Avatar billede hankster Nybegynder
16. december 2001 - 03:53 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

brug af javaBeans

hvad er forskellen imellem at bruge en bønne inde i alm tags:
<%....%>

og disse tags:

<jsp:getProperty ...../>
<jsp:setProperty ...../>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. december 2001 - 06:46 #1
Ingen. Du kan begge dele.

Man vil måske tilstræbe at fjerne al Java-kode fra sin JSP-side, og kan så
gøre det med sine egne tags.

Du kan imidlertid altid starte med at bruge bønnen i <% .... %>
Avatar billede logical Nybegynder
16. december 2001 - 08:56 #2
setProperty og getProperty er der for at HTML editorer nemmere kan generere kode med javabeans, og nemmere kan parse JSP for get/set metoderne end at skulle forstå alle kodestumper.

I <% %> Kan du dog mere end du kan med de andre, idet du kan invokere metoder.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. december 2001 - 09:23 #3
Og så kan man putte metodekaldene ind i sine egne tags - hvis man nu synes
det er sjovt :)
Avatar billede disky Nybegynder
16. december 2001 - 12:40 #4
erik der er ikke et spørgsmål om det er sjovt, det er et spørgsmål om at lave ordentligt n-tier udvikling og have lav kobling imellem delene
Avatar billede hgsdc Nybegynder
16. december 2001 - 14:50 #5
Disky er inde på noget af det rigtige..
Min erfaring er at det er en fordel at bevare Model-View-Controller arkitekturen og kun bruge JSP til præsentation. Dermed kan du også langt hen ad vejen nøjes med tags ala <jsp:getProperty.../>...og scriptlets <% ... %> kan for det meste undgås.
Alt logik kan man så bygge ind i beans, enten almindelige beans eller EJBs, vhis det skal være lidt mere full-blown.
Avatar billede disky Nybegynder
17. december 2001 - 08:40 #6
hgsdc: lige netop.

Skal det være rigtigt flot, bruger man custom tags til at kalde metoder i sine beans.
Avatar billede logical Nybegynder
17. december 2001 - 08:45 #7
Næh, præsentation er blevet sjovere med Velocity. Skrot jsp og brug Velocity templates og en simple VelocityServlet :-)

Bare du lader være med at bruge Resins rædselsfulde Velocity look-a-like