Avatar billede snigermunken Nybegynder
08. januar 2002 - 19:09 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Defekt grafikkort eller bare windows?

Ok jeg har et par gange oplevet at computeren frøs og Windows XP gav mig denne meddellese http://www.carlypope.dk/shot.jpg efter genstart...

Men da jeg for 5 min. siden startede MS Combat flight sim, og skulle lige til at flyve frøs skærmen, og der gik ca. 10 sek og computeren genstartede... da fik jeg så en blå skærm, hvor der stod at der var sket en fejl på grafikkortet, og et eller andet ved grafikkortet var begyndt og køre i en uendeligt loop og windows lukkede ned for at beskytte computeren.
Og vis det var første gang skulle jeg bare genstarte.

Er det en fejl i grafikkortet og kræver det et nyt, eller er der snakke om en driver fejl?

Kortet er en hercules prophet mx 2 deres orginale drivere er nvidia drivere.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. januar 2002 - 19:21 #1
Sker det ved bestemte programmer eller spontant?
Avatar billede adada Nybegynder
08. januar 2002 - 19:22 #2
Jeg har haft den samme fejl i win2000, hvor den også gik i blå skærm på grund af mit grafikkort, men jeg fandt ud af, at det ikke var de rigtige drivere jeg havde inde, så jeg vil tro, at de drivere til dit grafik kort, som du har inde, ikke passer til windows XP. Prøv at downloade nogle nye drivere til XP, hvis du har NVIDIA kort, så download de nye detonator drivere til XP.
Avatar billede snigermunken Nybegynder
08. januar 2002 - 19:28 #3
Bestemte programmer.... hmmm det syntes jeg ikke.

Jeg har lige hente nogle nye drivere prøver og ser hvad der sker... men XP brokker sig over de ikke er signeret eller sådan noget, men det er driver til XP
Avatar billede trismegistos Nybegynder
08. januar 2002 - 20:02 #4
Der har været problemer med v. 23.11 af detonator driverne XP, hvis de ikke er tilfredsestillende så prøv med en ældre version , f.eks. v. 21.81.
Avatar billede mad_iztar Nybegynder
09. januar 2002 - 10:58 #5
hmm, efter min erfaring, så er de drivere der har egnet sig best til mit geforce 2 mx 400 været detonator 12.40 eller deromkring, har flere gange prøvet at min komp ikke vil starte ordentligt op efter jeg har haft installeret den nyeste!! prøv en detonator 12.40!!
Avatar billede snigermunken Nybegynder
09. januar 2002 - 11:38 #6
Ind til videre så har jeg hentet 23.11 driverne og har installeret dem, men da der godt kan gå et stykke tid imellem den fryser, så vil jeg vente med at acceptere nogle svar for jeg ved om det hjalp.

Det går højst 2-3 dage inden jeg lukker spr. vis i er utilfredse med det så bare sig til :)
Avatar billede snigermunken Nybegynder
13. januar 2002 - 17:38 #7
Ok det hjalp ikke med en ny driver, jeg oplevede præsis det samme for 10 min siden da jeg sad og spillede et spil.
Samme blå skærm hvor den siger der er sket en fejl i nv_dist eller noget i den stil.

Andre forslag?
Avatar billede trismegistos Nybegynder
13. januar 2002 - 20:28 #8
Og du har fjernet de gamle drivere inden du installerer de nye?
Avatar billede snigermunken Nybegynder
13. januar 2002 - 22:23 #9
nej hvordan gør jeg det?
Avatar billede snigermunken Nybegynder
15. januar 2002 - 11:02 #10
Hmmm der er vist ingen hjælp her.
Avatar billede trismegistos Nybegynder
15. januar 2002 - 11:37 #11
Du skal gå ind i enhedshåndtering, derfra skal du afinstallere dit grafikkort , ikke fysisk , kun logisk. Det vil afinstallere driverne og derefter skal du så bare genstarte hvorefter windows vil installere som standard driver eller finde en default driver.
Avatar billede snigermunken Nybegynder
15. januar 2002 - 17:44 #12
Ok det ændrede ikke på noget, jeg har endda formateret computeren bare for at se om det skulle ændre på noget og det gjorde det ikke.
Det bliver værre og værre jeg oplevede det skete 6 gange i går i forbindelse med et spil, og inden jeg gik i seng satte jeg et download igang som den kunne hente mens jeg sov da jeg stod op havde computeren åbenbart crashet igen for jeg havde den der \"send fejl til MS\".

Jeg har prøvet og sætte hardware acceleration til none og så holdt computeren op med at crashe. jeg ved ikke siger det ikke at kortet er defekt?
Avatar billede trismegistos Nybegynder
15. januar 2002 - 17:55 #13
Nej det betyder ikke nødvendigvis at kortet er dødt, min personlige mening er at XP laver problemerne, havde samme typer problemer da jeg en kort overgang havde XP på compen.
Lav en dualboot med W2K og se om det ikke afhjælper probsene.
Avatar billede snigermunken Nybegynder
15. januar 2002 - 18:26 #14
Ok hvordan laver jeg en dualboot?
skal win2000 ikke installeres for XP vis man skal det?  og skal den lægget på sin egne partion?

Prøv forresten og se her: http://www.carlypope.dk/shot.jpg det er et nyt billede.
Avatar billede trismegistos Nybegynder
15. januar 2002 - 18:36 #15
Den skal ligge på sin egen partition og helst på sit eget drev. Du kan godt installere W2K efterfølgende da begge systemer er NT.5.
I XP logger du på som administrator , går i disk management , laver en ny partition og installer W2K på , så har du et dualboot system og får en bootloader på skærmen før Windows som giver mulighed for at vælge hvilket OS du vil boote eller mounte.
Avatar billede trismegistos Nybegynder
15. januar 2002 - 18:40 #16
Jeg kan se at du ikke har nogen service packs , har du prøvet at lave en Windows update?
Hvis du har XP eng. er her et link til den første sp. men den er som mange små zipfiler så prøv at autoupdate først.
Det ligner ram fejl hvilket absolut ikke er usandsynligt da XP er uhyggeligt hardware kræsen.
Avatar billede trismegistos Nybegynder
15. januar 2002 - 18:41 #17
Avatar billede snigermunken Nybegynder
15. januar 2002 - 19:59 #18
Min windows 2000 cd blever bare ignoreret undet opstart så jeg kan ikke installere den.
Ud over det kan min computer slet ikke stå starter vis hardware acceleration ikke er sat til none den crasher konstant ved de andre instillinger.
Jeg hentede også opdateringer fra windows update det hjalp ikke. Jeg begynder og tro mere og mere på mit grafikkort er defekt.
Avatar billede trismegistos Nybegynder
15. januar 2002 - 20:24 #19
Måske skulle du prøve at tage alle overflødige ting ud af compen , formatere og reinstallere , først W2K , derefter XP.
Mht. grafikkortet , har du et andet du kan bruge?
Avatar billede snigermunken Nybegynder
15. januar 2002 - 20:33 #20
Nej desværre.
Jeg fandt de her tråde: http://www.eksperten.dk/spm/142090 http://www.eksperten.dk/spm/142167 og http://www.maxreboot.com/article.php?sid=2878 men nu kan jeg selvfølgelig slet ikke huske hvor slemt problemet var inden jeg hentede 23.11 driveren mener det var første gang. Men jeg ved problemer blev værre efter jeg installerede den driver... så nu tænker jeg på og det er det der er hele problemet.

Tror jeg måske skulle hive kortet ud af maskinen og prøve det i en vens maskine.
Avatar billede trismegistos Nybegynder
15. januar 2002 - 20:43 #21
Jeg tror det er windows og ikke dit grafikkort der er problemet og nu har det jo snart stået på over en uge så start helt forfra med install som beskrevet ovenfor.
Har også prøvet de drivere men jeg havde store problemer med XP allerede før som blev værre med tiden . Jeg har prøvet en del ting for at få XP til at køre og må sige at hvis du f.eks. ikke har ens ramklodser kan det være problemet , men der kan også være mange andre ting der skaber problemerne.
Min konklusion er at man skal nok have en pc der er mere eller mindre designet til at køre XP eller med høj kvalitets komponenter.
W2K/W98se dualboot er en bedre kombination for en bruger.
Avatar billede trismegistos Nybegynder
15. januar 2002 - 20:45 #22
Hvis din kammerat vil lade dig prøve dit kort i hans maskine , og du evt. kunne prøve hans kort ville det jo være fint.          :)
Avatar billede snigermunken Nybegynder
18. januar 2002 - 01:37 #23
Tror jeg har sporet problemet til shogun total war... ? tja jeg har lige formateret og har ikke har noget problem endnu... men det kan vel komme.

Jeg vælger og lukker spr.
Avatar billede trismegistos Nybegynder
18. januar 2002 - 01:43 #24
Takker for point og krydser fingre.    ;)
Avatar billede snigermunken Nybegynder
18. januar 2002 - 13:34 #25
Ok det vil måske intressere dig at mit grafikkort er defekt, jeg har så fået købt et daytona geforce 3 ti200 kort, og det hele køre perfekt.
Avatar billede trismegistos Nybegynder
18. januar 2002 - 14:01 #26
Dejligt at høre , altså at du har fået et GF3.
Hvordan kunne det køre efter at du havde formateret og så gå ned?...underligt.
Tillykke med det.
Avatar billede snigermunken Nybegynder
18. januar 2002 - 14:36 #27
Takker :)
Tja den kørte godt i et stykke tid efter jeg formaterede, så crashede den og fik hul på bylden så crashede den 5-6 gange på 10 min... tja så gad jeg ikke det mere.
Avatar billede trismegistos Nybegynder
18. januar 2002 - 14:44 #28
Godt    :)