Avatar billede gfx Nybegynder
18. december 2001 - 18:11 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

GetImageSize

Jeg bruger GetImageSize() til at finde en billedts bredde...
Altså: $width = GetImageSize(\"blalba.gif\") og trækker det ud via $width[0]

Det dur ved nogen billeder, men ikke ved andre, der giver den fejl.
Warning: Unable to open blablabla.gif in d:\\home\\skolestofdk\\www\\blabla\\billed.php3 on line 8

Hvad kan dette skyldes..?
Avatar billede myplacedk Nybegynder
18. december 2001 - 18:17 #1
At filen ikke findes?
At PHP ikke har læse-rettigheder til filen?
Avatar billede myplacedk Nybegynder
18. december 2001 - 18:20 #2
I øvrigt er det mere korrekt at kalde det returnerede for noget i stil med $imgsize.
$width = GetImageSize(\"blalba.gif\")
Dette er jo egentlig noget vrøvl, for $width indeholder ikke bredden på billedet, men et array der bla. indeholder bredden.

Du kan fx. gøre sådan her:
$imgsize = @GetImageSize(\"blalba.gif\");

@\'et gør, at fejlmeddeleser ikke vises. Hvis billede-størrelsen ikke kunne hentes er $imgsize nok false eller sådan noget. Det kan du så se efter, inden du aflæser bredden.
Avatar billede gfx Nybegynder
18. december 2001 - 18:30 #3
Jeg kalder den for $width, Da det er letere for mig at huske, hvad den bliver brugt til....Og for det andet bruger jeg den også kun til bredden.

Og hvad er forskellen om man kalder den $imgsize eller $width. \"Der er ingen\"..!

Nå men tak for hjælpen.....
Avatar billede myplacedk Nybegynder
18. december 2001 - 18:31 #4
Det er god programmeringsskik at bruge sigende variabel-navne.
Det er netop det med at gøre det nemt at huske. Om en måned undrer du dig måske over hvorfor <? echo \"bredde: $width\"; ?> bare skriver \"bredde: Array\"... :)