Avatar billede nette Nybegynder
10. januar 2002 - 13:57 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Kan dette skyldes en virus ???????

Jeg har fået et STORT problem, jeg sad og ville spille lidt Counter-Strike og da jeg prøver at joine en server kommer der en så kaldt blå skærm frem. Nu skal der lige siges at jeg bruger WinXP, denne blå skærm lignede ikke dem jeg plejede at se i WIn98 men den sagde noget ligende \"Windows has encountered a serios error in the allocations units\" og så trykkede jeg videre.
jeg tænkte at de sikkert bare var endnu en af de irreterende blå skærme i Windows, men da jeg prøvede at restarte min computer blev den ved med at sige Insert boot disk da vi indsatte sådan en kunne vi komme ind på drevene, på C:/ fik vi dette frem

C (hjerteformet figur) 4.278.190.080
enable on      327.680      18-03-80 12:43
(smiley ligende figur)    1.413.827.905  31-02-20  11:56

4 fil(er)  5.428.64 MB
0 mapper

Og den kan slet ikke læse fra C:/
Men jeg kan godt se mine filer på de andre drev
(jeg har opdelt min hardisk i 3 drev)
kan det være en virus eller er min hardisk død?
Avatar billede yeti Nybegynder
10. januar 2002 - 14:01 #1
Det kan godt være en virus fx denne:

http://www.safe2day.dk/article.php?sid=496

Men det kan også være andet.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
10. januar 2002 - 14:02 #2
Jeg tror ikke det er en virus. Snarer vil jeg tro du har en messed up MBR eller filallokeringstabel.

Prøv først en scandisk.

Kører du fat32, skal du også prøve en fdisk /mbr (genopretter master boot record)

NanoQ
Avatar billede nette Nybegynder
10. januar 2002 - 14:24 #3
Jeg kan hverken køre scandisk eller fdisk
Avatar billede NanoQ Nybegynder
10. januar 2002 - 14:31 #4
hent en win98 bootdiskette fra www.bootdisk.com - boot på den, og kør fdisk /mbr

Hjælper dette kan du have et problem. Prøv eventuelt også at boote på din WinXp cd, og start en repair.

NanoQ
Avatar billede yeti Nybegynder
10. januar 2002 - 14:35 #5
Nu kan en virus faktisk gøre begge dele. Det vil ikke være nogen skade til at køre en svsnning fra en floppy.

Hvis du har en særlig HD controller kan det også være her hunden ligger begravet. Det kan fx være en high-point controller. Her er løsningen en særlig driver, og måske en opdatering af bios...
Avatar billede yeti Nybegynder
10. januar 2002 - 14:42 #6
Hvis du skal køre en repair så lad dig ikke narre af den første valgmulighed - her skal du blot lade som om du vil installerer XP. Ellers skal du vide fx hvilken dll der er problemet. Senere i prosessen får du så mulighed for at vælge repair.
Avatar billede nette Nybegynder
10. januar 2002 - 14:45 #7
Det hjælper ikke!!!!!
Efter Fdisk/mbr kan jeg alligevel hverken køre format eller fdisk, jeg få bare følgende fejl:
Kan ikke læse fra disken.
Jeg kan heller ikke køre win installation da den ikke kan komme til at køre scandisk.
Jeg begynder at tro min harddisk er færdig, selvom det er mærkeligt der ikke er noget galt med drev D og E
Avatar billede summer Mester
10. januar 2002 - 16:48 #8
Har du et antivirusprogram installeret? Hvis ja, må den have meldt om virus. Hvis nej, så kør en online her:\'
http://www.pandasoftware.com/activescan/activescan.asp?language=2&Country=63&Partner=1&Ref=EN-PR-AS-107
Hvis du har virus, må den/de jo have et navn.
Avatar billede yeti Nybegynder
10. januar 2002 - 16:56 #9
summer>> tror du ikke at det er svært at køre en on-line scanner hvis bæstet ikke vil starte...?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
10. januar 2002 - 17:04 #10
Jeg tror stadig ikke på det er en virus.

Disken kan ikke læse MBR. Kan du ikke engang fdiske den, vil jeg påstå du har en fysisk defekt disk.

Og er det tilfældet - tjah... køb en ny. Er der garanti på disken er du selvfølgelig mindre hårdt ramt...

NanoQ
Avatar billede summer Mester
10. januar 2002 - 17:14 #11
ups, det havde jeg ikke set. (¤
Avatar billede summer Mester
10. januar 2002 - 18:11 #12
Når du er næsten sikker på det ikke er virus så..!
Jeg kender ikke XP særlig godt. Hvad sker der når du starter op med Ctrl nede? Hvis du får samme sorte skærm som i win98se, har du måske denne valgmulighed Vælg Kun Kommandoprompt. Hvis du kan det, så vælg denne og skriv ud for prompten: SCANREG/RESTORE> Enter> vælg en dato før dit problem og lad prg. køre færdigt. Hjælper det ikke kan du istedet skrive SCANREG/FIX.
Det er begge rep. kommandoer for reg.basen. jeg ved ikke om denne mulighed findes i XP
Avatar billede nette Nybegynder
10. januar 2002 - 21:02 #13
Lige meget hvad jer gør er der intet der virker!!!
jeg tror at harddisken er defekt, heldigvis er der stadig garenti på den.
Tak for hjælpen

Nette
Avatar billede perhaps Nybegynder
11. januar 2002 - 12:27 #14
Det kan godt være denne virus
http://www.safe2day.dk/article.php?sid=804
Avatar billede NanoQ Nybegynder
11. januar 2002 - 12:37 #15
Det lyder ikke sansynligt. For det første er virussen ikke synderligt destruktiv - slet ikke i MBR sammenhænge. Desuden er den meget lidt udbredt :)
Avatar billede perhaps Nybegynder
11. januar 2002 - 12:58 #16
nanog>viraen er helt ny (2 dage gl.) og meget destruktiv http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/js.gigger.a@mm.html
Avatar billede NanoQ Nybegynder
11. januar 2002 - 13:14 #17
perhaps, ikke destruktiv iht. mbr.

Desuden er der vist nogen uenighed om virussens destruktivitet. Se http://www.antivirus.com/vinfo/virusencyclo/default5.asp?VName=JS_GIGGER.A

Virussens payload er sletning af filer, og i værste fald formattering af harddisk. Ingen af disse smadrer MBR, som er sket i dette tilfælde.

Og sidst, men ikke mindst. Virussen er ikke oplevet in the wild i Danmark
Avatar billede yeti Nybegynder
11. januar 2002 - 13:15 #18
Mon ikke nanog skulle overveje at få nyhedsbrevet fra www.safe2day.dk (-:þ
Avatar billede NanoQ Nybegynder
11. januar 2002 - 13:34 #19
yeti, jeg er vist mere end gennemsnitligt orienteret. Abonnere på både virus112.com samt Trend Micros betalingsservice.

NanoQ
Avatar billede yeti Nybegynder
11. januar 2002 - 13:50 #20
NanoQ>>

Se det kan jeg såmænd ikke klare - det var nu også mere ment i sjov.

Hvad koster såndan en omgang Trend??

//Yeti

Hvor kommer Isbjørne forresten ind i billedet?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
11. januar 2002 - 14:01 #21
Vores Trendaftale koster i omegnen af 250.000 om året (indbefatter opdateringer til antivirussoftware - udliciteret overvågning af smtp server - Early Warnings pr. mail og SMS).

\"Isbjørnen\" er et levn fra mine 4 år i det grønlandske såmen ;)
Avatar billede yeti Nybegynder
11. januar 2002 - 14:21 #22
NanoQ

Nu hvor jeg har fat i www.safe2day.dk vil jeg da lige nævne at de også kan få den lille fyr i lommen (mobien) til at vibrere af fryd - sende SMS\'er

250 af de lange - det er sq da ellers ikke så lidt. Men som virksomhed er man jo tvunget til at beskytte sig.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
11. januar 2002 - 14:28 #23
yeti, Trend blev valgt fordi de var billigst ;)

Og 250.000 er godt givet ud. Vi har ikke haft virus i udbrud i virksomheden siden aftalen blev indgået for 3 år siden. Det drejer sig om 30-40 servere og op mod 800 arbejdsstationer :)