Avatar billede aasuper Nybegynder
05. april 2000 - 19:34 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Hvordan installeres et program?

Jeg er nybegynder i Linux, og jeg har et problem med at installere programmer under det.
Jeg har et spil, som ligger på Alt om Datas cd-rom. Jeg har prøvet at dobbeltklikke på alle filerne, men intet hjælper! Hvordan installeres det?

>> AA Super :|
Avatar billede victor44 Nybegynder
05. april 2000 - 20:23 #1
Hvis filen ender på .rpm skal du blot skrive rpm -i filnavn.rpm og dit program bliver installeret.

Hvis den ender på .tar.gz skal du først pakke den ud skriv gunzip -d filnavn.tar.gz  Der efter skriver du tar -xvf filnavn.tar  Så har du udpakket programmet. Læs den fil der hedder README og se hvordan du installerer programmet.
05. april 2000 - 20:26 #2
Åbn filen "INSTALL" med en texteditor, og læs instruktionen til hvordan det installeres. Ellers må du kunne finde en fil et eller andet sted på CDROM'en, som på dansk forklarer hvad du skal gøre. Det ligner ikke alt om data ikke at sende nogen vejledning med. I kataloget /linux plejer der at ligge en index.htm hvor du kan finde vejen til installationsvejledningen. Hvad hedder spillet iøvrigt?
05. april 2000 - 20:30 #3
Du siger du dobbeltklikker. Det betyder altså at du har installeret XWindows (X11). Prøv at åbne et konsolvindue og skift til det bibliotek, hvor spillet ligger. Hvis du vil starte installations programmet skal du evt. skrive ./ foran programmet før du kan starte det. Ellers følg victor44 vejledning.
Avatar billede atomizer Nybegynder
06. april 2000 - 10:55 #4
En standard måde:
1) Åben et terminal (console)
2) kopier filen over på harddisken (f.eks. /home/minbruger/prog)
3) Hvis det er en tar.gz fil (som det som regel er) så skriv "uz test.tar.gz
    Så udpakker man "kilden"
4) Bagefter så går man ind i mappen
5) prøv først med make
6) dernæst make install
7) Hvis det ikke virker så læs README

Så compiler man programmet... og installere det. Det er ikke alle programmer det virker med, men for det meste.

Du kan evt. prøve at besøge:
www.linuxberg.com
freshmeat.net
det er nogle gode sider med masser af programmer

//Atomizer
Avatar billede aasuper Nybegynder
06. april 2000 - 15:15 #5
Spillet (Unreal Tournament) består af  nogle ZIP-filer og nogle UMOD-filer.

Der er ikke nogen installationsvejledning med, under index.htm er kun en beskrivelse af spillet. Ingen af filerne hedder noget med "install" eller "setup".

Der er ingen README.

Når man skriver MAKE, siger den, at kommandoen ikke findes.

>>AASuper
Avatar billede xbit Nybegynder
11. april 2000 - 09:35 #6
Hvis det er .ZIP filer, og ingen README, så er det sannsynligvis ikke for linux.

Og bare en liten kommentar til victor44, det er strengt tatt ikke nødvendig med både:
gunzip -d filnavn.tar.gz
tar -xvf filnavn.tar

Bruk tar -xvzf filanavn.tar.gz, så kjører tar automatisk fila gjennom gunzip;)

er det MAKE eller make du skriver ?
Husk linux er casesensitive..
Skriver du "make" og du får beskjed om at kommandoen ikke finnes så er make sannsynligvis ikke installert (tvilsomt..), eller den ligger ikke i din "path".

Prøv find "make" i Xwin, eller locate "make" i console.
Avatar billede eliasen Nybegynder
12. april 2000 - 18:19 #7
Hvilke filer har du helt noejagtigt at goere godt med?

/eliasen
Avatar billede tuxi Nybegynder
24. juni 2000 - 04:40 #8
Elsker eliasen's svar........!
Så godt at komme med det først nu!!!