Avatar billede mygskys Nybegynder
21. januar 2002 - 18:54 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

To diske i Win 2K

Hejsa,

Jeg har en primær systemdisk m. win 2000 prof. på 60 GB og en anden på 30 GB. Mit problem er, at disken med 30 GB kun \"indeholder\" 1,96 GB? Eller det er det som windows viser.

Jeg har kørt en frisk installation af win 2k.

Min BIOS kan sagtens genkende min hd med 30 GB, hvilket den også fortæller mig, problemet er windows..

???
Avatar billede ncp Nybegynder
21. januar 2002 - 19:03 #1
Det kan sagens være at disken indenholder 30 GB, men kun er sat til at udnytte de 1.96 Gb.

Brug fdisk til at slette den eksisterene patrion og oprette en ny på 100%
Avatar billede ncp Nybegynder
21. januar 2002 - 19:04 #2
Hovsa: Det hedder partitoner og ikke patrion ;)
Avatar billede mygskys Nybegynder
21. januar 2002 - 19:05 #3
fdisk kan desværre kun se min 60 GB hd
Avatar billede ncp Nybegynder
21. januar 2002 - 19:08 #4
Så er det jo der problemet ligger... opret en primær dos-partition
Avatar billede ncp Nybegynder
21. januar 2002 - 19:09 #5
der kan du vælge hvilken disk drevet skal laves af... vælg din 30 GB og lav et nyt drev...
Avatar billede mygskys Nybegynder
21. januar 2002 - 19:11 #6
jeg prøver lige engang...
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
21. januar 2002 - 19:21 #7
Ellers find en eller anden version af Partition Magic... Det program går man sjældent galt i byen med..... :) Det kan teste for partitionsfejl, disk fejl, oprette partitioner etc etc etc. Kort sagt alt hvad der har med diske, at gøre. Et must!
Avatar billede mygskys Nybegynder
21. januar 2002 - 19:21 #8
nope, jeg oprettede en primær partition og den oprettede 8 mb på min 60 GB, jeg kunne ikke vælge min 30 GB...
Avatar billede mygskys Nybegynder
21. januar 2002 - 19:24 #9
jeg prøvede pm, men så ville win 2k ikke starte op
Avatar billede systemkonsulenten Nybegynder
21. januar 2002 - 19:31 #10
det kunne muligvis være fordi dine hd sidder på samme ide bus, og den ene eller begge diske er sat til \"Cable select\". Det er de ofte fra fabriken. Du skal sikre dig at disse \"lus\" sidder korrekt monteret, hhv. på \"Master\" på din primære disk og \"Slave\" på sekundære disk. du skal også sikre dig at disken er korrekt registreret i BIOS under menuen \"Standard CMOS setup\" (el. lign.). Du kan lave \"HD auto detect\" i BIOS som i 99% tilfælde registrerer diskene korrekt.
Avatar billede ncp Nybegynder
21. januar 2002 - 19:59 #11
systemkonsulenten >> disken er jo registreret når han har de 1.96 Gb... Så der kan problemet jo ikke ligge...
Avatar billede mygskys Nybegynder
22. januar 2002 - 18:36 #12
ja, problemet er der stadig... jeg har sikret mig at jumperen er korrekt sat... og ja, min bios kan autodetecte hd´en.
Avatar billede mygskys Nybegynder
06. februar 2002 - 16:46 #13
jeg skraver lige mine point til mig igen..