Avatar billede annikadk Nybegynder
02. april 2000 - 22:13 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Frames - html >< stylesheets

Aften, morgen eller hvad tid du nu er herinde :o))

Nu har jeg søgt her og mange andre steder på nettet, og der er umuligt for mig at finde en "løsning" på hvordan man laver en løsning med stylesheets.

Min nuværende index er ca således:

<HEAD>
<TITLE> Annika.dk - Mit univers.... </TITLE>
<META name="keywords" content="diddl winni chili venner morquio annika familie michael kæresten electronic download blær og meget andet">
<META name="keywords" content="diddl winni chili venner morquio annika">
<META name="title" content="Annika.dk - Mit univers....">
</HEAD>

<frameset cols="150,*" border="0" frameborder="0">
  <frame name="menu" target="main" src="menu.htm" marginwidth="5" marginheight="5" scrolling="auto">
  <frameset rows="*,30">
    <frame name="main" src="main.htm" marginwidth="5" marginheight="5" scrolling="auto">
    <frame name="banner" src="banner.htm" marginwidth="1" marginheight="1" scrolling="no" noresize>
  </frameset>
  <noframes>
  <body>

  <p>This page uses frames, but your browser doesn't support them.</p>

  </body>
  </noframes>
</frameset>

</html>

og der MÅ være en måde at få dette til at funke så man slipper for frames..

Nogen der vil se http://annika.dk og give en løsning???

Håber det da :o))

Knus fra musen Annika
Avatar billede tobias Nybegynder
03. april 2000 - 13:33 #1
Jeg forstår ikke rigtigt hvad der er problemet...!
Hvorfor vil du ikke bruge frames..!
Vil du løse det vha af style sheets...?
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
03. april 2000 - 15:05 #2
Du kan jo evt. lave det med <table> i stedet for frames... Men hvorfor ikke bare køre videre med frames ??
Avatar billede annikadk Nybegynder
03. april 2000 - 15:30 #3
Problemet er at jeg ikke ønsker at at fx menu og main begge har scroll i lave opløsninger..
Dette bør kunne laves.. og hvis jeg ikke laver det med frames, eller i det mindste så menuen er selvstændig kan jeg aldrig blive færdig med en opdatering..
men er der en løsning??
Jeg kan da lige nævne at jeg har NTserver med ASP (og ISS hvad DET så end er.. har kun hørt om SSI.. men det er måske det samme??)

men nogen der har en løsning?? eller er frames det eneste der er at gøre?
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
03. april 2000 - 17:08 #4
ISS = Internet Information Server (MS webserver)

Du kan jo bare angive Scrolling="no" i dit frameset...
Se evt. nedenstående eksempel...

<frame name="banner" scrolling="no" noresize target="contents" src="scripts/topframe.asp">
Avatar billede annikadk Nybegynder
03. april 2000 - 21:54 #5
nej.. den duer ikke.. for så sker der jo blot det at man i småopløsninger ikke for hele menuen/siden med..

spørgsmålet er så blot.. kan det lade sig gøre?? eller skal man opgive helt og blot bruge sine frames???

og nej... jeg har ikke lyst til at lave siden om til fx 640*480 :o)
Avatar billede tobias Nybegynder
03. april 2000 - 22:27 #6
Er det iorden hvis bare menuen har scroll...?
...eller what, nej det ville vel være åndsvagt men det ville vel også være åndsvagt kun med scroller i main...! Men hvad er det egentligt du vil ha´...?

Hvis du bare vil have en af dem til at scrole så laver du bare en iframe/ilayer...!

....Ved ikke helt hvad det er du gerne vil ha, kan du ikke prøve at forklare lidt bedre...?
Avatar billede olebole Juniormester
04. april 2000 - 04:43 #7
<ole>

<script language=JavaScript><!--

if (screen.availWidth < "1024") {
  alert(Get a bigger screen and a life...Fucking looser...!!!);
}

// -->
</script>

/VH ;-)
</bole>

Avatar billede olebole Juniormester
04. april 2000 - 04:45 #8
Eller forklar dig tydeligere ;-)

UPS...jeg glemte gåseøjnene i alert'en i mit ubrugelige script ovenfor...Hehe!
Avatar billede annikadk Nybegynder
04. april 2000 - 12:42 #9
Så prøver jeg lige at forklare.. selvom det er lidt svært

Hvis jeg har en index med en main og menu, vil jeg havde det således at de virker som en.. hvis EN eller flere af siderne er for "lange" hos den der ser siden, skal der komme en scroll.. MEN.. denne skal kun være ude i højre kant, således at man ikke kan risikere flere scroll, eller en der ødelægger siden ved at være midt i...

Er det forklaring nok??
Avatar billede grøffe Nybegynder
04. april 2000 - 13:15 #10
Det kan nemt laves. Du skal  lave det hele uden frames. Frames er ikke særlig brugervenligt, så derfor skal du bruge tabeller. Derved kommer du også ud over dit problem med ikke at ville have scroll paneler midt i det hele.
Jeg kan evt. lave noget af det, så du kan se på det.
;-)
Avatar billede annikadk Nybegynder
04. april 2000 - 13:22 #11
Hej igen..

Grøffe.. tror nok jeg tidl. har skrevet at problemet er menuen.. (ellers ved I det nu)
Hvis jeg laver side(rne) med tables. vil der ske det at jeg kan ændre op til.... 100-200 sider hvor jeg måske skal ændre i 100-200 linier.. Dette vil være ALT for stort arbejde, så :o((
Det er derfor jeg søger en anden løsning.. desværre virker det ikke til at være muligt

ÆVS...
og knus for jeres ideer fra Annika
Avatar billede olebole Juniormester
04. april 2000 - 13:27 #12
grøffe >> Dengang web-programmørerne ikke var så gode (i forgårs...Hehe), var der store problemer med frames. I dag BURDE der ikke være de store problemer med frames og brugervenlighed. Tværtimod kan man forøge brugervenligheden enormt med frames, og mange ting kan du slet ikke lave uden frames - med mindre du bruger serverside sprog.
Det irriterer derimod altid mig, når menuen forsvinder ved sideskift, og jeg så skal vente på at også den skal rendere.

annikadk >> I dit tilfælde ville jeg mene, du burde lave en menu, der kan være i 640x480, hvis det er det, du tænker på (evt. en folde ud ting i DHTML). Personligt designer jeg til 800x600 og op, så det bare VIRKER på de små skærme - ikke nødvendigvis er smukt. Det kommer også meget an på, hvem dit mål-segment er.
Avatar billede tobias Nybegynder
05. april 2000 - 22:41 #13
Ja, se det er det som alle webprogramøre grimmer sig over for der er mange der ikke kan fordrage frames.. personligt er jeg helt enig med olebole angående rendering, jeg sidder på et 36 k modem og det iriterere mig også grænsløst at jeg skal vente når det kan løses vha frames...!

Men hvis du absolut vil have en menu der rendere hver gang man trykker på et link kan det laves vha php.! Det er ikke min stærke side jeg ved bare at det er det det bliver lavet i! :)

Personligt holder jeg med olobole og syntes du skal beholde dine frames og bare sørge for at optimere siden til 800x600.

:) God Fornøjelse...!
Avatar billede annikadk Nybegynder
15. september 2000 - 07:30 #14
Havde helt glemt mit spørgsmål, og for nu at have \"lukket\" det, har jeg accepteret tobias\'s svar.

Mine sider bliver - (prøver) at lave dem til 800*600 - og venter på Netscape 6 bliver brugt så folk kan se dem
- Tja.... ked af det for dem der ikke opgraderer den...
Og så er Frames \"løsningen\" for mig.

Tak for alle jeres synspunkter

Annika