finde ud af, hvordan man kunne gøre det i ASP. Jeg har tidligere lavet nogle enkelte ting med XSL, men havde lyst til at lære det andet også! *g*