Avatar billede norleaf Nybegynder
19. januar 2002 - 19:32 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Modstand på kabinet-blæsere

Jeg ønsker at nedclocke mine 2 kabinet-blæsere, som fulgte med kabinettet da jeg købte det.

Jeg havde egentlig deactiveret dem, fordi de larmede for meget, og der egentlig ikke var brug for dem, men da jeg så her til aften havde sat lyddæmpningsmåtter i, for at tage de høje frekvenser af cpu-blæseren, så kom der varme-alarm.

Det løstes nemt ved at sætte kabinet-blæserne til, men så var hele arbejdet med måtterne jo spildt.

Når det nu kun er en ganske lille smule for megen varme der produceres kunne det sagtens klares med en væsentlig mindre mængde luft, og dermed jo også med nogle blæsere der kørte med færre omdrejninger.

Sådan nogen kan man købe, ja det ved jeg, og de koster omkring 140,-

MEN hvis jeg nu kunne slippe ganske gratis ved at lodde nogle modstande på de blæsere jeg har i forvejen ville det jo være rart.

Det som jeg skal vide er om man bare kan lodde modstanden på kablet til blæseren uden nogen risiko, hvilket et af dem (+ eller -) og hvor stor en modstand jeg skal bruge...

Det er længe siden jeg gik ud af skolen så jeg er ikke helt så stiv i Ohms lov længere.
Avatar billede scb Praktikant
19. januar 2002 - 19:34 #1
Der er 2 nemme muligheder:
Koble dem på 5 volt i stedet for 12 volt,
dvs flytte en ledning fra gul til rød.

Eller koble dem i serieforbindelse så får hver blæser 6 v.

-SCB
Avatar billede norleaf Nybegynder
19. januar 2002 - 21:53 #2
cool, tak