Avatar billede cyberdude Nybegynder
25. december 2001 - 16:30 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

strtoupper & danske karaktere (æøå) ?

Hejsa!!

Jeg har et problem med at få strtoupper til at \"uppe\" de danske tegn æøå.......

Jeg henter det fra en mysql database og køre derefter
$overskrift=strtoupper($row_art_front[1]);

Men det der skrives i browseren ser sådant her ud \"SåDAN LæSER DU STJERNERNE\"

Som du kan se så bliver å & æ i dette her tilfælde IKEK omsat til store bogstaver...... :-((
Hvis jeg bare skriver Æ, Ø, Å direkte i min kode vises de korekt, men bare ikke når de har været gennem strtoupper()

Hvorfor ikke og hvordan kan jeg evt. løse dette?

Avatar billede webmonster Nybegynder
25. december 2001 - 16:32 #1
$string = str_replace(\"æ\",\"Æ\",$string);
$string = str_replace(\"ø\",\"Ø\",$string);
$string = str_replace(\"å\",\"Å\",$string);
Avatar billede cyberdude Nybegynder
25. december 2001 - 16:37 #2
har lige kigget lidt i manoualen....
Kan / bør man ikke lave en
setlocale() istedet for.. noget kunen jo tyde på at man kan gøre dette for at fortælle php fortolkeren hvilket tegnsæt der bruges.....

ved ikek om det virker men måske nogen kan forklare mig det...

setlocale(LC_ALL,DA);?
Avatar billede cyberdude Nybegynder
25. december 2001 - 16:42 #3
web..-> bør man ikke bruge
å istedet for at skrive Å... problemet er så bare at ved at skrive å er det også med \"småt\" hvordan får man det til at være med stort ?
Avatar billede fri-hash Nybegynder
25. december 2001 - 16:52 #4
&Aring, tror jeg nok....
Avatar billede myplacedk Nybegynder
27. december 2001 - 19:17 #5
cyberdude > Nej. Default tegnsæt i html (siden html4, tror jeg det var) har de tre danske bogstaver med. Hvis du vil gøre noget i den forbindelse, så er det egentlig nok at angive tegnsættet.
Avatar billede gspiker Nybegynder
12. juni 2014 - 21:53 #6
Brug mb_strtoupper() med 'UTF-8'

<?php
  $str = 'æøå';
  echo mb_strtoupper($str, 'UTF-8'); // ÆØÅ
?>