Avatar billede xysto Nybegynder
30. december 2001 - 13:28 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

date()??

Hej!
Jeg har lavet en kalender hvor man kan tilføje begivenheder fra en admin-del. Jeg kunne godt tænke mig at man fra admin-delen kan skrive datoen på begivenheden. Begivenheden skal efter denne dato så ikke mere vises i kalenderen

Kan det lade sig gøre?
Avatar billede karstenh Nybegynder
30. december 2001 - 13:37 #1
Bestemt.
Lad os sige at du gemmer datoen i denne form:

YYYYMMDD

Så kan du lave en simpel lille if, der checker f.eks:

IF ($i_dag !> \"YYYYMMDD\") {
vis_begivenhed()
}

Den vil så blive vist til og med dagen hvor begivenheden er.
date(Ymd) vil gve dig d.d. i det ønskede format.

Fordelen ved at \'vende\' datoen på denne måde er, at en ny dag altid vil være en højere værdi end de foregående.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
30. december 2001 - 13:44 #2
En lidt mere elegant metode vil vel være at gøre det allerede i SQL udtrækket (afhængig af hvilken type database man arbejder med)

Der er ingen grund til at trække alle rækkerne fra db\'en ud hvis man kan nøjes med dem der skal vises.

Altså lav et felt i db\'en der angiver skærringsdato\'en og lav så et tjek på det i SQL statementen som du sender for at trække posterne ud.
Avatar billede karstenh Nybegynder
30. december 2001 - 14:06 #3
Som osaka san siger, hvis du har en database skal du bruge en query i stil med:

select date,title,text from events where date > NOW();

Eller sådan noget :)
Avatar billede osaka_san Nybegynder
30. december 2001 - 14:10 #4
i MS SQL heder funktionen GetDate() så hut jeg viske ;-)
Avatar billede karstenh Nybegynder
30. december 2001 - 14:13 #5
SQL er et herligt bæst.

Især med alle de forskelligheder hver enkelt system har fra de andre :)
Avatar billede xysto Nybegynder
30. december 2001 - 14:15 #6
Takker mange gange. jeg nupper Karstens, da det var det der gav mig mest inspiration.

Avatar billede osaka_san Nybegynder
30. december 2001 - 14:19 #7
xysto> Fino bambino, bare husk på at hvis du bruger en database så er det en væsentlig mere elegant løsning at lave det på udtrækket direkte i stedet for først at trække en bunke rækker ud og så sortere i dem.

Lidt det samme som at tage alt posten med op på 4.sal for derefter at sortere reklamer fra og gå ned med dem i skraldespanden igen :)

Godt Nytår
Oscar Eg Gensmann