Avatar billede fray Nybegynder
29. januar 2002 - 16:01 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvor meget fylder en mappe

Hvor mange bytes fylder en tom mappe i sig selv på harddisken.

Jeg formoder én byte pr. bogstav i mappens navn, men hvad ellers ???

Tak :)

Michael
Avatar billede icebone Nybegynder
29. januar 2002 - 16:04 #1
Højre klik på den, egenskaber, og se så på størrelse.

Der stå der..
Avatar billede icebone Nybegynder
29. januar 2002 - 16:04 #2
Højre klik på den, egenskaber, og se så på størrelse.

Der stå der..

..hov det skulle have været et svar :)
Avatar billede fray Nybegynder
29. januar 2002 - 16:19 #3
Det er et lidt dybere svar jeg søger her.

Hvis du højre-klikker på en tom mappe står der at den fyler 0 kb....

Men noget må selvt mappe fylde på harddisken... Den optager jo en lille smule plads i FAT'en osv.

Det bringer mig så til at andet sprøgsmål.. Er der så forskel på hvor meget den fyldet på NTFS, FAT og FAT32??
Avatar billede soreno Praktikant
29. januar 2002 - 16:23 #4
på unix fylder en fil og et dir det samme (der er blot en bit til forskel)
derudover indeholder filer oplysing om:
Navn
Type
Placering
Størrelse
Rettigheder (attributter)
Tid (oprettelse, sidst rettet, ejer)

hvormeget fylder en mappe så? Det kommer an på hvordan os implementere de ovennævnte attributter. (oplys hvilket os vi snakker om..)
Avatar billede fray Nybegynder
29. januar 2002 - 16:27 #5
Lige her og nu snakker jeg om Windows XP, men det er vel det samme i 2000 og 98...
Avatar billede soreno Praktikant
29. januar 2002 - 16:43 #6
jeg ved ikke lige hvormeget det reelt vil fylde, men under alle omstændigheder tager den et segment/page(eller hvad det nu hedder på en harddisk) på hdd. Hvilket så vidt jeg husker er 4KB i fat32?, hvormeget metadataene fylder, det ved jeg faktisk ikke.. men mon ikke msdn har noget information omkring dette?
Avatar billede fray Nybegynder
29. januar 2002 - 16:56 #7
Jeg kigger lige en gang msdn... Men du har vist ret med de 4 kb..
Avatar billede fray Nybegynder
29. januar 2002 - 18:29 #8
Hos Microsoft hedder det et cluster... Det afhænger lidt af hvor stor din partition er.

257 MB - 8 GB er clusterstørrelsen 4 kb
8-16 GB er den 8 kb
16-32 er den 16 kb
32 - 2 TB - Understøttes ikke på FAT32

(på NTFS fylder et cluster kun 4 kb helt op til 2 TB)

Dvs. at en mappe fylder mere på en stor partition end på en mindre.

Nu skal jeg bare lige finde ud af hvor meget en mappes metadata fylder..
Avatar billede grinderslev Praktikant
29. januar 2002 - 20:19 #9
512 bytes i FAT32
Avatar billede soreno Praktikant
29. januar 2002 - 20:21 #10
grinderslev> hvor har du info fra?
Avatar billede soreno Praktikant
29. januar 2002 - 21:30 #11
(fra linux kernel source->Documentation->filesystems->vfat.txt)

Here is the description of the traditional FAT entry in the current
Windows 95 filesystem:
struct directory { // Short 8.3 names
  unsigned char name[8];          // file name
  unsigned char ext[3];          // file extension
  unsigned char attr;            // attribute byte
  unsigned char lcase;        // Case for base and extension
  unsigned char ctime_ms;        // Creation time, milliseconds
  unsigned char ctime[2];        // Creation time
  unsigned char cdate[2];        // Creation date
  unsigned char adate[2];        // Last access date
  unsigned char reserved[2];    // reserved values (ignored)
  unsigned char time[2];          // time stamp
  unsigned char date[2];          // date stamp
  unsigned char start[2];        // starting cluster number
  unsigned char size[4];          // size of the file
};
Sammenlagt giver det 32Bytes, hvis en unsigned char er 1 Byte..
Det er godtnok 8.3 formatet, men det er da en start..
Avatar billede fray Nybegynder
30. januar 2002 - 09:34 #12
soreno >> Jeg er ikke helt klar over hvad mappen fylder endnu.. Men du har da i hvert fald lagt noget arbejde i dit svar... Så mange tak :)

Men hvis nogen ved det helt præcist (og kan forklare det) vil jeg stadig gerne vide det...

Grinderslev >> Jeg vil gerne ha' forklaret de 512 bytes.. Kan du det ?