Avatar billede PHBK Praktikant
14. januar 2002 - 04:27 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Lan og internet med 3 netkort...

Min primære computer har 2 netkort (indtil jeg får en switch) hvor den ene er til mit hjemmenetværk, og den anden til ADSL forbindelsen.
Problemet er, at jeg enten kan køre LAN, eller internet. Ikke begge dele samtidig. Jeg har sat den til aut. instillinger, men det hjælper ikke.
Er der nogen som har en skudsikker løsning, så jeg kan spille på mit hjemmenetværk, eller gå på nettet, uden at skulle priotere?
Avatar billede halifax Nybegynder
14. januar 2002 - 05:02 #1
Nu skriver du ikke hvilket OS du bruger, men du skal jo have delt internetforbindelsen. Alm Win98 har ikke indbygget deling, men 98SE og højere har.
Læs og følg vejledningen her
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/index.htm

Du kan istedet vælge at bruge programmet All Aboard som umidelbart kan dele forbindelsen. Desværre er det ikke freeware. Læs mere og download her
www.internetshare.com

Avatar billede freeman Nybegynder
14. januar 2002 - 05:35 #2
Hvis din primære computer køre med Win2k, som den naturligvis burde, hvis den skal styre dit Inet.

Det du skal gøre er at tage ADSL forbindelsen i netværket og gå ind i dens egenskaber. Deri kan du slå deling til. Gør det..\'
Så kan du dernæst give den en IP, evt. 192.168.0.1

Så skal du så gå ind på din anden computer, og angive en anden IP, evt. 192.168.0.2, samt angive en Gateway som er din primære computers IP, altså 192.168.0.1.. Så er din primære lavet som Gateway for Internettet..

Håber det kan bruges...
Avatar billede 1003 Nybegynder
14. januar 2002 - 07:30 #3
Der findes et simpelt program der hedder, AnalogX proxy findes som freeware på www.tucows.com
Det du skal gøre er at lave et lokal netværk, der virker !
Derefter sætter du din proxy op til din konfiguration til internettet.
Den eneste du skal på din pc nr 2 er at under internet indstillinger sætter din proxyport til eks. 1080  så er du på nettet ;-)
Ulempen er at du skal have din internet comuter tændt når du surfer på maskine 2..
Det virker 100% for mig..
God fornøjelse
Avatar billede jones_net Nybegynder
14. januar 2002 - 11:33 #4
Hvis du bruger Analog Proxy, skal porten til proxyen være 6685 så vidt jeg husker, men det står der alt om i txt filen til analog x...

/J
Avatar billede -mundi- Nybegynder
14. januar 2002 - 11:35 #5
Hvad er der ivejen med for at bruge den indbyggede connection sharing der er i windows, jeg synes freemans svar lyder ganske fornuftigt :-) Bruger det selv derhjemme uden problemer
Avatar billede jones_net Nybegynder
14. januar 2002 - 11:38 #6
der er intet i vejen med ICS i 98se, men vi ved ikke hvad han har af OS... Derfor en helgardering:-)

/J
Avatar billede -mundi- Nybegynder
14. januar 2002 - 11:40 #7
Roger that :-)
Avatar billede PHBK Praktikant
15. januar 2002 - 02:00 #8
Jeg kører win ME på begge maskiner.
Og efter jeg måtte opgive at få begge dele til at virke, kan jeg hverken dele internettet, eller spille over LAN mere. Jeg prøvede at installere \"Deling af internetforbindelse\" på begge pc\'ere, men det skulle jeg nok ikke have gjort... Nøjagtig hvad skal jeg gøre? Skriv kun hvis ikke det står i den tekst halifax henviser til.
Lige nu vil jeg læse den fil, og evt. prøve nogen af de prg. I har oplyst, men jeg holder øje med hvis nogen skriver ang. dette problem.
Jeg vender tilbage...
Avatar billede PHBK Praktikant
15. januar 2002 - 03:27 #9
Nu har jeg fulgt filens indhold fra punkt til prik, men jeg kan ikke finde mit eget netværk (lan) Klientcomputeren kan KUN finde sig selv, Hostcomputeren kan ikke engang finde sig selv, medmindre man søger på computeren, men de kan ikke finde hinanden.
HVAD er galt?????
Avatar billede jones_net Nybegynder
15. januar 2002 - 08:13 #10
Spørgsmålet er, om du skal prøve helt fra bunden. Det kræver godt nok noget arbejde, men hvis det virker, så er det sikkert det værd:-)

Sørg for at have 1, og kun 1, netkort installeret i hver maskine (afinstaller og hiv dem ud!). Hvis du forbinder med et krydset kabel, så vær sikker på, at det virker, og at det virkelig er krydset...
Glem alt om Internet indtil videre!
Din kommende internet maskine giver du IP 10.0.0.1, subnet 255.255.255.0 og arbejdsgruppe \"test\" (uden anførselstegn;-)
Den anden maskine giver du IP 10.0.0.2 samme subnet og arbejdsgruppe. Sørg for at IP er installeret, ellers gør det først...
Ping lidt frem og tilbage, og se at dette virker... Når det virker, kan du gå videre.

Installer dit ADSL netkort, og sæt det op som det nu skal sættes op. Få dit ADSL op og køre, uden at gøre noget ved det andre netkort!!

Installer Analog Proxy som beskrevet i text filen mht. til opsætning i IE osv. Programmet skal kun installeres på din internetmaskine, og husk nu at starte det;-)

Ping lidt frem og tilbage mellem dit netværk, for at se om det stadig virker - hvis det ikke virker, så er der en konflikt mellem dine netkort (så er det måske en afinstallation af hele netværket der skal til, da du jo ikke har pillet ved dem siden de sidst virkede...

Sæt IE op på din anden maskine i følge text filen (du skal indstille proxy opsætninger, og den skal sættes til 10.0.0.1 port 6685 (hvis det er den port, der står i textfilen).

Nu skulle du gerne kunne gå på Nettet fra begge maskiner, hvis de begge er bootet, og Proxy\'en kører...

Hvis ikke dette virker, så er jeg sq bange for, at du har et træls problem, men så må vi jo tage det til den tid:-)

Jeg ved godt, at du sikkert har prøvet det hele, men det ville være fedt, hvis du ville følge denne vejledning, for så ved vi alle præcis hvad du har lavet, og hvor det er galt:-)

/J
Avatar billede jones_net Nybegynder
15. januar 2002 - 08:40 #11
Nå ja, hvis du har en firewall, skal den selvfølgelig være slukket!!!

/J
Avatar billede mikker100 Nybegynder
15. januar 2002 - 20:34 #12
Hejsa. Bare en lille kommentar. Jeg har lige leget med det samme problem. Den en maskine køre win200 og den anden xp. Jeg brugte deling af internet. Men det virkede ikke før at jeg satte min firewall op til det. Firewall er godt. Men det kan godt drille. Hvis man ikke kan få lokalt netværk til at virke, skal man altid lige have sin firewall i baghovedet.
Ville ikke andet. Hej
Avatar billede PHBK Praktikant
16. januar 2002 - 03:02 #13
Øhh... ehmm... errr... [host]... m-mm... øøøhh...
jeg.. ehhh.. må lige tilstå noget, [rødme].. jeg, eeh, [host] glemte jeg havde en effektiv... firewall.. (UPS).

Nå, men det hele virker. Her er hvad jeg gjorde:
1: Afinstallerede alle netkort på begge maskiner
2: Genstart
3: Fulgte Duelunds anvisninger (link fra halifax længere heroppe), dog med andre IP adr. da netværket vi bruger til spilleaftener med 7-8 andre er en anden. Og jeg ved godt man sagtens stadig kan spille, men jeg bruger alligevel den gamle IP adr. da jeg, og de andre, kan den i hovedet. Derfor.
4: Deaktiverede min firewall på begge maskiner,
  og VUPTI... Der var hele netværket.

Problemet jeg havde, var at jeg sagtens kunne spille over netværket, (efter jeg havde gjort som Duelund skriver), men ikke kunne finde nogen computere, heller ikke ved at søge på navnet eller * Jeg kunne også gå på nettet med begge maskiner, så det hele virkede som det skulle, efter anvisningen, jeg skulle blot deaktivere firewall\'en. Hvordan kan jeg omgå dette, med firewall? Er det muligt?
Jeg har udlagt point\'ne således:
- Halifax får 50p pga. at han gav et link som kunne få det hele op at køre som det skulle.
- jones_net får 10p for at gøre mig opmærksom på den (pinlige) situation som kan gøre netværket ubrugeligt: FIREWALL.

Tak for hjælpen. Håber alle er tilfredse, og lige vil svare på det med at omgå firewall i eget netværk.

JensFup
Avatar billede -mundi- Nybegynder
16. januar 2002 - 11:58 #14
alt efter hvilken firewall du har kan du bare sætte den til at acceptere IP adresser inden for en hvis range f.eks 192.168.0.1-16 eller bare en kelt maskine
Avatar billede PHBK Praktikant
17. januar 2002 - 02:16 #15
Ja, jeg fandt ud af det. (Hvem sagde manualer ikke var noget værd?!?)
Efter den sidste besked, læste jeg manualen, og, selvfølgelig, der stod det.
Men tak alligevel -mundi-
Avatar billede jones_net Nybegynder
17. januar 2002 - 14:04 #16
Jeg kom lige i tanke om, at jeg selv havde haft problemer med det, og nå ja, så ville jeg da lige nævne det - det var jo meget godt;-)

Godt at det virker:-)

/J