Avatar billede vbbegynder Nybegynder
16. december 2001 - 19:24 Der er 5 kommentarer

Nemt Spm 2sec !

Hej
hvorfor lukker programmet ik når han trykker cancel, den siger bare \"Fejl\" og giver mig linjen
Min = InputBox(\"Indtast et (Min) tal mellem 0-999\", \"Min - Spørgsmål\", \"1\")

Resten:
Min = InputBox(\"Indtast et (Min) tal mellem 0-999\", \"Min - Spørgsmål\", \"1\")
        \'Hvis han trykker \"Cancel\" så lukker programmet
        If Min = Cancel Then
          End
        End If
Avatar billede joern Nybegynder
16. december 2001 - 19:55 #1
Hej igen begynder.

Har din VB ikke online hjælp:    If the user clicks OK or presses ENTER, the InputBox function returns whatever is in the text box. If the user clicks Cancel, the function returns a zero-length string (\"\").

Så \'Cancel\' returnerer altså en tom streng, selv om der ER skrevet noget.

I andre tilfælde (msgbox f.eks.) returneres tallet 2 når der klikkes på en cancel-knap (hvis synlig) eller tastes Escape.

Frås nu ikke pointene væk på spørgsmål du kan få besvaret i hjælpen.

M.v.h.  Jørn
Avatar billede vbbegynder Nybegynder
16. december 2001 - 20:35 #2
joern > jeg trykker på F1 men så får jeg fejl...\"The MSDN collection does not exist. Plese reinstall MSDN\" :(
Avatar billede johs_j Novice
16. december 2001 - 23:05 #3
Min = InputBox(\"Indtast et (Min) tal mellem 0-999\", \"Min - Spørgsmål\", \"1\")
        \'Hvis han trykker \"Cancel\" så lukker programmet
        If Min = \"\" Then
          End
        End If
Avatar billede johs_j Novice
16. december 2001 - 23:07 #4
Du kan ikke teste Cancel i din variabel, men InputBox returnerer en tom streng når man trykker på Cancel/Annuller.
Avatar billede mr_clark Nybegynder
17. december 2001 - 15:30 #5
Prøv med koden:

If Min = vbCancel

...istedet !

Cancel er der intet der hedder i VB. Med mindre du definerer en konstant der hedder Cancel, og assigner den værdien 2.

Værdien 2 er nemlig hvad knappen returnerer af værdi hvis den bliver trykket på. Cancel-knappen that is.

Men istedet for alle de besværligheder, så brug vbCancel. Den er pre-defineret, og alt du behøver er at skrive den. Hverken deklarere den eller noget som helst.