Avatar billede admin Novice
25. januar 2002 - 10:39 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Optimering af funktion

Vi har nedenstående funktion som vi ønsker hjælp til at få optimeret. Funktionen har 4 parametre :
$text      : Den streng der skal parses.
$starttag_a : Array med start tags.
$endtag_a  : Array med slut tags.
$user_func  : Den funktion der skal kaldes og have indholdet mellem et starttag og et sluttag som parameter.

<?
    function format ($text, $starttag_a, $endtag_a, $user_func) {
        // init
        $text_lc = strtolower($text);
        $endpos = 0;
        $new_text = "";
        do {
            // find the first $starttag
            $startpos_a = array();
            unset($lowest_pos);
            reset($starttag_a);
            while (list($key, $tag) = each($starttag_a)) {
                $startpos_tmp = strpos($text_lc, strtolower($tag), $endpos);
                if (!($startpos_tmp === false)) {
                    if (!isset($lowest_pos) || $startpos_tmp < $lowest_pos) {
                        $lowest_pos = $startpos_tmp;
                        $lowest_pos_key = $key;
                    }
            if (isset($lowest_pos)) {
                $startpos = $lowest_pos;
            } else {
                $startpos = false;
            }
            // format
            if (!($startpos === false)) {
                // get values
                $starttag = $starttag_a[$lowest_pos_key];
                $starttag_len = strlen($starttag);
                $endtag = strtolower($endtag_a[$lowest_pos_key]);
                $endtag_len = strlen($endtag);
                // format
                $new_text .= call_user_func($user_func, substr($text, $endpos, $startpos - $endpos));
                $endpos = strpos($text_lc, $endtag, $startpos) + $endtag_len;
                $new_text .= call_user_func($user_func, substr($text, $startpos + $starttag_len, $endpos - $startpos - $starttag_len - $endtag_len), $starttag);
            } else {
                $new_text .= call_user_func($user_func, substr($text, $endpos));
            }
        } while (!($startpos === false));
        return $new_text;
    }
?>
Avatar billede lars_jensen Nybegynder
25. januar 2002 - 10:46 #1
hmm, hvis ikke man først skulle bruge en halv time for at sætte sig ind i hvad det var funktionen skulle kunne, var det måske muligt at optimere - men nu ? hmm, det vil være som at famle i blinde...

PS. gælder også indlægget på sharks. Der hentyder i til "bugs" men ikke reelt hvilke bugs, hvordan de fremtræder osv.
Avatar billede admin Novice
25. januar 2002 - 11:09 #2
ok, jeg skal prøve at forklare det nærmere:
Vi har en tekst streng som indeholder tekst. Denne tekst kan f.eks. se således ud:
$text = "
Har du særlige forespørgsler, kan du kontakte Eksperten på info@eksperten.dk eller telefon +45 7027 0767.
<HTML><B>Jobannoncer på Eksperten</B></HTML>
Ønsker du at indrykke jobannoncer, kan du kontakte jobeasy.dk, der formidler salget af jobannoncer på Eksperten.
";

Funktionen kaldes således:
format($text, array("<HTML>"), array("</HTML>"), "myfunc");

Idéen er så at den tekst der ikke står mellem nogle af de tags der er angivet sendes til $user_func uden en parameter.
Hver tekst klump som står imellem et af de angivne tags, sendes til $user_func med det pågældende starttag.

Gav det mening ?
Avatar billede admin Novice
25. januar 2002 - 11:10 #3
Min $user_func ser således ud :

<?
    function format_func ($str, $starttag = "") {
        $starttag = strtoupper($starttag);
        switch ($starttag) {
            case "<HTML>" :
                return $str;
                break;
            case "<PHP>" :
                return $GLOBALS[$str];
                break;
            default :
                $str = htmlentities($str);
                // start tagster
                $tagster = new tagster;
                $str = str_replace(array("\r", "\n", "  ", "\t"), array("", "<BR>", "&nbsp; ", "&nbsp;&nbsp;&nbsp; "), $str);
                $str = $tagster->url_tagster($tagster->email_tagster($str));
                return $str;
                break;
        }
?>
Avatar billede admin Novice
03. juli 2002 - 11:59 #4
jeg lukker :)