Avatar billede ztyxx Nybegynder
20. december 2001 - 15:13 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

vil lære at programmere, men i hvad???

halløjsa

Jeg har fået den vanvittige ide, at jeg vil lære lidt små-programmering, men så er der jo lige et problem, hvad skal jeg programmere i??

På den nye K-CD ligger Delphi, men er noget værd??

Jeg er vidende om at jeg nok starter en \"religionskrig\" i stil med den der verserer mellem ASP og PHP tilhængere, men med risiko for alverdens forbandelser osv. vover jeg nu alligevel pelsen, så hvis der lige skulle sidde et par eksperter der kunne guide mig til noget der skulle være til at starte op på ville det være 10-4.

P.S. Jeg har ingen videre erfaring udi programmeringens verden, udover lidt HTML og begrænset PHP.....

ztyxx
Avatar billede disky Nybegynder
20. december 2001 - 15:16 #1
Java uden tvivl Java

Det er nemt, kan bruges på tæt på alle platforme, også styre computere mobil telefoner osv.

Når du så behersker java er mange andre sprog som C++ osv let at lære.

Delphi som du selv foreslår er en dårlig ide, da delphi/pascal har deres helt egen syntax, som ikke direkte kan bruges andre steder.
Avatar billede larsen1 Nybegynder
20. december 2001 - 15:18 #2
Min erfaring er at jeg startede med BASIC - programmering. Visual basic til PC, Real Basic til mac, ASP til web.
Det var nemt at begynde på, og nu er jeg ved at kigge på PHP, som skulle være et bedre programmeringssprog. Så vidt jeg kan se ligger det tæt op af C++ & actionscript(flash).

Så det kommer nok lidt an på hvad du vil programmere til.

Hvis du laver meget flash, kan det nok godt betale sig at bruge php.

Hvis du vil igang med det nemmeste sprog, foreslår jeg et basic-sprog. Så kan man senere gå videre til noget mere avanceret.
Avatar billede safri2 Nybegynder
20. december 2001 - 15:20 #3
enig med larsen1
Avatar billede disky Nybegynder
20. december 2001 - 15:22 #4
Basic er let, men skal man lave programmer der skal kører f.eks. embeddet, hurtigt osv er basiv en dum ting.

Og man lærer ikke det objektorienterede.

ztyxx:
Lær et sprog som bliver seriøst anvendt til applikationer, ja det gør basic også men prøv at lav noget seriøst basic på en linux box.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
20. december 2001 - 15:23 #5
larsen1> det skal bare være lidt programmer til brug på min PC, så jeg har ikke planer om at skulle skaffe mig en masse dyrt software.

Mht Flashprogrammering, har jeg ingen erfaring der, men har også tænkt at arbejde på sagen med det, da det indeholder en masse sjove og funktionelle muligheder.

Har du nogle forslag til tuts. til basic, ikke nødvendigvis fra nettet, men gerne på gammeldags papirfacon:-)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
20. december 2001 - 15:25 #6
disky> hvis Java, hvad skal jeg så bruge???? et program til at skrive det i, eller.......??
Avatar billede disky Nybegynder
20. december 2001 - 15:25 #7
ztyxx:

Download jdk1.4beta og Forte fra www.javasoft.com

Så har du er komplet og proffesionelt udviklingsmiljø til Java, som er 100% gratis.

Og dine programmer kan du dele med dine mac og linux venner uden problemmer.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
20. december 2001 - 15:26 #8
disky>> og er der nogle tuts. jeg skal have??
Avatar billede disky Nybegynder
20. december 2001 - 15:28 #9
kan du finde på samme site.

f.eks.

http://java.sun.com/docs/books/tutorial/
Avatar billede invisibleman Nybegynder
20. december 2001 - 15:29 #10
Hmm .. måske Java er det næste man skulle gå i gang med ?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
20. december 2001 - 15:29 #11
oki, takker for hjælpen, så er det bare at gå i gang, vender tilbage når jeg er klar med et styresystem der kan vippe Linux og WinXP af markedet*LOL*
Avatar billede disky Nybegynder
20. december 2001 - 15:30 #12
hehe

Du spørger bare i java gruppen der er vi mange kompetente java udviklere.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
20. december 2001 - 15:32 #13
vil da huske det:-)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
20. december 2001 - 15:36 #14
disky> kender du IDG Forlags bog Java 2 bogen, af Rogers Cadenhead, og er den noget værd?
( http://idgforlag.dk/Vis_produkt.asp?ISBN=87-7843-463-7 )
Avatar billede geek Nybegynder
20. december 2001 - 21:05 #15
Hvis du vil lære at programmere, så lær dog et ordentligt sprog !!

Lær C eller Delphi, VB kan til dels gå an.

Java - ALLLLLLLT for langsom, til man gider at arbejde med det sprog, medmindre man kun vil kode programmer til nettet.

Disky >> Når du så behersker java er mange andre sprog som C++ osv let at lære.

Man plejer at sige det omvendt, hvis man kan c++ kan man også java... eftersom java faktisk bare er en sparede version af C -til nettet.

VB vil være et udemærket sprog at starte med, men kun for at hoppe videre til et højere sprog.
VB er også utrolig langsomt, fordi det som java bliver kompiled under runtime. :(

så er der faktisk kun C og Delphi tilbage, og her er det faktisk ligemeget hvilket sprog du vælger, da de kan ca. det samme.

Jeg er HELT vild med Delphi og har været det i mange år. Delphi er også gratis helt op til version 6. så det vil jeg HELT klart anbefale.
Men kan du mestre C eller Delphi, er næsten alle andre sprog ikke særlig besværlige at sætte sig ind i.

Avatar billede ztyxx Nybegynder
20. december 2001 - 23:18 #16
hmm, C hvad kræver det så????
Avatar billede disky Nybegynder
21. december 2001 - 10:17 #17
geek:
Dine ideer om Java er totalt forældede, sinde jdk1.3 har java været tæt på samme hastighed som C++ programmer, og specielt med den nye hotspot compiler er det uhyggeligt tæt på.

Delphi er efter min mening ikke værd at spilde sin tid på da det udelukkende kan bruges til windows programmer, så skal man lave andre ting skal man igen lære et sprog, hvorimod java behersker det hele. Og er temmeligt hurtig.

ztyxx:
Jeg har ikke selv læst den (kom frem efter jeg havde lært sproget) Men jeg har hørt rimeligt gode ting om den
Avatar billede ztyxx Nybegynder
26. november 2002 - 21:33 #18
disky> nu har jeg endelig fået taget mig sammen, men kan ikke finde den version du henviser til, og synes ikke rigtigt jeg kan finde den jeg skal snuppe, er de en af disse http://java.sun.com/j2se/downloads.html http://java.sun.com/j2se/1.4/
Avatar billede kegel Nybegynder
26. november 2002 - 21:54 #19
Hmm, Disky dine ideer om Delphi er totalt forældede. Delphi kan skam bruges til andet end windows programmer.

Dybest set er det skide ligegyldigt hvilket programmeringssprog du lærer. Der er selvfølgelig forskelle og ting som er nemmere i visse sprog end i et andre. Java er et udemærket valg og udviklingsmiljøet er gratis. Kvaliteten af de forskellige Java API er høj og der findes tonsvis af tutorials. C/C++ har den fordel - foruden er række andre - at API til næsten alle produkter (Oracle, Lotus Notes m.m.) er skrevet i C. Den gælder også operativsysterne. Delphi er et fremragende udviklingsværktøj og med masse af freeware komponenter ude på nettet.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
26. november 2002 - 21:57 #20
kegel> okay, men skal man med Delphi, lave flere versioner af sine programmer, hvis de skal kunne køre både Win, MAC og Linux?
Avatar billede kegel Nybegynder
26. november 2002 - 22:16 #21
Har aldrig lavet programmet til MAC eller Linux, men mig bekendt skal du benytte CLX komponenterne der så kan compileres til at kører på begge platforme. Min reference til andet end windows programmer gjaldt nu mere serverside web-programmering.

Hvis det er planen at du vil skrive applikationer der kan køre på begge platforme så tror jeg Java fører på point i forhold til Delphi. Sidstnævnte har dog den fordel at den kan benyttes mod Microsofts dot net verden i de seneste versioner, samtidigt med at den kan interface til eksempelvis Enterprise Java Beans på en applikationsserver via CORBA.

Generelt er det min erfaring at Java er et langsommere udviklingsværktøj end Delphi. Det tager ganske enkelt længere tid at udvikle end med Delphi. dertil skal naturligvis lægges At Java - uanset hotspot compiler - ALTID vil være langsommere end compileret kode. Det kan ikke være anderledes. Når det er sagt så tror jeg nok, at jeg personligt ville hælde til at benytte Java.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
26. november 2002 - 22:18 #22
oki, nu kan det jo så være at jeg prøver dem begge :-)
Avatar billede kegel Nybegynder
26. november 2002 - 22:21 #23
Ja, hvorfor ikke. Så har du da et kvalificeret grundlag at vurderer på hvad der skal være dine personlige preferencer.