Avatar billede trille2001 Nybegynder
04. januar 2002 - 04:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Fejl i form eller php script?

Hej jeg kan ikke finde fejlen i dette script.. når jeg prøver at indtaste noget i en af forms skriver den: Couldn\'t insert to database

Det vil sige der er nok noget galt i mine forms eller php\'en. Databasen virker fint nok, før havde jeg kun 1 form nemlig, og der virkede det, efter jeg redigerede til 3 forms virkede det ikke - KAN NOGEN SE FEJLEN, HJÆLP...!

<!--link rel=\"stylesheet\" type=\"text/css\" href=\"admin.css\">
</head>
<body>

<?
$connection = mysql_connect(\"localhost\",\"koegebugt_\",\"9924\") or  die(\"Couldn\'t connect to localhost\");
mysql_select_db(\"koegebugt_btk_dk_db\") or die(\"Couldn\'t connect to the database\");

$query = mysql_query(\"SELECT *,UNIX_TIMESTAMP(dato) as unixtime FROM nyheder\");
while($r = mysql_fetch_array($query)) {
$overskrift1 = $r[\"overskrift\"];
$introtekst1 = $r[\"introtekst\"];
$klub_nyt1 = $r[\"klub_nyt\"];
$generelt_nyt1 = $r[\"generelt_nyt\"];
$dato1 = $r[\"unixtime\"];
}
?>

<h3 align=\"center\">Nyheder administration</h3>
<?include \"headmenu_nyheder.php\";?>
<p>
Her kan du tilføje hvad der skal stå under Nyheder.<br>
I de hvide felter nedenunder kan du se hvad der allerede er skrevet af tekst på forsiden,
og du kan rette i det, slette det
eller tilføje mere eller hvad du nu har lyst til.
<p>

<?
if($submit1)

    {
    mysql_connect(\"localhost\",\"koegebugt_\",\"9924\")
    or  die(\"Couldn\'t connect to localhost\");

    mysql_select_db(\"koegebugt_btk_dk_db\") or die(\"Couldn\'t connect to the database\");

    $query = mysql_query(\"INSERT INTO nyheder (overskrift,introtekst)\" . \"VALUES
    (\'\".strip_tags($overskrift).\"\',\'\".strip_tags($introtekst).\",NOW())\")
    or  die(\"Couldn\'t insert to database\");

    echo \"<script language=javascript>alert(\'Din indtastning er rettet\')</script>
    <font color=\'#800000\'><b>Tillykke! Dine rettelser er hermed tilføjet. Se logfil <a href=\\\"nyheder_admin2.php\\\">her.</a><br>\";

    echo \"Hjemmesiden ligger i baggrunden så du kan bare lukke denne browser ned</b></font>\";
    }

else if ($submit2)

    {
    mysql_connect(\"localhost\",\"koegebugt_\",\"9924\")
    or  die(\"Couldn\'t connect to localhost\");

    mysql_select_db(\"koegebugt_btk_dk_db\") or die(\"Couldn\'t connect to the database\");

    $query = mysql_query(\"INSERT INTO nyheder (klub_nyt,dato)\" . \"VALUES
    (\'\".strip_tags($klub_nyt).\",NOW())\")
    or  die(\"Couldn\'t insert to database\");

    echo \"<script language=javascript>alert(\'Din indtastning er rettet\')</script>
    <font color=\'#800000\'><b>Tillykke! Dine rettelser er hermed tilføjet. Se logfil <a href=\\\"nyheder_admin2.php\\\">her.</a><br>\";

    echo \"Hjemmesiden ligger i baggrunden så du kan bare lukke denne browser ned</b></font>\";
    }

else if($submit3)

    {
    mysql_connect(\"localhost\",\"koegebugt_\",\"9924\")
    or  die(\"Couldn\'t connect to localhost\");

    mysql_select_db(\"koegebugt_btk_dk_db\") or die(\"Couldn\'t connect to the database\");

    $query = mysql_query(\"INSERT INTO nyheder (generelt_nyt,dato)\" . \"VALUES
    (\'\".strip_tags($generelt_nyt).\",NOW())\")
    or  die(\"Couldn\'t insert to database\");

    echo \"<script language=javascript>alert(\'Din indtastning er rettet\')</script>
    <font color=\'#800000\'><b>Tillykke! Dine rettelser er hermed tilføjet. Se logfil <a href=\\\"nyheder_admin2.php\\\">her.</a><br>\";

    echo \"Hjemmesiden ligger i baggrunden så du kan bare lukke denne browser ned</b></font>\";
    }

?>

<p>

<form action=\"<? echo $php_self ?>\">
Overskrift:<br>
<input type=\"text\" name=\"overskrift\" size=\"66\" maxlength=100 value=\"<?echo $overskrift1;?>\">
<br>
Intro tekst:<br>
<textarea name=\"introtekst\" rows=\"6\" cols=\"50\"><? echo $introtekst1; ?></textarea>
<p>
<input type=\"submit\" name=\"submit1\" value=\" - OK - \"> Denne knap gælder til Overskrift og Introtekst
</form>

<p>

<form action=\"<? echo $php_self ?>\">
Klub Nyt:<br>
<textarea name=\"klub_nyt\" rows=\"6\" cols=\"50\"><? echo $klub_nyt1; ?></textarea>
<p>
<input type=\"submit\" name=\"submit2\" value=\" - OK - \"> Denne knap gælder til Klubnyt
</form>

<p>

<form action=\"<? echo $php_self ?>\">
Generelt Nyt:<br>
<textarea name=\"generelt_nyt\" rows=\"6\" cols=\"50\"><? echo $generelt_nyt1; ?></textarea>
<p>
<input type=\"submit\" name=\"submit3\" value=\" - OK - \"> Denne knap gælder til Generelt nyt
</form>

</body>
</html-->

Avatar billede novellenet.dk Nybegynder
04. januar 2002 - 06:00 #1
Well, du har jo næsten selv svaret...
Problemet ligger jo i dette query:
$query = mysql_query(\"INSERT INTO nyheder (overskrift,introtekst)\" . \"VALUES (\'\".strip_tags($overskrift).\"\',\'\".strip_tags($introtekst).\",NOW())\")
    or  die(\"Couldn\'t insert to database\");
Problemet er nok at du angiver 2 felter som du vil sætte ind i, men giver den 3 værdier at sætte ind...
INSERT INTO nyheder (overskrift,introtekst,[timestamp?]) VALUES \'\".strip_tags($overskrift).\"\',\'\".strip_tags($introtekst).\"\',NOW());
Avatar billede novellenet.dk Nybegynder
04. januar 2002 - 06:01 #2
Her er et svar, hvis det skulle blive nødvendigt.
Avatar billede myplacedk Nybegynder
04. januar 2002 - 10:49 #3
Prøv at ændre dette:
or  die(\"Couldn\'t insert to database\");
til dette:
or  die(\"Couldn\'t insert to database (\".mysql_error().\")\");
Så får du en mere sigende fejlbesked.
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. januar 2002 - 11:17 #4
er det ikke ret overflødigt at kalde
      mysql_connect
og    mysql_select_db
alle de gange når du ikke lukker $connection indimellem ?

mvh JakobA

Avatar billede trille2001 Nybegynder
04. januar 2002 - 15:37 #5
Til novellenet.dk :
det virker stadig ikke - det kan ikke være det, kan du ellers overskue fejlen.

Til Jacoba:
jo det har du ret i, det havde jeg bare glemt et tilføje. jeg er ikke så god endnu :o).

Avatar billede myplacedk Nybegynder
04. januar 2002 - 16:06 #6
trille2001 > Det er meget normalt at folk har adskillige fejl. Så det kan sagtens være at du har rettet en fejl, men der stadig er andre fejl.

Prøv at følge mit råd (04/01 2002 10:49:43), i stedet for at ignorere det.
Avatar billede trille2001 Nybegynder
05. januar 2002 - 00:52 #7
Jeg har skam ikke ignoreret dit råd!! jeg har brugt det du sagde bare rolig.  :o)

Men jeg har fundet løsningen nu. der manglede bare et pling nogle steder.
Avatar billede trille2001 Nybegynder
05. januar 2002 - 01:01 #8
novel havde ret i en af fejlene i al fald, den sidste fejl fandt jeg selv. Det var meningen jeg ville give jer lidt point hver, men det kunne man vist ikke - jeg har ikke været herinde så meget.