Avatar billede madshenrik Nybegynder
05. juni 1999 - 19:59 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Matematiske grafer i VB

Da jeg er ved at udarbejde en grafisk lommeregner i VB har jeg brug for hjælp i forbindelse med at tegne i VB, lige fra en linie til en parabel så hvis du har eks. på kilde kode, hvor der i et tekstfelt er angivet værdier for en linie eller en parabel (alt muligt)  hvor efter disse værdier tegnes i et koordinat system vil jeg meget gerne se disse.
Avatar billede bkp Nybegynder
05. juni 1999 - 20:45 #1
Det vil jeg også gerne!!
Avatar billede zecret Nybegynder
31. juli 1999 - 19:45 #2
Det skulle vist være simpelt. Hvis vi nu antager du har to VB funktioner, X(t) og Y(t) (en parametrisering af en eller anden kurve), så kunne det se sådan ud:

Sub Draw(ByVal Increment As Double)
  Dim X1 as Double, Y1 as Double
  Dim OldX as Double, OldY as Double
  Dim t As Double

  Picture1.Clear
  For t = 0 To 1 Step Increment
    X1 = X(t)
    Y1 = Y(t)
    If t = 0 Then
      Picture1.PSet (X1, Y1)
    Else
      Picture1.Line (OldX, OldY) - (X1, Y1)
    EndIf
    OldX = X1
    OldY = Y1
  Next t
End Sub

Her tegnes kurven så i en PictureBox, men det kunne selvfølgelig lige så godt være på en form eller noget tredie.

Du skal så bare sætte PictureBox'ens ScaleLeft, ScaleTop, ScaleWidth og ScaleHeight til værdiområdet for den konkrete kurve, således at du ikke skal til at omregne til pixels eller twips.

Eller har jeg helt misforstået spørgsmålet?